پنجشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب : 73509
منبع : خبرگزاری فارس

تمدید جشنواره «نماز و نیایش به روایت دوربین» /برگزاری اختتامیه در اردیبهشت 98

قم نيوز : هنرمندان علاقمند به روایت هنر دینی از قاب دوربین می توانند آثار خود را برای شرکت در هشتمین جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین تا اواخر بهمن ماه سال جاری به قم ارسال کنند. 
تمدید جشنواره «نماز و نیایش به روایت دوربین» /برگزاری اختتامیه در اردیبهشت 98
تمدید جشنواره «نماز و نیایش به روایت دوربین» /برگزاری اختتامیه در اردیبهشت 98
به گزارش قم نیوز با توجه به تاکیدات مبانی دینی مبنی بر توجه به فریضه نماز، جشنواره ملی نماز و نیایش در برخی رشته های هنری مانند فیلم کوتاه، عکس و فیلمنامه، سال هاست که به مرکزیت عش آل محمد (ص) و با همت دفتر قم انجمن سینمای جوانان ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان برپا شده است تا نگاه هنرمندانه به تجلی نماز و عبادت در زندگی فردی و اجتماعی هموطنان اوج گیرد و از این رهگذر، آثاری بدیع و البته تبلیغی؛ آنچنان که شایسته نماز است خلق شود.

این جشنواره ملی و دوسالانه اکنون به هشتمین گام خود رسیده است؛ جشنواره ای که قرار بود در اسفند ماه سال جاری برگزار شود اما برای ایجاد فرصت بیشتر برای هنرمندان و اهالی فکر و اندیشه برگزاری آن به نهم تا دوازدهم اردیبهشت ماه سال بعد موکول شد تا از این رو، مهلت ارسال اثر به دبیرخانه جشنواره نیز تا بیستم بهمن ماه تمدید شود.

در این باره رضا ابوذر مدیر انجمن سینمای جوانان استان قم گفت: مسؤولان و بویژه دست اندرکاران حوزه های فقهی و علمی باید به این نتیجه مهم برسند که بسط نگاه هنری به عرصه دین بویژه درباره واجبات، مؤثرترین و یا حداقل یکی از مؤثرترین راه های تبلیغ دین و نگاه معرفتی است. از طرف دیگر ظرفیت عظیم امروز هنرمندان و فیلمسازان جوان، این زمینه را پدید آورده تا نگاه خلاقانه هنری به عرصه های دینی، فضا را برای تبلیغ حداکثری و مؤثر دین ایجاد کند؛ امری که مسؤولان باید با گوشت و پوست خود آن را درک کنند؛ قدر بدانند و البته در این باره بسترسازی کنند.

وی ادامه داد: البته بر هنرمندان نیز فرض است که با درک درست از دین و فهم عمیق دینی، حداکثر جوشش هنری خود را برای آفرینش آثار باکیفیت به خرج دهند تا این آثار بتواند حداکثر تأثیر را بر مخاطب بگذارد.

ابوذر با بیان اینکه حرکت هنرمندان جوان به سوی آفرینش هنری مفاهیم دینی می تواند برطرف کننده بسیاری از مشکلات اجتماعی امروز باشد تصریح کرد: پرداختن به این فضاها، سبب دمیدن روحیه امید و نشاط در جامعه می شود؛ در عین حال باید زمینه ای تدارک دید تا فیلم های کوتاه و حتی یک یا چند دقیقه ای، در فضای مجازی و به بهترین شکل توزیع شود تا این آثار بیشتر دیده و بیشتر اثرگذار شوند.

و اما نگاهی آماری با این جشنواره ملی نشان می دهد که دوره گذشته این حرکت فرهنگی یعنی دوره هفتم با ارائه 1345 اثر به دبیرخانه جشنواره همراه بوده است.

علاقمندان به ارسال فیلم کوتاه به «هشتمین جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین» باید توجه داشته باشند که محدودیتی برای ارسال اثر ندارند؛ جز اینکه آثار باید تولید سال 1395 به بعد و حداکثر 30 دقیقه باشد و البته فُرمت های اعلام شده نیز رعایت شود. همچنین در این بخش و در ایام برپایی جشنواره، کارگاه های آموزشی، نشست های تخصصی و سخنرانی هایی با حضور استادان و هنرمندان تدارک دیده شده که می تواند جذاب و مفید باشد.

فیلمنامه نویسان هم باید توجه داشته باشند که حداکثر4 اثر می توانند ارسال کنند؛ آثاری که بر مبنای زمان حداکثر 15 دقیقه ای نوشته شده باشد.

فیلمسازان و فیلمنامه نویسان به این نکته هم توجه کنند که بخش ویژه «فیلم اقتباسی» و «فیلمنامه اقتباسی» هم برای آنان در نظر گرفته شده که آثار شرکت کننده در این دو بخش باید برگرفته از متون ادبی مرتبط با موضوع و یا قصه های قرآنی و یا احادیث و روایات باشد.

در بخش عکس نیز هر هنرمند می تواند 7 اثر به صورت تک عکس یا مجموعه ای ارسال دارد که در این بخش، همه تک عکس های راه یافته به جشنواره، 50 هزار تومان و همه مجموعه های عکس راه یافته، 100 هزار تومان جایزه می گیرند که این جوایز، علاوه بر جوایز برگزیدگان خواهد بود.

در بخش فیلم کوتاه، هفت تندیس بهترین پژوهش، بهترین فیلمنامه، بهترین فیلم پویانمایی، بهترین فیلم مستند، بهترین فیلم داستانی، بهترین فیلم اقتباسی و همچنین تندیس ویژه هیئت داوران در کنار جوایز نقدی به برگزیدگان اهدا خواهد شد که این تندیس ها برای بخش فیلمنامه، دو تندیس و برای بخش عکس، یک تندیس خواهد بود. هیئت داوران بخش های مختلف جشنواره همچنین این امکان را دارند که از آثار برتر دیگر نیز با اهدای دیپلم افتخار و جایزه نقدی تقدیر کنند.

بر این اساس، در جشنواره هشتم ملی نماز و نیایش به روایت دوربین، نزدیک به 40 میلیون تومان جایزه نقدی توزیع می شود که به این مبلغ باید جوایز راه یافتگان به خود جشنواره در بخش عکس (تک عکس ها و مجموعه ها) را نیز اضافه کرد. همچنین برخی صاحبان تندیس جشنواره نیز این امکان را به دست می آورند که به طور مستقیم، به بخش مسابقه جشنواره بعدی بین المللی فیلم کوتاه تهران راه یابند.

اکنون می توان امیدوار بود که همت هنرمندان جوان و خلاق ایران زمین، این جشنواره را در گام هشتم خود به جشنواره ای سرشار از آثار هنری بدیع و نوآورانه تبدیل کند تا تولید و توزیع درست و حداکثری این آثار، امر تبلیغ دین و بویژه واجب بی بدیل نماز را با رونقی صدچندان مواجه سازد.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcdnk05.yt0sz6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما