چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۵۸
کد مطلب : 73498
منبع : خبرگزاری تسنیم

سیاست شهر هوشمند در قم اجرا می‌شود

قم نيوز : در اختتامیه جشنواره الکامپ و سفره ایرانی بر اجرای دقیق سیاست‌های شهر هوشمند و تحقق پیش‌بینی‌های سند چشم‌انداز ۲۰ ساله قم در مسیر هوشمند سازی تأکید شد.
سیاست شهر هوشمند در قم اجرا می‌شود
سیاست شهر هوشمند در قم اجرا می‌شود
به گزارش قم نیوز اختتامیه جشنواره‌های الکامپ و سفره ایرانی با حضور سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم، عبدالله جلالی رئیس شورای شهر و جمعی از برگزیدگان این دو جشنواره ظهر امروز در مرکز همایش‌های شهرداری برگزار شد.

در این جلسه، مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم  با اشاره به برگزاری جشنواره سفره ایرانی اظهار داشت: سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری در مسیر افزایش نشاط اجتماعی برنامه‌های ویژه‌ای را دنبال می‌کند که برگزاری جشنواره سفره ایرانی ازجمله آن‌ها بود.

6 هزار شهروند قمی از جشنواره سفره ایرانی بازدید کردند

ابوالقاسم مقیمی با اشاره به ظرفیت مشاغل خانگی و فروشگاه‌های اینترنتی در درآمدزایی خانواده‌های قمی ابراز کرد: راه‌اندازی فروش اینترنتی محصولات و تولیدات خانگی در برون‌رفت از مشکلات اقتصادی موجود با استفاده از توان و تجربه شرکت‌های استارتاپی ممکن است.

وی ادامه داد: برای حضور در جشنواره سفره ایرانی 300 متقاضی وجود داشت که برای حفظ اصل کیفیت 150 نفر حضور به هم رسانیدند، درمجموع بیش از 6 هزار شهروند قمی از این جشنواره بازدید و خرید داشته است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم تأکید کرد: طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته بیش از 90 درصد مردم از شکل و زمان برگزاری جشنواره سفره ایرانی رضایت داشتند.

مقیمی خاطرنشان کرد: بسیاری از افرادی که در این جشنواره شرکت کردند تا 5 میلیون تومان در روز درامد داشتند که نشان می‌دهد در صورت ایجاد بسترهای لازم امکان درآمدزایی از این قبیل مباحث بسیار زیاد است.

حاشیه‌نشینی و بی‌عدالتی شهری از نتایج عدم اجرای سیاست شهر هوشمند است

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم نیز در ادامه این جلسه، با اشاره به اهمیت حرکت در مسیر هوشمند سازی و شهر هوشمند ابراز کرد: در عصر حاضر مسئله شهر هوشمند از ضروریات زندگی بوده و گریزی از آن نیست.

همایون یزدان پناه با بیان ویژگی‌های شهر هوشمند گفت: شهر هوشمند شهری با دارای اسکان و سطح زندگی باکیفیت است، در شهر هوشمند امکانات فناوری وزندگی سالم بر سایر جنبه‌های زندگی غلبه دارد.

وی با شمردن برخی از مؤلفه‌های مهم شهر هوشمند اضافه کرد: سبک زندگی هوشمند، حمل‌ونقل هوشمند، محیط‌زیست هوشمند و  اقتصاد و حاکمیت هوشمند از مؤلفه‌های اصلی شهر هوشمند است که باید به سمت‌وسوی آن حرکت کرد.

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم ادامه داد: اگر در دنیایی که در آن شهرهای بزرگ و پرجمعیت شکل‌گرفته به مباحث شهر هوشمند توجه نشود انبوهی از مشکلات اجتماعی، بی‌عدالتی اجتماعی، آشفتگی شهری، حاشیه‌نشینی، ترافیک و غیره مانند بسیاری از شهرهای کشور ایجاد می‌شود.

یزدان پناه تصریح کرد: در سند چشم‌انداز و افق 20 ساله شهر قم مسئله هوشمند سازی و شهر هوشمند با زیرمجموعه‌های آن در برنامه‌ریزی‌های شهری مورد توجه قرارگرفته است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه الکامپ تأکید کرد: در این نمایشگاه یک بخش به بخش دولتی  بخشی دیگر نیز به بخش خصوصی اختصاص پیدا کرد و از این نظر تمرین یکپارچگی برای نخستین بار در سطح شهر قم انجام گرفت.

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم گفت: اجرای طرح ارزیابی و نظارت استارتاپی های در راستای شهر هوشمند فعالیت داشته‌اند از ابتکارات نمایشگاه امسال بود.

وی ابراز کرد: در نمایشگاه امسال بیش از 140 غرفه برپاشده بود که دراین‌بین 45 غرفه به شرکت‌های استارتاپی اختصاص داده شد، اگر همکاری مردم درزمینهٔ شهر هوشمند تقویت شود پیاده‌سازی این مقوله مهم در استان قم تحقق پیداکرده و نقش نهادهای دولتی صرفاً در قالب‌های حمایتی خلاصه می‌شود.

فرهنگ ناملموس قم حفظ و تقویت شود

شهردار قم نیز در این مراسم، با اشاره به اهمیت صنعت غذا در شناسایی فرهنگ و هویت ملی تصریح کرد: ترویج و حفظ فرهنگ ناملموس از مهم‌ترین رویکردهای کشورهای متمدن دنیا که دراین‌بین صنعت غذا به‌عنوان یکی از ارکان معرفی هویت و شناسنامه ملی اهمیت دارد، صنایع‌دستی از  مؤلفه‌های دیگر فرهنگ ناملموس ملی است.

سید مرتضی سقائیان نژاد گفت: غرب امروز بخشی از هویت فرهنگی خود را از طرق فست فود و غذاهای خود وارد کشور کرده که متأسفانه همراه با بروز انواع بیماری بوده است. نسل جدید امروز به غذاهای غربی به دلیل کم توجهی به هویت ناملموس ملی تمایل بیشتری دارد.

وی با تأکید بر تقویت و حمایت از فرهنگ ناملموس شهر قم و مقابله با هجمه گسترده غرب در اشاعه صنعت غذا تأکید کرد: برای مقابله و کاستن از غلبه فرهنگ غذایی غرب در سطح شهر طباخ خانه های سنتی باید راه‌اندازی شود، فروش غذاهای خانگی در بستر اینترنت زمینه درآمدزایی زنان خانه‌دار فراهم می‌کند.

گفتنی است در اختتامیه جشنواره‌های الکامپ و سفره ایرانی از برگزیدگان در بخش‌های مختلف تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/  137
https://qomnews.ir/vdcaayn0.49neo15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما