پنجشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 73512
منبع : خبرگزاری ايرنا

هشدار به همشهریان قمی، قاتل خاموش را به خانه راه ندهید

قم نيوز : سرد شدن هوا و بی احتیاطی در استفاده از وسایل گرمایشی موجب مسمومیت با گاز بی رنگ و بی بویی به اسم مونوکسیدکربن ( قاتل خاموش ) می شود که هر ساله عده ای را دراستان قم راهی بیمارستان می کند و چراغ زندگی عده ای دیگر خاموش می شود.
هشدار به همشهریان قمی، قاتل خاموش را به خانه راه ندهید
هشدار به همشهریان قمی، قاتل خاموش را به خانه راه ندهید
به گزارش قم نیوز هر ساله با شروع فصل سرما وبا وجود هشدار کارشناسان و همچنین پخش فیلم ها و نکات آموزشی در رسانه ها، شاهد تکرار مسمومیت شهروندان با گاز بی رنگ و بوی مونوکسیدکربن هستیم. 
این درحالی است که پیشگیری از این نوع مسمومیت و گاها مرگ خاموش، هزینه ای ندارد و فقط مستلزم رعایت نکات ایمنی است که مهم ترین آن بررسی مبادی ورودی و خروجی لوله دودکش از سوی شهروندان می باشد. 
استنشاق گاز مونوکسیدکربن در ابتدا علایمی در فرد ایجاد نمی کند، ولی با گذشت زمان و افزایش استنشاق گاز، علایم ظاهر می شود؛ سردرد، تهوع و استفراغ ، حالت خواب آلودگی و تشنج از جمله علائم مسمومیت است که گاهی نیز پایان زندگی را نیز به همراه دارد. 
با توجه به اعلام اداره کل هواشناسی مبنی بر سرد شدن و کاهش دمای بسیاری از مناطق در روزهای آینده، انتظار می رود شهروندان با رعایت نکات ایمنی از جمله کنترل اتصالات لوله بخاری، استفاده نکردن از وسایل گرمایشی در فضای بسته مثل چادر و خودرو، روشن نکردن خودروی گازسوز در فضای بسته پارکینگ و عدم تعبیه آبگرمکن در فضای بسته حمام، زمستانی بی خطر را برای خود و خانواده رقم بزنند. 

* 30 تَن در قم دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شدند 
سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: از آغاز فصل سرما تاکنون بیش از 30 تَن در این استان دچار مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن شده اند. 
مهدی فراهانی افزود: یکی از ماموریت های اورژانس 115 با شروع فصل سرما انتقال مصدومان ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن به بیمارستان می باشد که معمولا بین ماه های آذر تا فروردین سال بعد اتفاق می افتد. 
وی اضافه کرد: از آغاز فصل سرما تاکنون 30 تَن در استان قم دچار مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن شده اند که 2 تَن از آن ها جان باخته، 21 تَن در محل حادثه به صورت سرپایی درمان و هفت تَن نیز برای ادامه روند درمان به بیمارستان منتقل شده اند. 
وی با اشاره به حادثه فوت 2 تَن، ادامه داد: به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی(بخاری) آقا حدود 40 ساله و خانم حدود 35 ساله در یکی از روستاهای بخش کهک قم با گاز مونوکسیدکربن مسموم شدند و جان خود از دست دادند. 
فراهانی با بیان این که سال گذشته 139 تَن در قم با گاز مونوکسیدکربن مسموم شدند، بیان کرد: از این تعداد هشت تَن جان خود را از دست دادند و 131 تَن نیز دچار کاهش سطح هوشیاری با درجه های مختلف شدند. 
وی ادامه داد: 75 تَن از بیماران برای تکمیل روند درمانی به بیمارستان منتقل و 56 تَن نیز در محل حادثه توسط اورژانس 115 به صورت سرپایی درمان شدند. 
وی با اشاره به این که بیشترین موارد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن مربوط به وسایل گرمایش خانگی است، گفت: ذغال سنگ و پیک نیک از دیگر مواردی است که عدم رعایت اصول ایمنی در هنگام استفاده منجر به مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن می شود. 
سخنگوی اورژانس 115 قم خاطرنشان کرد: یک مورد از فوتی های سال گذشته مربوط به استفاده از گاز پیک نیک برای گرم کردن فضای داخل کابین خودرو بود. 
وی گفت: ریشه مسمومیت با گاز مونوکسید کربن عدم رعایت نکات ایمنی و استفاده از وسایل گرمایشی غیرمتعارف برای گرم کردن فضاست. 
وی افزود: افرادی که در بخش ها و روستاهای استان همچنان از ذغال چوب و کودهای حیوانی برای گرم کردن استفاده می کنند باید موارد ایمنی را رعایت نمایند. 
فراهانی گفت: اگر لوله بخاری گرم باشد یعنی مواد سوختی درست عمل می کند و اگر سرد باشد ناشی از ناقص سوختن مواد و خطرناک است که باید مبادی ورودی و خروجی لوله بخاری چک شود. 
وی افزود: در این هنگام باید از مسدود نبودن مبادی ورودی و خروجی لوله بخاری اطمینان حاصل شود که یکی از مهمترین موارد مسدود شدن آشیانه گزینی پرنده ها روی لوله بخاری و آبگرمکن می باشد. 
به گفته وی، روشن کردن ماشین در پارکینگ منازل نیز از دیگر مواردی است که منجر به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن می شود. 
فراهانی با اشاره به این که رساندن اکسیژن به فرد مسموم مهم ترین اقدام است، گفت: باید فرد را از محل آلودگی دور نمود و ضمن تماس با مرکز اورژانس 115 اطلاعات صحیحی از آدرس محل حادثه ارائه نمود. 

* اتصالات غیراستاندارد علت اصلی مسمومیت با مونوکسیدکربن در قم است 
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: استاندارد نبودن اتصالات لوله بخاری و یا دودکش مهم ترین عاملی است که در چند سال گذشته موجب مسمومیت شهروندان با گاز مونوکسیدکربن شده است. 
عباس جعفری افزود: استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد و همچنین رعایت نکردن نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی از جمله علت هایی است که باعث مسمومیت می شود. 
وی اضافه کرد: حتی در برخی موارد شهروندان بخاری استاندارد تهیه نموده اند، ولی آن را به دودکش وصل نکرده اند و یا اتصالات غیرایمن مثل لوله های اکاردئونی برای بخاری وصل نموده اند که استاندارد کافی را ندارد و می تواند خطرناک باشد. 
وی ادامه داد: در مواردی نیز اتصالات خروجی لوله ها به طرز مناسبی متصل نشده و گاز مونوکسیدکربن به داخل محیط نفوذ کرده است. 
عباسی مسدود شدن مسیر خروجی دودکش ها روی پشت بام را از مهم ترین عوامل ورود گاز مونوکسیدکربن به محیط عنوان و بیان کرد: افتادن مصالح ساختمانی داخل دودکش و یا لانه گذاشتن پرنده ها روی دودکش ها باعث می شود مسیر خروج گاز بسته و مونوکسیدکربن وارد محیط شود. 
وی تاکید کرد: دودکش باید 20 سانتی متر از دیوار فاصله داشته باشد و ارتفاع آن نیز بیشتر از یک متر نباشد. 
وی افزود: همچنین انتهای دودکش باید کلاهکی به شکل H نصب شود که این شکل کلاهک مانع لانه گزینی و افتادن اشیا در دودکش می شود. 

* شهروندان بخاری های دارای علامت استاندارد تهیه نمایند 
معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد قم نیز به خبرنگار ایرنا گفت: شهروندان هنگام تهیه بخاری به دارا بودن علامت استاندارد و سنسور دقت نمایند. 
سعید پروانه افزود: استاندارد بخاری از بعد عملکردی، ایمنی و درجه انرژی مصرفی اجباری است و بخاری که خریداری می شود باید علامت استاندارد داشته باشد. 
وی با اشاره به الزام تولیدکنندگان نسبت به درج علامت استاندارد و کد 10 رقمی محصول، اضافه کرد: وجود علامت استاندارد به خریداران اطمینان خاطر می دهد که تولیدکننده موارد ایمنی را در تهیه محصول رعایت کرده است. 
وی ادامه داد: زیر علامت استاندارد کد 10 رقمی نوشته شده است که برای اطمینان از صحت علامت استاندارد، برای تایید اصالت پروانه استاندارد کد باید به سامانه پیامکی 10001517 پیامک شود. 
پروانه تاکید کرد: بخاری ها باید دارای برچسب انرژی و مشخص شده باشد درجه انرژی مصرفی چه میزان است و به ازای مقدار مصرف انرژی گاز، چقدر توان حرارتی دارد. 
وی همچنین به الزام نصب سنسور روی بخاری اشاره و بیان کرد: زمانی که بخاری سوخت ناقص داشته باشد و مجاری خروج گازهای مونوکسیدکربن بسته شده باشد، گاز مونوکسیدکربن در فضا منتشر و باعث صدمه به مصرف کننده و یا حتی مرگ می شود. 
وی افزود: اگر میزان اکسیژن موجود در هوا کمتر از حد مجاز شود، سنسور با فعال کردن ترموکوپل بخاری، گاز ورودی را قطع می کند و بخاری خاموش می شود. 
معاون اداره کل استاندارد قم با بیان این که بخاری های استاندارد مجهز به سنسور حرارتی نیز هستند، اضافه کرد: اگر دمای محیط به دلیل بسته بودن مجاری خروجی لوله بخاری، افزایش یابد، دمای محیط بالا می رود و سنسور حرارتی جریان گاز را قطع می کند. 
وی خاطرنشان کرد: در گذشته نصب سنسور روی بخاری های بدون دودکش الزام بود و برای فضاهای باز مثل مغازه ها استفاده می شد، ولی امروز سنسورها روی تمام بخاری ها نصب می شود. 

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdchimnq.23nxzdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما