شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب : 73289
منبع : خبرگزاری ايرنا
قم در هفته ای که گذشت،

از معارفه استاندار تا طرح ایجاد خانه گفتمان شهری درقم

قم نيوز : درهفته ای که گذشت قم شاهد رویدادهای مهمی از جمله دیدار مردم قم با رهبر معظم انقلاب اسلامی ، معارفه استاندار و طرح دیدگاه های وی برای توسعه این استان ، فراهم شدن مقدمات ایجاد خانه گفتمان شهری و افتتاح ورزشی جودوی قم با حضور وزیر ورزش و جوانان بود.
از معارفه استاندار تا طرح ایجاد خانه گفتمان شهری درقم
از معارفه استاندار تا طرح ایجاد خانه گفتمان شهری درقم
به گزارش قم نیوز لزوم ساخت سالانه 40 مدرسه ، افزوده شدن 220 صندلی به ظرفیت سینماها این استان ، اعلام طرح مقابله با آسیب های اجتماعی و افتتاح دومین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان،از دیگر رویدادهای هفته سوم دیماه بود. 

** دیدار مردم قم با رهبر انقلاب
چهارشنبه هفته گذشته مردم قم درسالروز قیام تاریخی 19دی سال 56 طبق سنوات گذشته به دیدار رهبر فرزانه انقلاب اسلامی شتافتند که معظم له در این دیدار با تجلیل از قیام سرنوشت‌ساز مردم قم در 19 دی سال 56 به‌عنوان نقطه عطف انقلاب اسلامی، قم را «شهر، مرکز و مادر انقلاب» خواندند و افزودند: البته انگیزه‌هایی برای تغییر فضای انقلابیِ قم و کمرنگ کردن روحیه انقلابی و دینی در آن وجود دارد و نباید از مکر دشمن و عوامل آن غفلت کرد.ایشان با تأکید بر هوشیاری در مقابل این انگیزه‌ها، تأکید کردند: قم سرچشمه اصلی و پشتوانه معنوی انقلابی است که دنیا را متحول کرد، بنابراین بزرگان و جوانان قم نباید اجازه دهند دست‌های خائن، قم را از مرکزیت انقلاب، خارج و این حرکت تحولی را در آن کمرنگ کنند.

** طرح مقابله گسترده با آسیب های اجتماعی 
معاون قضایی دادستان عمومی و انقلاب قم هفته گذشته اعلام کرد: طرح مقابله گسترده با آسیب های اجتماعی هفته پایانی دی ماه امسال به اجرا گذاشته می شود. علی اصغر سلطانی در گفت وگویی اظهار داشت: اجازه حرمت شکنی در شهر مقدس قم را نخواهیم داد و دستگاه قضا با همکاری ضابطین قضایی بیش از پیش با معدود افرادی که قصد هنجارشکنی دارند برخورد خواهد کرد.وی گفت: در این خصوص جلسات خوبی با حضور مدیران یا نمایندگان نهادها در دادسرای قم برگزار شده که مباحث زیادی در خصوص آسیب‌های اجتماعی پیش رو و نحوه برخورد با آنان مطرح و که خروجی و مصوبات مطلوبی را به همراه داشته است.

** معارفه استاندار جدید قم و اولویت های کاری سرمست و انتظارات از وی 
شنبه هفته گذشته جلسه معارفه استاندار قم با حضور حسین ذوالفقاری معاون وزیر کشور برگزار شد و دراین جلسه آیت الله حسینی بوشهری عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه، احمد امیر آبادی نماینده قم در مجلس شورای و بهرام سرمست از جمله سخنرانان این برنامه بودند.

*نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت های مذهبی، فرهنگی و دینی این شهر گفت: برای توسعه استان باید ظرفیت های مذهبی مورد توجه جدی قرار گیرد. احمد امیرآبادی فراهانی در آیین تکریم و معارفه استاندار جدید ، قم را عش آل محمد(ص) و مرکز حوزه های علمیه جهان اسلامی دانست و افزود: استاندار جدید با برنامه ریزی مناسب با همراهی با سایر مسئولان زمینه توسعه هر چه بیشتر قم را فراهم کند.وی گفت: قم مرکز بزرگترین حوزه علمیه جهان تشیع است و مدیریت چنین استانی نیازمند تدبیر و تلاش شبانه روزی دارد که در این مسیر مجمع نمایندگان قم در راستای اهداف انقلاب اسلامی از استاندار جدید حمایت می کند.

*استاندار جدید قم ، نیز دراین جلسه اجرای برخی پروژه ها در قم بدون داشتن پیوست فرهنگی و زیست محیطی و بدون توجیه عملی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: تمام طرح های اجرایی استان باید دارای پیوست فرهنگی و زیست محیطی بوده و متناسب با شان قم طراحی و اجرایی شود.بهرام سرمست ، فاصله وضع فعلی با وضع مطلوب در این استان را زیاد دانست و ادامه داد: فاصله انجام پروژه های عمرانی از طول عمر مجریان آن طرح ها بیشتر است که این یک نقص در مدیریت کشور است و باید طرح هایی که کلنگ زده می شود دارای کار کارشناسی و برنامه عملیاتی باشد.
وی با دعوت از بخش خصوصی برای قدم گذاشتن برای کارآفرینی در این استان، گفت: طرح های مهم و بزرگی در قم آغاز شده است که برخی هیچگونه توجیه علمی ندارد ،لذا باید در طراحی پروژه ها کار کارشناسی در اولویت باشد.سرمست، قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان و فراهم کردن زیرساخت های گردشگری مذهبی را دو اولویت مهم قم دانست و اظهار داشت: گردشگری مذهبی قم با میزبانی سالانه از 24 میلیون زائر از جمله ظرفیت هایی است که باید در برنامه ریزی های توسعه ای استان مورد توجه قرار گیرد.

** گاز مونواکسید کربن درکمین شهروندان 
سخنگوی مرکزمدیریت حوادث وفوریت های پزشکی قم هفته گذشته آمار قابل تاملی از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن دراین استان خبر و گفت: از آغاز فصل سرما تاکنون 20 تَن در این استان دچار مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن شده اند. مهدی فراهانی افزود: 2 تن از این افراد جان باخته،16 تَن در محل حادثه به صورت سرپایی درمان و 2 تَن دیگر نیز برای ادامه روند درمان به بیمارستان منتقل شدند.وی گفت: ریشه مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، عدم رعایت نکات ایمنی و استفاده از وسایل گرمایشی غیرمتعارف برای گرم کردن فضاست.

** قم هرسال نیاز به 40 مدرسه دارد
مدیرکل آموزش و پرورش قم هفته گذشته در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به تعداد افرادی که هر سال به جمعیت دانش آموزی قم افزوده می شود، سالانه باید 40 مدرسه جدید در این استان احداث شود.حمیدرضا شیخ الاسلام افزود: استان قم در سال گذشته 242 هزار دانش آموز داشت که در سالجاری با افزایش 14 هزار تَن به 255 هزار دانش آموز رسیده است.وی اضافه کرد: با فرض این که هر مدرسه 360 دانش آموز داشته باشد، باید برای این تعداد دانش آموز هر سال حدود 40 مدرسه ساخته شود.
وی بیان کرد: درسال 92 و 93 بر اساس آمار سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، استان قم از نظر کمبود فضای آموزشی و بالا بودن تراکم دانش آموزی آخرین رتبه کشور را دارا بود.

** خبر خوش برای شهروندان، افتتاح سینما آوینه 
رئیس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم هفته گذشته با اشاره به بهره برداری رسمی از سینما آوینه گفت: افتتاح این سینما 220 صندلی به ظرفیت 940 صندلی سینماهای استان افزود.محمدکاظم رضوانی درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: اعتبارات ساخت این سینما از محل سفر رهبر معظم انقلاب به قم در سال 89 تامین شده ضمن اینکه بیش از یک میلیارد ریال برای تجهیز این سینما هزینه شده است.وی ادامه داد: با بهره برداری از این سینما علاوه بر افزایش تعداد سینماهای قم به چهار سینما، بخشی از نیاز منطقه امامزاده ابراهیم(ع) به زیرساخت های فرهنگی برطرف شد.

** مدیران باید برنامه محور و تحول آفرین باشند
استاندار قم هفته گذشته پس از آغاز فعالیت کاری خود جلسه ای با معاونین استانداری ترتیب داد و دراین جلسه با اشاره به مولفه های لازم برای مسئولان جهت پیشبرد اهداف توسعه ای استان گفت: مدیران استانی باید برنامه محور، تحول آفرین و نوآور باشند.بهرام سرمست بیان داشت: برنامه دستگاه های دولتی در سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باید مشخص شود.وی گفت: برنامه هایی که از سوی مدیران دستگاه های اجرایی به استانداری قم ارائه می شود باید زمانبندی مشخصی داشته باشد.سرمست با تاکید بر پاسخگویی مدیران نسبت به عملکرد خود افزود: معتقد به تفویض اختیارات به مدیران هستم بطوری که مدیران نسبت به تکالیفی که برعهده آنها گذاشته می شود مسئول بوده و گزارش آن را ارائه دهند.

** نمازخانه های بین راهی مناسب نیست
فرماندار قم هفته گذشته در جلسه شورای اقامه نماز گفت: نمازخانه های بین راهی قم از نظر فیزیکی و نوع جانمایی و زیرساخت های لازم وضعیت مناسبی ندارد و باید سامان دهی و اصلاح شود. رضا سیار اظهار داشت: موضوع مرمت سکوهای نماز مدت هاست که مورد بحث قرار دارد، ولی به دلیل کمبود اعتبارات عملیاتی نشده، اما می توان با استفاده از ظرفیت واقفان این کار را سامان بخشید. وی همچنین با اذعان به نامناسب بودن سیما و جلوه شهر قم از نظر تبلیغات فرهنگی برای نماز گفت: در تبلیغات شهری و استفاده از هنر‌های تجسمی باید از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته و اعتبارات خوب شهرداری استفاده کرد.وی گفت: ما باید نمودی از تبلیغات شهری با موضوع نماز را در حوزه تبلیغات شهری داشته باشیم.

** قم دارای خانه گفتمان شهری می شود
رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری پایدار اداره کل راه و شهرسازی قم هفته گذشته گفت: خانه لاجوردی زاده به خانه گفتمان شهری تبدیل می شود که برای این طرح 23 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.فهیمه فتاحی زاده افزود: تملک و استفاده از خانه های تاریخی و بناهای واجد ارزش برای کاربری جدید دربرنامه شرکت بازآفرینی شهری ایران است و در این راستا تبدیل خانه تاریخی لاجوردی زاده به خانه گفتمان شهر قم در دستور کار قرار دارد.خانه گفتمان محلی برای گردهمایی افراد دارای ایده در رشته های تخصصی است که با هدف نقد و بررسی مباحث مختلف از جمله موضوع های فرهنگی ایجاد می شود؛ معمولا خانه های تاریخی برای راه اندازی خانه گفتمان انتخاب می شود.

** مردم با اورژانس همکاری کنند
معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم گفت: علت تاخیر آمبولانس های اورژانس قم در رسیدن به محل حادثه، همکاری نکردن مردم در باز کردن راه عبور این خودروهاست مهدی فراهانی هفته گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: زمانی که حادثه ای رخ می دهد، تاثیر روحی و روانی آن باعث می شود مردم انتظار داشته باشند همان لحظه اورژانس به محل حاثه برسد، در حالی که رسیدن به موقع آمبولانس نیازمند ایجاد شرایطی است.وی اضافه کرد: برخی مواقع آمبولانس اورژانس 115 برای رسیدن به صحنه حوادث با مشکلاتی از جمله ترافیک و حتی پارک خودرو مقابل مبادی ورودی یا خروجی پایگاه اورژانس مواجه شده که مانع رسیدن به موقع کارشناسان می شود.
وی ادامه داد: برخورد تند و توهین آمیز عده ای از مردم حاضر در محل حادثه نیز از مواردی است که موجب آسیب روحی کارشناسان این مرکز و در نتیجه تاثیر در روند امدادرسانی به مصدومان می شود.

** افتتاح نمایشگاه کتاب کودک ونوجوان
دومین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان، عصر پنجشنبه گذشته طی آیینی با حضور آیت الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) و بهرام سرمست استاندار قم، در تالار مرکزی شهر آغاز به کار کرد.
رئیس اتحادیه ناشران استان قم در این آیین با اشاره به اهمیت آموزش کتابخوانی به کودکان، بر ضرورت ایجاد علاقه مندی به کتاب و کتابخوانی در کودکان و نوجوانان از سوی والدین تاکید کرد.وی با بیان اینکه این نمایشگاه با حضور 110 ناشر از سراسر کشور و 18 هزار عنوان کتاب، تا 28 دی ماه پذیرای همه علاقه مندان است، اظهار داشت: کتاب و محصولات فرهنگی در این نمایشگاه با 30 تا 40 درصد تخفیف عرضه می شود. 

** قم دارای آکادمی جودو شد
آکادمی ورزشی جودوی قم هفته گذشته با حضور وزیر ورزش و جوانان در مجموعه ورزشی راحله این استان افتتاح شد. این آکادمی همزمان با افتتاح سالن ورزشی خانه جودو که کلنگ ساخت آن اردیبهشت ماه امسال به زمین زده شد با حضور مسعود سلطانی ، بهرام سرمست استاندار قم، مربیان و ورزشکاران این استان مورد بهره برداری قرار گرفت.برای ساخت این سالن ورزشی که در اختیار هیات ورزشی جودو، جوجیتسو، کوارش و دفاع شخصی قم قرار گرفت، 18 میلیارد ریال هزینه شده است.
مجموعه ورزشی راحله شامل سه سالن ورزشی خانه کاراته، بوکس و جودو می باشد. زمین این مجموعه ورزشی توسط خیر ورزش یار در منطقه نیروگاه قم اهدا شده است.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdci3ray.t1apv2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما