پنجشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : 73519
منبع : خبرگزاری ايرنا
غرفه داران و بازدیدکنندگان درقم نظر می دهند،

برپایی نمایشگاه تخصصی کتاب کودک قابل تقدیر اما مکان نامناسب

قم نيوز : دومین دوره نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان استان قم درحالی به روز پایانی خود نزدیک می شود که از جهت تخصصی بودن آن ، تنوع کتابهای خوب برای کودکان و نوجوانان مورد استقبال و تقدیر بازدید کنندگان قرار گرفته اما این افراد و غرفه داران از مکان نامناسب آن گله مند هستند.
برپایی نمایشگاه تخصصی کتاب کودک قابل تقدیر اما مکان نامناسب
برپایی نمایشگاه تخصصی کتاب کودک قابل تقدیر اما مکان نامناسب
به گزارش قم نیوز برگزاری هر نمایشگاهی در موضوع های گوناگون همچون کتاب و فرش دستبافت؛ باردیگر نیاز استان قم را به داشتن یک مکان مناسب با استانداردهای نمایشگاهی برای برگزاری چنین نمایشگاه هایی به مسئولان یادآوری می کند. 
قم به عنوان دومین استان کشور در انتشار کتاب و نخستین استان در زمینه چاپ کتاب های دینی، همیشه شاهد استقبال خوب مردم و ناشران کشوری از برگزاری نمایشگاه های عمومی و تخصصی کتاب بوده است؛ اما برگزاری نمایشگاه در مکانی نامناسب مانند تالار مرکزی شهر و مجتمع ناشران،( به دلیل طبقه ای بودن) هم برای فروشندگان کتاب و هم برای مراجعان مشکلاتی را در نحوه بازدید کامل از غرفه ها ایجاد می کند و شاید بتوان گفت که مناسب ترین مکان درحال حاضر از لحاظ وسعت و همکف بودن از نظر علاقه مندان به این نمایشگاه ها ، مصلای قدس باشد. 
از سوی دیگر یکی از ویژگی های این نمایشگاه، برپایی نشست های تخصصی توسط انجمن ناشران کودک و نوجوان استان قم، با حضور کارشناسان عرصه کتاب کودک و نوجوان در موضوع های گوناگونی مانند صفحه آرایی، کتاب آرایی و نویسندگی در سالن اجتماعات تالار مرکزی شهر با حضور ناشران، نویسندگان و علاقه مندان به این موضوع است. 


** نظرات بازدیدکنندگان و غرفه داران 

کریم حسینی از بازدید کنندگان گفت: نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان یکی از اقدامات قابل تقدیر از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما چه خوب بود که مکان آن را نیز در جای مناسبی قرار می دادند که کلیه غرفه ها در یک طبقه باشد تا مراجعه کنندگان مجبور نشوند به طبقات مختلف بروند که این مساله مشکلاتی را برای خانواده ها بوجود می آورد.

*محسن تقدیری از دیگر بازدید کنندگان نیز گفت: امروز توانستم کتاب های خوبی را برای فرزندانم تهیه کنم ، اگرچه کتابها گران هستند ، اما تنوع کتابهای موجود در زمینه کودکان و نوجوانان در این نمایشگاه برایم جالب بود، امیدوارم که این گونه نمایشگاه ها مستمر باشد.

*علی قدسی یکی از مراجعان که به همراه خانواده اش در نمایشگاه حضور یافته است، گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب مخصوص کودکان بسیار خوب است، چرا که آنها به صورت یکجا، می توانند کتاب ها را در موضوع های مختلف و نیز حتی در اشکال گوناگون از لحاظ چاپ مشاهده کنند و این مساله رغبت آنها را به کتاب بیشتر می کند. 
وی با بیان این که بیشتر کتاب ها برای کودکان است تا نوجوانان افزود: حضور جمعی کودکان در نمایشگاه کتاب، یکی دیگر از عواملی است که می تواند آنها را به کتابخوانی تشویق کند. 

*مرتضی معظمی از مراجعه کنندگان دیگر است که بر برگزاری نمایشگاه های تخصصی تاکید و بیان کرد: باید علاوه بر مکان مناسب برای این نمایشگاه که در استقبال مردم نقش مهمی دارد ، اطلاع رسانی بیشتری نیز انجام شود، تا کودکان و نوجوانان 
به همراه خانواده حضوری گسترده در آن داشته باشند.

*امیر امیری از دیگر مراجعه کنندگان به همراه فرزندش است گفت: نمایشگاه خوبی است، اما مکان آن نا مناسب است ، از سوی دیگربهتر بود که داخل نمایشگاه از لحاظ موضوعی دسته بندی صورت می گرفت و آموزش و پرورش دانش آموزان مدارس را بیشتر به این نمایشگاه می آورد تا آینده سازان جامعه از همین سنین کودکی با کتاب آشنا شوند. 
وی ادامه داد: یک پیشنهادی هم داشتم بهتر است که نمایشگاه کتاب در یک مجموعه یک دست و در کنار هم باشد، به نظر من تالار مرکزی شهر مکان مناسبی برای این اقدام فرهنگی با این وسعت نیست.

*شهرام خوش طالع مسئول غرفه انتشارات قدیانی از تهران گفت: نمایشگاه بسیار خوبی است، به ویژه آن که به صورت تخصصی در حوزه کودک و نوجوان برگزار شده است.
وی با بیان این که پایه و اساس نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی از دوران کودکی شروع می شود، اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب ویژه این گروه سنی در ترغیب آنها به کتابخوانی موثر است، از این رو باید تبلیغات بیشتری برای چنین نمایشگاه هایی انجام شود. 

*سید محمدرضا طَرازانی مسئول غرفه انتشارات ایده پردازان چَکاد از تهران، با بیان این که در روزهای اخیر استقبال از نمایشگاه بهتر شده است، گفت: در قم مصلای قدس به خاطر همکف بودن آن مکان مناسب تری برای برگزاری نمایشگاه کتاب است.
وی اضافه کرد: تخصصی بودن این نمایشگاه از مزیت های مثبت آن است، اما برگزاری نمایشگاه در سه طبقه، بازدید را برای مراجعه کنندگان سخت می کند. 

*جواد نصرتی مسئول غرفه انتشارات به نشر از مشهد، بر برگزاری نمایشگاه کتاب در یک مکان مناسب و نیز اطلاع رسانی وسیع در سطح استان تاکید و اظهار کرد: هر ناشری برای شرکت در نمایشگاهی هزینه می کند، از این رو لازم است که مسئولان برگزارکننده تمهیدات لازم را در این زمینه بیاندیشند. 
حجت الاسلام سید محمدباقر ابطحی مسئول انتشارات رسول مهر از قم، با تاکید بر تبلیغات گسترده برای نمایشگاه تصریح کرد: ضمن آن که نیاز است نمایشگاه کتاب در جای مناسبی برگزار شود، باید به برنامه های جنبی نمایشگاه برای جذب بیشتر مخاطبان نیز توجه لازم صورت بگیرد. 

*روح الله فراهانی مسئول انتشارات حدیث نینوا از قم نیز گفت: مکان نمایشگاه از لحاظ موقعیت آن مناسب است، اما چند طبقه بودن نمایشگاه از معایب آن است و اگر تمام غرفه ها مانند نمایشگاه کتاب در مصلای قدس در یک طبقه قرار داشته باشند، بازدید را برای مراجعه کنندگان ساده تر می کند. 


** 18 هزار عنوان کتاب از 110 ناشر کشور در نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان 

رئیس اتحادیه ناشران استان قم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره نمایشگاه مذکور گفت: این نمایشگاه در مساحتی به وسعت یک هزار و 500 مترمربع در سه طبقه با حضور 110 ناشر از سراسر کشور و عرضه 18 هزار عنوان کتاب که در چهار سال اخیر منتشر شده، ترتیب یافته است. 

حمید خرمی اظهار کرد: سه میلیارد ریال بُن خرید کتاب در نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان توزیع می شود که هر فرد با ارائه کارت ملی به غرفه بانک شهر در نمایشگاه می تواند تا مبلغ یک میلیون ریال بن خرید کتاب دریافت کند. 

مشاور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم بیان کرد: خریداران علاوه بر استفاده از 20 درصد بن خرید کتاب، می توانند از تخفیف تا 50 درصدی ناشران شرکت کننده در نمایشگاه مذکور نیز بهره ببرند. 

وی؛ برگزاری نشست های تخصصی از سوی انجمن ناشران کودک و نوجوان استان قم، حضور غرفه های کمک آموزشی، خدمات رایگان کلینیک دندانپزشکی مادر و کودک و راه اندازی خانه بازی کودک را از جمله برنامه های جانبی این نمایشگاه برشمرد. 

وی اظهار کرد: با تفاهم انجام شده با تاکسی سرویس اِسنَپ، به منظور رفاه حال شهروندان برای رفت و آمد به نمایشگاه کتاب، 30 درصد تخفیف به مسافرانی که به نمایشگاه کتاب می آیند، داده می شود.

وی درباره مکان نمایشگاه نیز گفت: برای برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلای قدس ملزم به پرداخت هزینه هستیم، اما تالار مرکزی شهر با توجه به این که متعلق به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است، هزینه ای بابت برگزاری نمایشگاه کتاب پرداخت نمی کنیم و رایگان است. 

خرمی با بیان این که در استان قم مکان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه نداریم، تصریح کرد: ناچار شدیم با توجه به رایگان بودن ت الار مرکزی شهر، نمایشگاه را در این مکان برگزار کنیم. 

وی استقبال از نمایشگاه را خوب ارزیابی کرد و افزود: پس از اطلاع رسانی برگزاری نمایشگاه توسط اداره کل آموزش و پرورش استان، شاهد حضور دانش آموزان مدارس در نمایشگاه بوده ایم.

مشاور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به نقش موثر رسانه ها در زمینه اطلاع رسانی در برگزاری نمایشگاه کتاب و فرهنگ سازی در مساله ترویج و تبیین فرهنگ کتابخوانی در جامعه تاکید کرد. 

وی با بیان این که به طور معمول هر چند سال یک بار نمایشگاه تخصصی کودک و نوجوان در استان قم برگزار می شود، گفت: نخستین دوره نمایشگاه کتاب تخصصی کودک و نوجوان استان قم در سال 1391 در مجتمع فرهنگی امام خمینی جنب گلزار شهدای علی ابن جعفر(ع) برگزار شد. 

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب دین در سال گذشته، تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه های تخصصی در موضوع های مختلف، موجب می شود تا مخاطبان و علاقه مندان کتاب به سهولت به کتاب مورد نظر خود دست یابند و برگزاری چنین نمایشگاه هایی در کنار برگزاری نمایشگاه عمومی کتاب استان قم نقش موثری می تواند در نشر فرهنگ کتابخوانی در جامعه داشته باشد. 

خرمی بیان کرد: در برگزاری این نمایشگاه کوشش کردیم، ناشران برجسته و تخصصی کشوری که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می کنند را گردهم جمع کنیم تا جدیدترین کتاب های خود را به مردم استان قم عرضه کنند. 

دومین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان استان قم از 20دی ماه در تالار مرکزی شهر واقع در بلوار امام موسی صدر (خاکفرج)، میدان شهید نواب صفوی آغاز شده و تا ٢٨ دی ماه جاری، صبح ها از ساعت ٩ تا ١٣ و عصرها از ساعت ١٥ تا ٢١ پذیرای دوستداران کتاب است. 

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdceon8f.jh8xzi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما