چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 73481
منبع : خبرگزاری فارس

زوزه‌های آوارگی گرگ‌های گرسنه در شهرک مهدیه

قم نيوز : تجاوز انسان به زیست‌گاه حیوانات، بهم ریختن چرخه غذایی و تغییر زیست‌بوم در کنار علل مختلف دیگر قرار می‌گیرند تا صدای زوزه‌های آوارگی گرگ‌های گرسنه در شهرک مسکونی مهدیه قم به گوش برسد.
زوزه‌های آوارگی گرگ‌های گرسنه در شهرک مهدیه
زوزه‌های آوارگی گرگ‌های گرسنه در شهرک مهدیه
به گزارش قم نیوز یاسر ولیابیدگلی: با گذشت زمان و افزایش قابل توجه جمعیت شهرها، انسان پای خود را از مناطق شهری فراتر نهاده و در راستای توسعه شهرها به خود اجازه داده است که به زیست‌گاه حیوانات تجاوز کند تا به اینجا که اکنون در مناطق جدید شهری با دیدن حیواناتی که به‌زور زیست‌گاه آنان را تصاحب کرده‌ایم، بسیار تعجب کرده و شاکی هم می‌شویم.

قم از شهرهایی است که با توجه به مهاجرپذیربودن نسبت به دیگر شهرها جمعیتش با سرعت بیشتری افزایش یافته و به‌ناچار برای جا دادن این جمعیت در خود از شمال، جنوب، شرق و غرب توسعه قابل توجهی داشته و به ایجاد شهرک‌های جدید از جمله قدس، مهدیه و پردیسان رسیده است.

این شهرک‌های جدید نشان از ردپای انسان در زیست‌گاه حیوانات است اما اکنون به میزانی در این زیست‌گاه‌ها خودمان را جا داده‌ایم که از ردپای حیوانات در این مناطق گلایه می‌کنیم؛ این تعارض و تداخلی که اتفاق افتاده، تبعات مختلفی را برای حیوانات و انسان‌ها به دنبال داشته است که یکی از آن‌ها حضور حیواناتی از قیبل گربه، سگ، روباه و گرگ در مناطق مسکونی است.

همانطور که شهرک‌های مسکونی جدید در حاشیه شهرهای مختلف کشور از معضل سگ‌های ولگرد در امان نیستند، برخی از شهرک‌های قم به ویژه پردیسان نیز مدت‌هاست با این مشکل دست و پنجه نرم‌ می‌کنند و در این راستا نهادها و مجموعه‌های مختلف بسیج شده‌اند تا بتوانند مشکل مردم را رفع کنند.

البته ناگفته نماند که روباه‌های منطقه شهرک قدس هم نتوانسته خود را از چشم‌های مردمی که ناخواسته در زیست‌گاه آنان ساکن هستند، مخفی نگه دارند اما سگ‌ها بیشتر در معرض دید هستند به همین علت نیز جمع‌آوری آن‌ها به صورت جدی‌تر دنبال شده است.

شاید روباه‌ها و سگ‌های ولگرد به علت آزار و اذیت‌هایی که از برخی افراد دیده‌اند، نسبت به گرگ‌ها ترس و هراس بیشتری از انسان داشته باشند به همین علت به غیر از شرایط خاص نمی‌توانند تهدید جدی برای مردم باشند اما گرگ‌هایی که روزه‌هاست گرسنه در دل بیابان پرسه می‌زنند انگیزه بیشتری برای روبرو شدن با مردم و حمله به آن‌ها دارند به همین علت نمایان شدن دو گرگ گرسنه در شهرک مهدیه قم طی روزهای اخیر، مردم این منطقه را هراسان کرده است.


لزوم پرهیز مردم از برخورد تهاجمی با گرگ‌

سیدرضا موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به اینکه اخیرا دو قلاده گرگ در شهرک مهدیه قم مشاهده شده‌اند، گفت: به دلیل فرا رسیدن فصل زمستان و نبود غذا در زیستگاه‌ها، این حیوانات به مناطق شهری به ویژه اطراف سطل‌های زباله هجوم می‌آورند.

وی با اشاره به ویژگی اینگونه حیوانات، از مردم خواست در ساعات پایانی شب و ابتدای صبح از ترددهای غیرضروری خودداری کرده و در صورت مشاهده آن‌ها از هرگونه برخورد تهاجمی یا حساسیت برانگیز پرهیز کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ موردی از حمله گرگ به انسان در شهر قم گزارش نشده است، گفت: مردم در صورت مشاهده اینگونه حیوانات با شماره تلفن 32602980 تماس گیرند.

وی تصریح کرد: اکیپ اداره‌کل حافظت محیط زیست استان قم نیز مأموریت یافته تا به طور دائم مناطقی را که گرگ‌ها در آن‌ها مشاهده شده‌اند را رصد کند و اقدامات لازم را انجام دهد.

در هفته‌های گذشته نیز در اتفاقی نادر گرگی به یک گله در منطقه جمکران حمله کرد که این حیوان وحشی گوسفندان این گله را تلف کرد و اگر این حیوان به جمعی از انسان‌ها نیز حمله کند امکان آسیب‌رساندن به آن‌ها بسیار است.


فعالیت‌های انسانی زیست‌گاه‌های طبیعی را تخریب کرده است

محمدرضا عابدی‌مقدم از کارشناسان سرشناس حیات‌وحش با اشاره به اینکه محل زندگی گرگ‌ها به‌عنوان نمونه در تپه ماهورها و شیارهای موجود در دشت‌ها و کوهستان‌هاست، عنوان کرد: با ساخت و سازها و فعالیت‌های انسانی، زیست‌گاه‌های طبیعی برای حیات وحش ناامن و تخریب می‌شود و گرگ‌ها نیز به همین علت به جوامع انسانی نزدیک می‌شوند.

وی با بیان اینکه دست‌کاری زیست‌گاه‌های طبیعی موجب نزدیک شدن حیاط وحش به جوامع انسانی می‌شود، گفت: حضور گرگ‌ها در مناطق حاشیه شهری در برخی استان‌های کشور زیاد اتفاق افتاده است اما تاکنون در قم حضور گرگ‌ها را شاهد نبوده‌ایم و این نشان از آسیب رسیدن به زیست‌گاه حیات وحش است.

تجاوز انسان به زیست‌گاه حیوانات تنها علت حضور حیوانات در مناطق مسکونی نیست بلکه عوامل مختلف دیگر از جمله بهم‌ریختن چرخه غذایی و تغییر زیست‌بوم نیز در کنار علل دیگر یکدیگر قرار می‌گیرند تا صدای زوزه‌های آوارگی گرگ‌های گرسنه در شهرک مسکونی مهدیه قم به گوش برسد.

این رخدادها زنگ خطری است که به ما می‌فهماند در مرحله نخست مسؤولان باید در تصمیم‌گیری‌های خود به مباحث مختلف زیست محیطی توجه داشته باشند تا در آینده از تجاوز بیشتر به زیست‌گاه حیوانات جلوگیری کنند و به تعادل چرخه غذایی و زیست‌بوم منطقه خود لطمه نزنند.

در مرحله دوم نیز مردم باید خود را مسؤول دانسته و علاوه بر تغییر نگاه خود نسبت به حیوانات، با آن‌ها به صورت مطلوب‌تری رفتار کنند و حامی آن‌ها باشند و در این راستا با تشکیل مجموعه‌های داوطلبانه از اقداماتی از که منجر به لطمه زدن به زیست‌بوم منطقه می‌شود جلوگیری کنند.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdccs0qm.2bq148laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما