يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 73334
منبع : خبرگزاری فارس
مدیر روابط عمومی انتقال خون قم:

63 درصد اهداکنندگان خون در قم اهداکننده مستمر هستند

قم نيوز : مدیر روابط عمومی انتقال خون قم گفت: آمارهای 9 ماه اول سال جاری نشان می دهد که از 31 هزار اهدای خون در استان قم، حدود 19 هزار مورد مربوط به اهداکنندگان مستمر خون است.
63 درصد اهداکنندگان خون در قم اهداکننده مستمر هستند
63 درصد اهداکنندگان خون در قم اهداکننده مستمر هستند
به گزارش قم نیوز محمد نسرین فرد با اشاره به 31 هزار مورد اهدای خون در قم اظهار کرد: تعداد مراجعان برای اهدای خون همیشه بیش از این تعداد است؛ به طور مثال در 9 ماه نخست سال جاری، حدود 40 هزار نفر برای اهدای خون به دو پایگاه قم یعنی پایگاه مرکزی 15 خرداد و پایگاه روح الله مراجعه کرده اند که از این تعداد، حدود 31 هزار نفر یعنی 79 درصد مراجعان، موفق به اهدای خون شده اند که رشدی یک درصدی را نسبت به سال قبل نشان می دهد.

وی ادامه داد: همواره تعدادی از مراجعان پس از انجام معاینه اولیه و مشاوره لازم، یا خود از اهدای خون منصرف می شوند و یا کارشناسان سازمان، آنان را واجد شرایط لازم برای اهدای خون تشخیص نمی دهند که امری طبیعی و عادی است.

مدیر روابط عمومی اداره کل انتقال خون استان قم همچنین گفت: آمارهای سازمان مدیریت و برنامه ریزی بیانگر آن است که استان قم در سال جاری با رشد 26 هزار نفری در جمعیت، از حدود یک میلیون و 321 هزار نفر جمعیت سال 1396، به جمعیتی معادل یک میلیون و 347 هزار نفر رسیده است که بر این اساس می توان گفت، از هر 33 نفر، یک نفر برای اهدای خون مراجعه کرده است.

نسرین فرد با اشاره به آمار اهداکنندگان مستمر خون در استان قم بیان کرد: آمار این استان نشان می دهد که 58 درصد اهداکنندگان خون در 9 ماه نخست سال گذشته، اهداکننده مستمر بوده اند؛ در حالی که این آمار در مدت مشابه سال جاری با رشدی 5 درصدی به 63 درصد رسیده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس درباره تعداد افراد اهداکننده قمی که بیش از 100 بار اهدای خون داشته اند گفت: حدود 100 ایثارگر در استان قم داریم که بیش از 100 بار اهدای خون داشته اند و البته بررسی اخیر ما نیز نشان می دهد که حدود 40 نفر دیگر از هم استانی های عزیز در مرز رسیدن به 100 بار اهدای خون هستند.

وی یادآور شد: 96 درصد اهداکنندگان در سال گذشته از مردان و 4 درصد دیگر از بانوان بوده اند که این میزان در مدت مشابه سال جاری به 97 و 3 درصد برای مردان و زنان رسیده است.

نسرین فرد در عین حال اظهار کرد: بیشتر خون اهدایی هم استانی های قمی و البته برخی از زائران حضرت کریمه اهل بیت (س) در بیمارستان های قم و برای بیماران و نیازمندان مورد استفاده قرار می گیرد و آمار مقایسه ای 9 ماه اول سال گذشته و سال جاری نشان می دهد که ارسال خون از این استان به شبکه خون رسانی مرکزی تهران، با کاهش مواجه بوده است.

وی درباره آمار تولید پلاکت فرزیس و همچنین تولید آر بی سی نیز گفت: آمار تولید پلاکت فرزیس در سال جاری با کاهش و البته آمار تولید آر بی سی با افزایش مواجه بوده است.

مدیر روابط عمومی انتقال خون قم با بیان این که «طرح سپاس» نیازمند توجه بیشتر هم استانی های عزیز است گفت: آمار نشان می دهد که طرح سپاس یعنی  اهدای سلول های بنیادی به بیماران و نیازمندان در 9 ماه اول سال 1397 نسبت به مدت مشابه سال 1396 با کاهش مواجه بوده است که امیدواریم با عنایت بیشتر هموطنان و همشهریان، این آمار نیز رشد بیشتری را نشان دهد.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcjxtea.uqettzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما