کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مصالحه یک میلیون و 600 هزار نفر در دعاوی امسال

خبرگزاری فارس , 20 دی 1397 ساعت 18:01

نخستین همایش استانی صبر با هدف ترویج فرهنگ صلح، بخشایش و رضایت در قم برگزار شد و در آن ضمن تقدیر از فعالان این بخش، راهکار احیای فرهنگ صلح و سازش عرضه روح دین به مردم عنوان شد.



به گزارش قم نیوز یکی از کرامت‌های انسانی که خداوند متعال آن را در روح انسان قرار می‌دهد گذشت و بخشایش است. اما اینکه هر فرد به چه میزان از این کرامت استفاده کند بستگی به آموزه‌های دینی و نوع تربیت او دارد.

گذشت و عفو کردن علاوه بر آنکه باعث تسلی یافتن روح می‌شود راهی است برای نزدیکی به خدا و آرامش حقیقی پیدا کردن؛ نتیجه بسیاری از اعمال انسان در همین دنیا به او نشان داده می‌شود و بخشش یکی از اعمالی است که اثر وضعی آن در همین دنیا در انتظار انسان است.

به همین منظور همایشی در قم برگزار شده تا طی آن ضمن تبیین آثار و برکات عفو و بخشش انسان‌ها، از برخی از افرادی که نسبت به این عمل حسنه اقدام کرده‌اند تقدیر شود.

نخستین همایش استانی صبر با هدف ترویج فرهنگ صلح، بخشایش و رضایت ظهر امروز، در سالن همایش اصناف استان قم با حضور معاون فرهنگی قوه قضائیه، رئیس کل دادگستری استان و برخی مسوولان استانی و قوه قضاییه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالمجید یزدی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قم، در این همایش ضمن تقدیر از ابتکار معاونت فرهنگی در دستگاه قضایی گفت: امام علی (ع) در لحظات آخر عمر پر برکتشان تاکید بر صلح و سازش در کنار تقوا داشتند و همچنین رسول گرامی اسلام ثواب جاری کردن صلح میان چندنفر را برتر از ثواب نماز و روزه تمام بشریت دانستند.

وی افزود: پروردگار حتی در سخت‌ترین پرونده‌ها، که می‌توان آن را قتل شناخت، اشاره به برادری بین انسان‌ها می‌کنند و تشویق به بخشایش دارند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قم همچنین با اشاره به آیه ۲۲ سوره نور گفت: خداوند در این آیه می‌فرمایند: در روز معاد همه انسان‌ها دچار مشکل می‌شوند، آیا نمی‌خواهید زمانی که برای حق الناس‌هایتان، ثواب‌هایتان را می‌دهید، من به یاریتان بیایم و بگویم به عوض گذشتت از بنده ای، از گناهت می‌گذرم؟

وی در ادامه گفت: خداوند متعال در قرآن از پیامبر می‌پرسد: با چه انفاق بکنیم؟ می‌فرمایند: اهل گذشت و بخشش باشیم.

یزدی در خصوص انفاق گفت: همه انفاق را صحت و سلامت جسم می‌دانند، اما انفاق سلامت روح را هم در بر دارد. همانگونه که امام علی (ع) فرمودند: اگر می‌خواهی دین همسر و فرزندت حفظ شود، صدقه بده.

وی در ادامه گفت: در مورد عفو هم همین است، همانقدر که بخشش روح را بزرگوار می‌کند امکانات را هم گسترده‌تر می‌کند و به خداوند نزدیک‌تر می‌شویم.

 

فرهنگ صلح و سازش با عرضه روح دین احیا می‌شود

حجت الاسلام حمزه خلیلی، رئیس کل دادگستری استان قم نیز در این همایش مستمع بودن را بهتر از متکلم بودن دانست و گفت: تشکیلات قضایی با مردم ارتباط تنگاتنگی دارد. حتی در دیوان عالی کشور هم مردم توانایی مراجعه حضوری را به علت کاربرد ارتباط چهره به چهره دارند.

وی در خصوص موضوع همایش واقعه ای را نقل کرد که با طرح آن تحلیل دینی و معرفتی داشته باشد. خلیلی بیان کرد: دادنامه فردی را مورد بررسی قرار دادم که موضوع اتهامی، تهدید، افترا و مزاحمت بود. دومین دادنامه را بررسی کردم. خواسته متقاضی این بود که چرا در دادسرا علی رغم شکایت من قرار منع تفهیم صادر شد. گفتم: به علت عدم اثبات و متقاضی قانع نشد. گفتم: چرا به دلیل حرف‌های نامربوط وقتت را هدر می‌دهی، چرا گذشت نمی‌کنی؟ مگر ما این همه آموزه دینی و منابع وحیانی و قرآنی نداریم؟ مگر ما مسلمان نیستیم؟ اگر مسلمانیم پس گذشت کجاست؟ وقتی متقاضی را مشتاق شنیدن دیدم گفتم: فرهنگ ما فرهنگ دینی نیست.

رئیس کل دادگستری استان قم ادامه داد: یکی از آرمان‌های انقلاب فرهنگ دینی است. قبل از انقلاب این میزان گذشت و فداکاری نبود. مبدأ گذشت و فرهنگ دینی بعد از انقلاب بود.

وی افزود: انگیزه‌ام از شرح واقعه رسیدن به تحلیل دینی‌ای بود که در آن مردد هستم، که آیا درست است یا خیر؟ اما تحلیل دینی من از این واقعه قضایی این است که مشکل کسانی که فرهنگ دینی در آن‌ها تاثیرگذار نبوده، عجین نشدن دین با روح دین است.

خلیلی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم با این مضمون که خداوند دین را برای پاکی روح قرار داده و انجام واجبات بدون پاکی روح ارزشی ندارد خاطرنشان کرد: تا زمانی که ما دین و روح دین را باهم نخواهیم نه نصایح من به کار می‌آید نه دیگران.

رئیس کل دادگستری قم با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم فرهنگ صلح و سازش را احیا کنیم، باید دین را با روح دین عرضه کنیم و صرف ظاهر دین نباشد افزود: بدون تغییر نمی‌توان به این فرهنگ رسید.

 

مصالحه یک میلیون و 600 هزار نفر در دعاوی امسال

حجت‌الاسلام‌ هادی صادقی معاون فرهنگی قوه‌ قضائیه نیز، ترویج فرهنگ صبر و بردباری را در جامعه امری ضروری خواند و با بیان اینکه توسعه این فرهنگ در جامعه ترویج امور خیر را به دنبال دارد اظهار کرد: عدم آگاهی شهروندان موجب شده که اعتراضات به دادسراها افزایش پیدا کند چراکه مردم نحوه صحیح احقاق حق را نمی‌دانند.

وی با بیان اینکه فرهنگ عفو و گذشت جزء آموزه‌های فرهنگ جوانمردی است تصریح کرد: این فرهنگ از دیرباز در ایران مرسوم بوده و ایرانیان به جوانمردی مشهور هستند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به اینکه تقدیر از افراد موثر در ترویج فرهنگ صبر و بخشایندگی تأثیر به سزایی دارد گفت: همان‌طور که صبر به معنای صلح، سازش و عفو کردن است، مسلمانان نیز باید با پیروی از ائمه اطهار(ع) قلب خود را پاک‌ کرده و قدرت و شهامت بخشش را در وجود خود پرورش دهند.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که در آن بر فروخوردن خشم سفارش شده است تصریح کرد: ما مسلمانان باید از پیامبر گرامی اسلام(ص) درس صبر، بخشایش و صلح  گرفته و رهرو راه پیامبر رحمت باشیم.

معاون فرهنگی قوه قضاییه مهار خشم را یکی از واجبات دانست و با بیان اینکه خشم کلید بسیاری از فسادهای اخلاقی به شمار می‌رود اذعان کرد: اهل‌بیت(ع) فرهنگ عقل و حلم را در مقابل جهل و تندخویی برای انسان به ارمغان آورده‌اند و نزاع و درگیری بستری را فراهم می‌کند که ما همبستگی و انسجام خود را از دست ‌داده و هیبت جامعه از بین برود.

وی استفاده از خمس برای حل اختلافات را امکان پذیر دانست و با بیان اینکه بهترین اقدام ستاد دیه کمک کردن به جرائم غیر عمد است افزود: امسال 700 پرونده به سمت صلح و آشتی سوق داده شد که از این بین یک ‌میلیون و 600 هزار نفر با یکدیگر صلح و سازش داشتند.

در پایان نخستین همایش استانی صبر با هدف ترویج فرهنگ صلح، بخشایش و رضایت با حضور مسوولان قوه قضائیه و دادگستری استان قم، از تعدادی از خانواده‌هایی که نسبت به امر بخشش و رضایت اهتمام داشته و برخی مسوولان و متولیان این امر تجلیل شد.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 73267

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/73267/مصالحه-یک-میلیون-600-هزار-نفر-دعاوی-امسال

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir