شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب : 73600
منبع : خبرگزاری تسنیم

خودرو محوری در طراحی‌ شهری بلای جان مردم شده است

قم نيوز : معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار قم گفت: مسیری که کشورهای توسعه‌یافته رفته و به انتهای آن رسیده‌اند ما همچنان در حال طی آن هستیم، یکی از این موارد خودرو محوری در طراحی‌های شهری است که بلای جان مردم شده است.
خودرو محوری در طراحی‌ شهری بلای جان مردم شده است
خودرو محوری در طراحی‌ شهری بلای جان مردم شده است
به گزارش قم نیوز عباس ذاکریان ظهر امروز در همایش روز ملی هوای پاک که در سالن همایش‌های شهرداری قم برگزار شد، اظهار داشت: استان قم مثل بقیه کلان‌شهرها دچار آلودگی هوا نشده است، اما آمارهایی که در آمارگیری‌های بازنگری طرح حمل‌ونقل شهری دیده‌شده ملاحظه می‌شود که اگر با همین روند پیش برویم منجر به تعطیلی‌هایی که به دلیل آلودگی هوا پیش می‌آید بشویم.

وی با بیان اینکه در آلودگی هوا متهم ردیف اول وسایل حمل‌ونقلی هستند، افزود: بیشترین آلایندگی مربوط به موتورسیکلت‌ها هستند و هر موتورسیکلت 5 برابر خودرو آلودگی ایجاد می‌کنند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم بیان کرد: بر اساس آمار سال‌های اخیر، بیش از یک‌میلیون و 200 هزار موتورسیکلت در قم شماره شده و طبق آمار پلیس راهور، بیش از 300 هزار موتورسیکلت در این شهر تردد می‌کند.

ذاکریان با تأکید بر اینکه میزان آلایندگی که ناشی از موتورسیکلت در شهر منجر می‌شود بسیار زیاد است، تصریح کرد: در شاخص‌های مرتبط با سلامت متأسفانه موتورسیکلت یکی از عوامل جدی تصادف‌های منجر به فوت است.

وی ابراز کرد: اگر ما امروز هوای قم را نداشته باشیم در آینده نزدیک همین هوای پاکی را که داریم را هم از دست خواهیم داد و عقلا باید جمع شوند تا تعداد روزهای ناسالم در قم را کاهش دهند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم تأکید کرد: اگر سالانه فقط ده درصد از ظرفیت تولید موتورسیکلت‌ها به موتورسیکلت برقی شوند در ده سال می‌توان کل موتورسیکلت‌ها را برقی کرد.

ذاکریان با اشاره به اینکه میانگین عمر ناوگان تاکسی‌رانی ما بین 5 الی 6 سال رسیده است، افزود: در یک سال و نیم اخیر، 1500 تاکسی در استان نوسازی شده‌اند.

وی با بیان اینکه آخرین سالی که نوسازی اتوبوس صورت گرفته ده سال پیش بوده گفت: طرح نوسازی ناوگان اتوبوسرانی مقدمات و مصوبات آن در حال انجام است که هنوز اجرایی نشده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم اظهار داشت: مسیری که کشورهای توسعه‌یافته رفته و به انتهای آن رسیده‌اند ما همچنان در حال طی آن هستیم و یکی از این موارد خودرو محوری در طراحی‌های شهری است که بلای جان مردم شده است.

ذاکریان تأکید کرد: طرح توسعه حمل‌ونقل پاک مثل دوچرخه و پویش مردمی سه‌شنبه‌های بدون خودرو در حال برنامه‌ریزی است که امیدواریم تا پایان سال این کار عملیاتی شود.

وی در پایان گفت: صدها هزار هکتار باغ ریه تنفسی شهر قم بوده که در سطح شهر از بین رفته است، همچنین ریز گردها یکی از تهدیدات جدی هست که هرسال با آن مواجه هستیم و اگر بحث کمربند سبز قم هر چه زودتر ایجاد نشود هزینه‌های زیادی را به سیستم سلامت استان تحمیل می‌کند.

انتهای پیام/  137
https://qomnews.ir/vdcfxvde.w6dmxagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما