کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیر حوزه علمیه خواهران کشور:

زن و مرد مکمل یکدیگرند/با حرکت‌جهانی فمینیسم مقابله می‌کنیم

خبرگزاری حوزه نیوز , 23 دی 1397 ساعت 23:03

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور گفت: مرکز تحقیقات زن و خانواده زیر نظر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران ایجاد شده و تلاش این مرکز فعالیت در زمینه کنترل حرکت جهانی فمینیسم است، این مرکز تلاش‌ می‌کند زن و مرد را به‌عنوان زوجی مکمل یکدیگر معرفی کند و آن‌ها را مقابل یکدیگر نمی‌داند.


به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام‌ بهجت‌پور در دیدار با پرفسور «هنری دولهوگ»، رئیس دانشگاه کاتولیک فرانسه که صبح امروز در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، بیان کرد: به انقلاب کشور ما رشد علمی بسیاری در زمینه‌های گوناگون داشت.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور افزود: پیش از انقلاب در اسلامی درمجموع 150 هزار دانشجو در کشور بود و امروزه این ظرفیت به بیش از 4 میلیون دانشجو رسیده است که بیش از نصف این جمعیت را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی ابراز کرد: پیش از انقلاب تنها چهار مدرسه علمیه خواهران در کشور وجود داشت که به لطف انقلاب اسلامی امروزه 500 مدرسه علمیه خواهران در سراسر کشور فعالیت‌ می‌کنند، در حدود صد کشور دنیا نیز مراکز حوزه‌های علمیه خواهران فعال هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهجت‌پور بابیان اینکه ۱۰۰ هزار طلبه خواهر در مدارس علمیه خواهران مشغول به تحصیل هستند افزود: نزدیک به همین مقدار نیز طلبه خواهر فارغ‌التحصیل به فعالیت‌های دینی در عرصه‌های مختلف می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه چند شورا برای ساماندهی حوزه‌های علمیه خواهران تشکیل‌شده است خاطرنشان کرد: شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران با حضور سه اندیشمند زن حوزوی و شش مرد دانشمند حوزوی سیاست‌های حوزه‌های علمیه خواهران را تعیین می‌کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور اظهار کرد: مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در ذیل شورای سیاست‌گذاری قرار دارد و سیاست‌های موردنظر شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران را اجرا می‌کنند.

وی عنوان کرد: معاونت‌های آموزش، فرهنگی، پژوهش، اداره مالی و امور مدارس پنج معاونت مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران کشور است که در عرصه‌های مختلف مربوط به خود فعالیت می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌بهجت‌پور ادامه داد: اداره کل روابط عمومی و مراکز آموزش‌های مجازی، تربیت‌ مدرس، نظارت و بازرسی، فناوری اطلاعات و غیره نیز از بخش‌های دیگر حوزه‌های علمیه خواهران هستند.

وی بابیان اینکه طلاب حوزه‌های علمیه خواهران در سه سطح آموزش کارشناسی، ارشد و دکتری تحصیل می‌کنند ابراز کرد: تمام تلاش ما بر این است که طلاب خواهر به سطوح عالی برسند و معاونت‌های پژوهش و فرهنگی به معاونت آموزش در این امر کمک می‌کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور به تشریح مقاطع تصحیلی حوزه‌های علمیه خواهران پرداخت و تصریح کرد: دوازده رشته تخصصی در سطح سه و ۵ رشته نیز در سطح دکتری حوزه‌های علمیه خواهران فعال هستند و تمام این رشته‌ها پیرامون علوم اسلامی تنظیم‌شده‌اند.

وی بابیان اینکه مرکز برنامه‌ریزی و نظارت حوزه‌‌های علمیه خواهران به شکل دائم و لحظه‌به‌لحظه وضعیت حوزه‌های علمیه خواهران را بررسی می‌کند، ابراز کرد: معاونت‌ها و بخش‌های ستادی حوزه‌های علمیه خواهران بر حوزه‌های علمیه خواهران در استان‌ها نظارت داشته و مدیریت‌های استانی نیز بخشی از فعالیت‌های کیفیت بخش را بر عهده دارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهجت‌پور با بیان اینکه امکان تحصیل به‌صورت مجازی در حوزه‌های علمیه خواهران نیز فراهم‌شده، خاطرنشان کرد: شش هزار نفر در حوزه‌های علمیه خواهران و نه هزار نفر در جامعه‌الزهرا(س) به‌صورت مجازی تحصیل می‌کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با بیان اینکه برنامه‌های حوزه‌های علمیه خواهران با توجه به رسالت‌ مادری و همسری و حضور آن‌ها در خانواده تنظیم شده است به تشریح نظام جامع آموزشی حوزه علمیه خواهران پرداخت و بیان کرد: در دوره آموزشی کارشناسی در ۱۹۰ واحد درسی، دوره ارشد ۱۰۰ و در دوره دکتری حوزه‌های علمیه خواهران۷۰ واحد درسی برگزار می‌شود.

وی ابراز کرد: مرکز تحقیقات زن و خانواده زیر نظر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران ایجاد شده و تلاش این مرکز فعالیت درزمینهٔ کنترل حرکت جهانی فمینیسم است، این مرکز تلاش‌ می‌کند زن و مرد را به‌عنوان زوجی مکمل یکدیگر معرفی کند و آن‌ها را مقابل یکدیگر نمی‌داند، رسالت دیگر مرکز تحقیقات زن و خانواده این است که مسائل دینی پیرامون زنان را استخراج کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهجت‌پور تصریح کرد: در خصوص بازخوانی مسائل دینی با حساسیت زنانه فعالیت‌هایی انجام دادیم و تمام تلاش ما بر این است که مسائل مربوط به زنان بیش‌ازپیش فعال شود.

وی با بیان اینکه در قرآن برخی از جلوه‌های روان‌شناختی برخورد با زنان مطرح و رفتار پیامبران در مواجهه با زنان تبیین شده، ابراز کرد: به‌عنوان‌مثال مسائلی مانند رفتار آدم و حوا، دیدار حضرت موسی(ع) با دختران حضرت شعیب(ع)، برخورد حضرت لوط(ع)  با همسر ایشان، رفتار حضرت مریم(س) با دیگران و همچنین رفتار زنان پیامبر اکرم(ص) و رسالت‌های آن‌ها و تنظیم رابطه زنان و مردان در شکل‌های مختلف مطالبی و دستوراتی در قرآن مطرح‌شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور ادامه داد: در منابع برخی از فرقه‌های اسلامی بیان‌شده است که وقتی پیامبر اکرم(ص) از غار حرا بازگشتند تصوراتی پیرامون اولین تجربه خود داشتند که ایشان را مضطرب کرده بود و حضرت خدیجه(س) به ایشان آرامش دادند، البته ما شیعیان این قرائت از مسئله وحی را قبول نداریم و بر اساس آموزه‌های شیعی پیامبر اکرم(ص) از زمانی بدو تولد با وحی در ارتباط بودند و در چهل‌سالگی مسئولیت رساندن پیام وحی الهی به مردم را بر عهده گرفتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور ابراز کرد: به عقیده ما حضرت خدیجه(س) کمک‌های زیادی به پیامبر اکرم(ص) کردند و اولین مسلمان و ایمان آورنده به ایشان بودند، درزمانی که پیامبر اکرم(ص) و مسلمانان در محاصره اقتصادی قرار داشتند نیز حضرت خدیجه(س) تمام اموال خود را درراه کمک به اسلام خرج کردند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور تصریح کرد: از دیگر زنانی که به ایشان ارادت بسیار زیادی داریم، حضرت زهرا(س) دختر پیامبر اکرم(ص) است که دارای شخصیتی بسیار والا و مادر یازده امام شیعیان بوده و پیرامون شخصیت ایشان کتاب‌ها و پژوهش‌های زیادی نوشته‌شده است.

انتهای پیام / 137


کد مطلب: 73376

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/73376/زن-مرد-مکمل-یکدیگرند-حرکت-جهانی-فمینیسم-مقابله-می-کنیم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir