شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب : 73590
منبع : خبرگزاری فارس
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم:

سبک زندگی مردم باید با شرایط محیطی استان سازگار شود/لزوم ساماندهی صنایع متراکم اطراف شهر در شهرک‌های صنعتی

قم نيوز : مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: مردم و مسوولان باید تعامل مطلوب و دوسویه برای سازگار ساختن سبک زندگی با شرایط موجود داشته باشند؛‌ ما هر روز شاهد افزایش آلودگی و روزها با شاخص نامطلوب در شهرها هستیم و این می‌طلبد که همکاری دوسویه مردم و مسوولان بیشتر باشد.
سبک زندگی مردم باید با شرایط محیطی استان سازگار شود/لزوم ساماندهی صنایع متراکم اطراف شهر در شهرک‌های صنعتی
سبک زندگی مردم باید با شرایط محیطی استان سازگار شود/لزوم ساماندهی صنایع متراکم اطراف شهر در شهرک‌های صنعتی
به گزارش قم نیوز سیدرضا موسوی پیش از ظهر امروز در همایش روز ملی هوای پاک که با شعار « هوای پاک، مردم و مسئولان» در سالن‌ همایش‌های بین‌المللی شهرداری قم برگزار شد،‌ با بیان اینکه نامگذاری روز ملی هوای پاک در بسیاری از کشورها اتفاق افتاده است اظهار کرد: از سال 74 که اهمیت موضوع هوای پاک بیش از پیش مشخص شد روزی به عنوان روز ملی هوای پاک نامگذاری شد و هرچه جلوتر می‌رویم به اهمیت این مساله بیش از پیش پی می‌بریم.

وی با بیان اینکه شهر قم شهری خاص و ویژه از جنبه های مختلف است تصریح کرد:‌ نوع بافت،‌ نوع صنایع،‌ تراکم جمعیتی،‌ تراکم صنایع و... جزو ویژگی‌های استان قم است که می‌طلبد متناسب با این شرایط نگاه ویژه‌ای به این استان شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به مشکلات گرمایش،‌ گرد و غبار و کمبود آب در استان خاطرنشان کرد: در استان قم تا حدود 5 سال قبل مشکل گرد و غبار به شدت امروز نبود و بیشتر منوط به منشا خارجی می‌شد اما در سال‌های اخیر نگرانی ها در خصوص منشا داخلی گرد و غبار افزایش یافته است که ممکن است در آینده برای استان مشکل ساز باشد.

وی لزوم همگرایی و مشارکت در راستای مقابله با مساله گرد و غبار و منشا داخلی آن را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید مدیریت جامع زیست محیطی در زیست بوم قم داشته باشیم تا مشکل‌های این بخش خصوصا در حوزه گرد و غبار کاهش یابد.

موسوی با بیان اینکه قم کمتر از بسیاری از شهرهای کشور درگیر مساله آلودگی هوا است افزود: اگر امروز تدبیر نکنیم و پیشگیری نداشته باشیم قطعا در آینده با مشکل آلودگی هوا روبه رو خواهیم بود.

وی اولویت اول توسعه استان را بر مبنای گردشگری دانست و گفت:‌ برای تحقق هدف توسعه گردشگری باید حداقل‌ها را تامین کنیم که از آن جمله هوای پاک و... است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به وجود دو ایستگاه سنجش هوا در استان خاطرنشان کرد: این ایستگاه‌ها وضعیت کیفی هوا را ارائه می‌کند که گزارشاتی از آن به دستگاه‌های مرتبط نیز ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه در اطراف شهر قم تراکمی از صنایع وجود دارد گفت:‌ این صنایع باید به گونه‌ای مدیریت شده و در شهرک‌های مجاز ساماندهی شوند و بافت شهر بازتر شده و امکان زندگی مطلوب بیش از پیش باشد که این مساله همت جمعی در استان را می‌طلبد.

موسوی با اشاره به شعار این همایش خاطرنشان کرد: مردم و مسوولان باید تعامل مطلوب و دوسویه برای سازگار ساختن سبک زندگی با شرایط موجود داشته باشند؛‌ ما هر روز شاهد افزایش آلودگی و روزها با شاخص نامطلوب در شهرها هستیم و این می‌طلبد که همکاری دوسویه مردم و مسوولان بیشتر باشد.

وی با تاکید بر اینکه در کشورهای پیشرفته درگیر با آلودگی هوا روی سبک زندگی مردم کار می‌شود تصریح کرد: ‌در این کشورها بر تغییر الگوی حمل و نقل با رویکرد استفاده از حمل و نقل عمومی و پاک به طور جدی کار می‌شود.

موسوی گفت:‌ باید کار فرهنگی جدی انجام داد تا سبک زندگی با شرایط سازگار شده و شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcdzk05.yt0sn6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما