يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 73635
منبع : خبرگزاری تسنیم

اجرای طرح تبلیغی تربیت محور در مدارس قم؛ نیاز امروز با رویکرد آینده‌نگری

قم نيوز : دانش‌آموزان پسر قمی در راستای اجرای طرح تبلیغی تربیت محور، تحت آموزش‌ها و مشاوره‌های تربیت دینی و مهارت‌های زندگی قرار می‌گیرند که یکی از اهداف این طرح آینده سازی با محوریت معنویت است.
اجرای طرح تبلیغی تربیت محور در مدارس قم؛ نیاز امروز با رویکرد آینده‌نگری
اجرای طرح تبلیغی تربیت محور در مدارس قم؛ نیاز امروز با رویکرد آینده‌نگری
به گزارش قم نیوز در دنیای امروز علیرغم مشاهده پیشرفت‌های فناورانه، لزوم برخورداری از معنویت و بصیرت اخلاقی در دستیابی به جامعه‌ای آرمانی اهمیت به سزایی دارد، چرا که در سایه اخلاق می‌توان به هرگونه رشد و پیشرفت پایداری درزمینهٔ تعلیم و تربیتی اصولی دست‌یافت. بنابراین در تربیت اخلاقی کودکان نیاز جدی به بازنگری کیفیت تربیتی والدین و تأثیر الگویی نقش‌های مختلف معلمان و مربیان در رفتار بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

تثبیت ارزش‌های اخلاقی در وجود افراد با عنوان نخستین گام در تربیت اخلاقی نیازمند فضای مناسب اخلاقی به همراه روش‌های آموزش اخلاق با تأسی از قرآن و سیره اهل‌بیت پیامبر (ص) خواهد بود. ازآنجایی‌که در سند تحول بنیادین یکی از مهم‌ترین ساحت‌های شش‌گانه ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی است بنابراین نقش تربیتی آموزش‌ و پرورش در تعلیم آموزه‌های دینی و رعایت اصول اخلاقی را نمی‌توان نادیده انگاشت.

هرچند تربیت جامعه به‌طور صرف در مدرسه صورت نمی‌گیرد و عوامل مختلفی چون خانواده و فضای عمومی اخلاقی جامعه نیز در تحقق این مهم نقش دارد اما نمی‌توان نسبت به مطالبات جامعه و مسئولیت اساسی مدرسه در مقوله اخلاق‌مداری بی‌توجه بود و اهمیت این نکته که تعلیم و تربیت تنها در حصار و محدوده کلاس درس نبوده و برای دستیابی به جامعه‌ای اخلاقی باید پا را فراتر گذاشت و برای درک بهتر موقعیت‌ها و شرایط گوناگون می‌توان در اماکن متنوع ورزشی، فرهنگی، تفریحی، مذهبی، (مساجد) و غیره هم حاضر شد.

آموزش‌ و پرورش نیز در راستای عمل به ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی سند تحول بنیادین خود اقدام به اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی داشته که در طرح تبلیغی تربیت محور توجه به اهداف اخلاقی در تعلیم و تربیت به یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها و دغدغه‌های آموزش‌ و پرورش استان تبدیل‌شده است که برای اجرای هر چه مطلوب‌تر آن طرح به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه پرداخته است.

بر همین اساس برای آشنایی بهتر با چگونگی روند اجرای طرح مذکور مهدی خادمی جمکرانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به اجرای طرح تبلیغی تربیت محور در مدارس استان قم اظهار داشت: بنا بر تفاهم‌نامه منعقدشده بین معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش‌ و پرورش و معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه طرح تربیت محور در 12 آموزشگاه پسرانه استان برای دومین سال متوالی اجراشده است.

رئیس اداره امور تربیتی آموزش‌ و پرورش استان قم با بیان روند اجرای طرح مذکور تصریح کرد: بر اساس این طرح 12 گروه تبلیغی متشکل از 4 روحانی آشنا به مسائل تربیتی، به‌صورت ماهانه موظف به اجرای 200 ساعت آموزش و مشاوره تربیت دینی و مهارت‌های زندگی به دانش آموزان بوده که از این ساعات تعریف‌شده 80 ساعت درون و 120 ساعت آن نیز بیرون مدرسه برنامه‌ریزی خواهد شد.

وی اجرای این طرح تبلیغی را در بین دانش آموزان آسیب‌پذیر ضروری دانست و گفت: مدارس مجری طرح تربیت محور برنامه‌های مختلف و متنوعی را در غالب اردوی جمعی، حضور در مساجد و سالن‌های ورزشی، سینما و جلسات حضوری اجرا کرده و در این سیر دانش آموزان تحت تربیتی عملی و غیررسمی و مؤثر قرار خواهند گرفت.

 خادمی‌جمکرانی خاطرنشان کرد: اجرای طرح مربوطه که با آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی اولیای دانش آموزان انجام شد به دلیل نتایج مطلوب و رضایت‌بخش و استقبال پرشور والدین و مدیران در دومین سال اجرای آن، مقرر شد در سال‌های آتی علاوه برافزایش مدارس پسرانه در تعدادی از مدارس دخترانه نیز اجرایی شود.

رئیس اداره امور تربیتی آموزش‌وپرورش استان قم گفت: بیش از 3 هزار و 500 دانش‌آموز پسر قمی در راستای اجرای طرح تبلیغی تربیت محور تحت آموزش‌ها و مشاوره‌های تربیت دینی و مهارت‌های زندگی قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcdk905.yt0ss6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما