چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۴
کد مطلب : 73495
منبع : خبرگزاری مهر

آیت الله مکارم شیرازی: ریاکاری در جامعه نباید توأم با سیاست، اقتصاد و فرهنگ شود

قم نيوز : یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: عوام فریبی از بلاهایی است که دموکراسی غربی به سر ما می‌آورد و باید پناه بر خدا برد از اینکه ریاکاری در جامعه توأم با سیاست، اقتصاد و فرهنگ شود.
ریاکاری در جامعه نباید توأم با سیاست، اقتصاد و فرهنگ شود
ریاکاری در جامعه نباید توأم با سیاست، اقتصاد و فرهنگ شود
به گزارش قم نیوز آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی صبح چهارشنبه در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم اظهار داشت: اخیرا در این فکر فرو رفتم که باید خدمات حوزه را به جامعه بیان کنیم تا بدکاران و بد اندیشانی که به فکر تخریب حوزه هستند، واقعیت‌ها را بدانند؛ بیان نمودن خدمات حوزه ریاکاری نیست.

وی با اشاره به اینکه یکی از محرومیت‌های حوزه این است که خبررسانی کافی ندارد، ابراز داشت: چند روز قبل اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه خواهران به دیدار بنده آمده و گزارشات دقیقی دادند؛ بنده آماری که برای ما نقل کردند، یادداشت نمودم؛ ما قبل از انقلاب یک طلبه خواهر نداشتیم؛ اما در این ۴۰ سال پس از انقلاب، تعداد مدارس دینی حوزوی خواهران در کل کشور ۴۸۸ مدرسه علمیه و  تعداد طلاب خواهر به ۶۲ هزار طلبه در سطوح دو، سه و چهار رسیده است.

این استاد برجسته حوزه افزود: امروز حوزه علمیه خواهران در کنار آمار ۶۲ هزار محصل خود، ۵۰ هزار دانش آموخته نیز داشته و در حال حاضر هفت هزار و ۳۰۰ استاد و ۱۸۰ رشته درسی در حوزه علمیه خواهران وجود دارد؛ البته این آمار غیر از آمار جامعه الزهرا(س) است که ۱۶ هزار طلبه خواهر در این نهاد دینی مشغول به تحصیل هستند.

وی تصریح کرد: آیا این مباحث خدمت نیست؛ این همه فارغ التحصیل تحویل جامعه دادن، خدمت نیست؟ این آمار، خدماتی است که در حوزه خواهران وجود داشته و حوزه علمیه برادران بماند؛ کسی باور نمی‌کرد که این تعداد طلبه خواهر در کشور وجود داشته باشد و در میان آنان مجتهدینی تربیت می‌شوند تا بهتر بتوانند مسائل را برای هم جنسان خود بیان کنند.

آیت الله مکارم شیرازی بیان داشت: تربیت یک نفر افتخار است تا چه رسد تربیت این تعداد بالا و در دائره وسیع؛ حوزه علمیه خواهران این همه انسان با سواد و آشنا به مکتب اسلام، اهل بیت(ع) و قرآن پرورش داده است که خدمتی به جامعه می‌باشد.

وی اظهار داشت: پیشنهاد بنده این است باید روز یا هفته‌ای به نام حوزه اختصاص داده شود؛ چرا هفته‌ای به نامه حوزه نداریم تا بتوانیم فعالیت‌ها و خدمات را از رسانه ملی بیان نماییم؟ اخیرا برای جوابگویی به برخی سؤالات که مثلا وجوهات در چه راهی صرف شد است، گفته‌ایم که مجموعه‌ای درست کرده و تمام خدمات را با تصویر نشان دهند تا مشخص شود چه کارهایی انجام شده است.

این مفسر قرآن کریم ابراز داشت: امروز طلاب بسیاری از یکصد کشور خارجی در ایران در حال تحصیل هستند که خدمتی به جهان اسلام است؛ حوزه خدمات بسیاری داشته است که متأسفانه نشان داده نمی‌شود.

صداوسیما مدیون قم و حوزه‌های علمیه است

وی افزود: کسی نمی‌گوید که حوزه کاستی ندارد؛ هر نهادی کاستی دارد؛ اما نباید چشم بر روی خدمات بست؛ صداوسیما مدیون قم و حوزه‌های علمیه است؛ چرا که از قم و حوزه برخواسته و باید هفته‌ای به نام حوزه نامگذاری شود تا بتوان خدمات را بیان کرد.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: آنچه که از دولت برای ساخت و سازها و ... به حوزه داده می‌شود در مقابل آنچه مراجع و خیرین خرج حوزه می‌کنند، بسیار ضعیف است و امیدواریم روزی برسد که حوزه از این نظر نیز خودکفا شده و ان شاءالله این کار انجام خواهد شد.

وی در ابتدای درس به روایتی از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله اشاره کرد و گفت: حضرت فرمودند: «احذر أن یری علیک آثار المحسنین و أنت تخلو من ذلک فتحشر مع المرائین/ مبادا آثار نیکان در تو نمودار باشد و نیک نباشی که در این صورت با ریاکاران محشور خواهی شد».

اسلام ریاکاری را شاخه‌ای از کفر می‌داند

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه ریا عمل را از محتوا خالی خواهد کرد، ابراز داشت: اسلام با ریاکاری مبارزه شدید داشته و آن را شاخه‌ای از کفر می‌داند؛ اگر ریاکاری در جامعه رایج شود، همه چیز تو خالی خواهد بود.

وی اظهار داشت: یکی از شاخه‌های ریاکاری که این ایام گرفتار آن هستیم، مسئله عوام فریبی است؛ برخی شعارهای داغی داده و درب باغ‌های سبزی به مردم نشان می‌دهند تا آراء جلب شود؛ این یکی از بلاهایی است که دموکراسی غربی به سر ما می‌آورد و باید پناه بر خدا برد از اینکه ریاکاری در جامعه توأم با سیاست، اقتصاد و فرهنگ شود.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: اهل علم باید بیشتر از این مسئله پرهیز نموده و بترسند تا مسئله ریاکاری در زندگی آنان نباشد؛ درس، نماز جماعت، منبر، تبلیغ و ... باید برای خدا باشد تا دارای برکت شود.

یادآور می‌شود: آیت الله مکارم در پایان عنوان کردند که روزهای شنبه و چهارشنبه هفته آینده، درس خارج برقرار بوده و روزهای یک شنبه، دو شنبه و سه‌شنبه به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دروس تعطیل است و برنامه روضه نیز برقرار خواهد بود.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdchmknq.23nxwdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما