سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : 73430
منبع : خبرگزاری ايرنا

احزاب می توانند مسئولان را مجبور به پاسخگویی کنند

قم نيوز : نمایندگانی از گروه های اصولگرا ، اصلاح طلب و مستقلین و رئیس خانه احزاب استان قم در میزگرد با عنوان « اهمیت نقش احزاب در نظام اسلامی» گفتند: نظام سیاسی کشور برمبنای مردم سالاری دینی شکل گرفته است که در این راستا احزاب بهترین واسطه برای پیوند حاکمیت با مردم هستند که می توانند دراین مسیر مسئولان را مجبور به پاسخگویی کنند.
احزاب می توانند مسئولان را مجبور به پاسخگویی کنند
احزاب می توانند مسئولان را مجبور به پاسخگویی کنند
به گزارش قم نیوز آنان دراین میزگرد به بیان ظرفیت های احزاب و نقش موثر آن در مسیر توسعه کشور پرداخته و بیان کردند: احزاب بهترین پل ارتباطی برای رساندن خواسته های مردم به مسئولان هستند و به همین دلیل پر رنگ شدن فعالیت های این تشکل های سیاسی برای پاسخگویی به دغدغه های روز جامعه، لازمه توسعه همه جانبه کشور و تحقق مردم سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی است. 

** مشارکت سیاسی مردم در قالب احزاب محقق می شود 
رئیس خانه احزاب استان قم دراین میزگرد گفت: برای تحقق جمهوریت نظام اسلامی و مشارکت مردم در امور سیاسی نیازمند حضور موثر احزاب هستیم. 
محمد خون چمن افزود: البته لازمه فعالیت در عرصه های سیاسی مانند هر بخش دیگری نیازمند کسب مجوزهای مورد نظر است و به همین دلیل احزابی که می خواهند در نظام جمهوری اسلامی برای رساندن خواسته های مردم به مسئولان و پیگیری تحقق آن تلاش کنند باید دارای مجوز و شناسنامه دار باشند. 
وی ادامه داد: احزاب مجوز دار شرایط مطلوبی برای پذیرش افرادی دارند که می خواهند در چارچوب قانون، فعالیت های سیاسی انجام دهند و این مساله هم به نفع مردم و هم حاکمیت است. 
وی با اشاره به مجوز داشتن 260 حزب در کشور گفت: البته پس از ابلاغ قانون جدید احزاب، شرایط تازه ای برای این مجموعه های سیاسی درنظر گرفته شد که به همین خاطر تاکنون 90 حزب فعال درکشور توانسته اند مجوزهای مورد نظر را کسب کنند و بقیه احزاب نیز در حال سپری کردن روند قانونی برای بدست آوردن مجوزهای تعیین شده هستند. 
خون چمن گفت: برای تقویت نظام حزبی در کشور باید سیاست های تشویقی در این زمینه به اجرا گذاشته شود و از احزاب حمایت مادی و معنوی صورت گیرد. 
وی افزود: باید فعالیت اشخاص در احزاب به عنوان نقطه مثبت در فرم های استخدامی قلمداد شود. 
وی ادامه داد: اگر فعالیت های حزبی در قالب تشکل های قانونی و شناسنامه دار ترویج نشود، راه برای سوء استفاده مجموعه های غیر رسمی و غیر قانونی باز می شود و این برای نظام اسلامی هزینه بردار است. 

** انتظارات احزاب از حاکمیت 
خون چمن پیرامون انتظارات احزاب از حاکمیت برای توسعه فعالیت های حزبی در کشور، افزود: احزاب برای ایفای موثر نقش خود از قوه مقننه انتظار دارند تا ابهامات و نقص هایی که در قانون در رابطه با تشکیل و فعالیت احزاب است را برطرف کند، همچنین آنها از قوه مجریه انتظار دارند تا از جریانات سیاسی که در چارچوب قانون فعالیت های سیاسی خود را انجام می دهند، حمایت مادی و معنوی داشته باشد، در ادامه احزاب از قوه قضائیه می خواهند تا فضا و بستر فعالیت آزادانه را برای فعالیت حزبی فراهم کند. 

** انتخابات بهار فعالیت حزبی در ایران 
رئیس خانه احزاب استان قم گفت: ایام انتخابات بهار فعالیت های حزبی در ایران است و پس از آن فعالیت احزاب با کاهش محسوس مواجه می شود، در حالی که این مجموعه ها برای تاثیرگذاری سیاسی در نظام اسلامی باید در تمام طول سال فعالیت مستمر داشته باشند. 

** جمهوری اسلامی می تواند الگو اداره جامعه را ارائه دهد 
خون چمن گفت: نظام جمهوری اسلامی با استفاده از قابلیت های خود می تواند الگوی اداره جامعه را به دیگران ارائه دهد و در این مسیر توجه به نقش احزاب از اهمیت بسزایی برخوردار است. 
وی بیان کرد: احزاب در نظام جمهوری اسلامی واسطه ارتباط موثر مردم با حاکمیت هستند و با همه محدودیت های موجود توانسته اند قدم های خوبی در این مسیر بردارند. 

** احزاب می توانند مسئولان را مجبور به پاسخگویی کنند 
نماینده ای از گروه مستقلین در خانه احزاب استان قم نیز در این میزگرد گفت: مسائل و مشکلاتی درخصوص فعالیت احزاب در ایران وجود دارد که باید به سرعت برطرف شود. 
مهدی قاسمی بیان کرد: احزاب مجموعه ای از افراد هستند که برای پیگیری امور کشور گردهم می آیند و به دنبال به دست گرفتن قدرت برمبنای قانون می باشند. 
وی ادامه داد: احزاب یا از مسیر بالا به پایین یعنی از جانب حکومت ها به وجود می آیند و یا از جانب مردم تشکیل می شوند و رشد می کنند که در این گونه موارد، ماندگار می شوند و می توانند مسئولان را مجبور به پاسخگویی به مسائل و مشکلات جامعه کنند. 
قاسمی گفت: قدرت طلبی، رانت خواری، استفاده نکردن از نخبگان و کارشناسان و نداشتن برنامه راهبردی از جمله آفت های فعالیت های حزبی در کشور است که باید برطرف شود. 

** احزاب باید پاسخگوی عملکرد نامزد خود در انتخابات ها باشند 
وی افزود: هر حزبی که در زمان انتخابات نامزدی را به مردم معرفی می کند باید پاسخگوی عملکرد او در صحنه های مختلف باشد. 
وی ادامه داد: در همین راستا باید احزاب در شهرهای مختلف کشور دارای دفتر و نماینده باشند تا مردم بتوانند به آن مراجعه و مطالبات خود را پیگیری کنند. 
نماینده مجمع فرهنگیان ایرانی - اسلامی استان قم گفت: لازم است مسئولین نظام، نخبگان و مردم نسبت به فعالیت های حزبی در کشور نگاه مثبت داشته باشند و از توسعه آن حمایت کنند چرا که تنها در این صورت سیستم پاسخگویی در بدنه حاکمیتی جامعه شکل می گیرد و نظام به سمت مردم سالاری حقیقی حرکت می کند. 

** احزاب بستری مناسب برای تربیت نیرو 
قاسمی گفت: احزاب از توانمندی های بسیاری برای تربیت نیرو و کادر مورد نیاز اداره کشور برخوردارند و باید از این ظرفیت برای بالا بردن سطح مدیریتی جامعه استفاده کرد. 

** عضویت در حزب به عنوان یک افتخار قلمداد شود/ نامگذاری روزی به نام احزاب 
نماینده ای از گروه اصولگرایی در خانه احزاب استان قم نیز دراین میزگرد گفت: لازم است در نظام جمهوری اسلامی، فعالیت در احزاب به عنوان یک افتخار عنوان شود، چرا که حزب تشکیلاتی منسجم و قانون مدار است که اعضای آن برای پیشرفت کشور تلاش می کنند. 
حجت الاسلام و المسلمین حسن مینایی افزود: باید در خصوص فعالیت حزبی در کشور، گفتمان سازی صورت گیرد و در این زمینه انجام اقداماتی مانند نام گذاری روزی به نام روز احزاب و ایجاد یادمان و نماد در سطح شهرها، بسیار موثر است. 
وی ادامه داد: حزب یک باشگاه پرورش نیروست که نباید فعالیت های آن محدود به ایام انتخابات باشد، بلکه احزاب در هر زمانی می توانند در عرصه های سیاسی کشور نقش ایفا کنند. 

** پرورش جوانان انقلابی در احزاب 
قائم مقام حزب موتلفه اسلامی استان قم گفت: امروز کشور نیازمند استفاده از نیروهای جوان و انقلابی است و در این زمینه احزاب می توانند با کادر سازی از میان افراد شایسته، نقش موثری ایفا کنند. 
وی افزود: احزاب به عنوان واسطه میان مردم و مسئولان، روحیه مطالبه گری که همان امر به معروف و نهی از منکر اجتماعی است را در کشور ترویج می کنند و زمینه تعامل هر چه بیشتر اقشار مختلف جامعه با یکدیگر را فراهم می آورند. 

** برنامه محوری لازمه کار حزبی 
وی ادامه داد: برنامه محور بودن، ارتباط با مردم و شفافیت از اصول کار حزبی است که لازم است این مولفه ها برای رسیدن به اهداف تعیین شده احزاب فعال کشور مورد توجه اعضای آن قرار گیرد. 

** قدرتمند شدن احزاب لازمه توسعه کشور است 
مصطفی جلالی نماینده ای از گروه اصلاح طلب خانه احزاب استان قم نیز در این میزگرد گفت: برای پیشرفت کشور هیچ راهی غیر از قدرتمند شدن احزاب و ترویج فعالیت های حزبی قانونمند در جامعه، وجود ندارد. 
وی افزود: احزاب سیاسی برای موفقیت در برنامه هایشان باید پاسخگوی عملکرد خود به مردم و پیگیری دغدغه های ایشان در هر موقعیتی باشند و اعتماد عمومی را جلب کنند. 
وی ادامه داد: همچنین لازم است حاکمیت از برنامه های احزاب در کشور حمایت مورد انتظار را داشته باشد تا آنان بتوانند به اهداف خود در مسیر تحقق خواست مردم، عمل کنند. 
دبیر حزب مردمی اصلاحات استان قم بیان کرد: برای تحقق مردم سالاری در کشور و مشارکت فعال شهروندان در امور مختلف، نیازمند استفاده از ظرفیت احزاب هستیم. 
جلالی با اشاره به اهمیت قانون مداری در کشور گفت: احزاب با شفاف ساختن کنش های سیاسی حاکمیت می توانند به برقراری عدالت اجتماعی کمک کنند و این موضوع موجب افزایش اعتماد مردم به نظام اسلامی می شود. 
خانه احزاب قم به عنوان نهمین خانه احزاب کشور با حضور 40 حزب دارای مجوز از جریانات مختلف سیاسی در این استان در اردیبهشت ماه سال جاری در راستای اجرای دستورالعمل منشور گفت و گوی سیاسی ابلاغی از طرف وزارت کشور در اسفند ماه 96 تشکیل شد؛ دوره فعالیت این مجموعه سه سال است و در هر سال یک طیف سیاسی مسئولیت آن را بر عهده می گیرد. 

گزارش: سید محمد ابراهیم جنابان 

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcgzt9u.ak9ww4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما