يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 73637
منبع : خبرگزاری تسنیم

چرا طرح «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» در قم عملیاتی نشد؟

قم نيوز : با به اجرا درآمدن طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو در کلان‌شهرهای بزرگ، به‌تدریج این طرح در  بسیاری از شهرستان‌ها و شهرهای کوچک نیز انجام شد اما متأسفانه این طرح همچنان در استان قم عملیاتی نشده است.
چرا طرح «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» در قم عملیاتی نشد؟
چرا طرح «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» در قم عملیاتی نشد؟
به گزارش قم نیوز به‌منظور کاهش آلودگی هوای شهرها، چند سالی است که مسئولان کشور تصمیم به اجرای طرحی نمادین تحت عنوان پویش «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» گرفتند که این طرح با هدف استفاده کمتر از خودروهای شخصی و استفاده بیشتر شهروندان از وسایل نقلیه عمومی ازجمله دوچرخه راه‌اندازی شد.

کاهش تردد خودروهای تک‌سرنشین و افزایش استفاده از خودروهای عمومی و ایجاد نشاط و سلامت جسمی و روحی در میان شهروندان را می‌توان ازجمله اهداف این طرح نام برد.


عملیاتی نشدن پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو در قم

با به اجرا درآمدن این پویش در کلان‌شهرهای بزرگی نظیر تهران، مشهد، اصفهان و شیراز به‌تدریج این طرح در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک نیز انجام شد اما متأسفانه این طرح همچنان در استان قم عملیاتی نشده است.

این طرح خودجوش مردمی که از سوی برخی تشکل‌های زیست‌محیطی کشور در حال انجام است، مورد حمایت سازمان محیط‌زیست بوده و درحالی‌که مسئولان حفاظت محیط‌زیست قم در سال 94 و هم‌زمان با روز ملی هوای پاک، از بدون خودرو شدن سه‌شنبه‌های قم خبر دادند و در نخستین هفته از اجرای این طرح که هم‌زمان با روز میلاد امام حسن عسکری(ع) بود، اقشار مختلف مردم در ابتدای مسیر بلوار پیامبر اعظم(ص) تجمع کرده و با پای پیاده و یا دوچرخه به سمت مسجد مقدس جمکران مشرف شدند؛ اما این درحالی‌که است که معاون شهردار قم بعد از گذشت بیش از دو سال از آن روز در تیرماه سال جاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، از جمع‌آوری ایستگاه‌های دوچرخه در قم خبر داد و گفت: به دلیل عدم استقبال کافی از طرح‌های گذشته در زمینهٔ استفاده عمومی از دوچرخه ایستگاه‌های موجود در حال جمع‌آوری است، 8 ایستگاه با بیش از 320 دوچرخه در نظر گرفته‌شده بود که با جانمایی‌های اشتباه و عدم ایمنی لازم مسیرهای در نظر گرفته‌شده با استقبالی از سوی شهروندان مواجه نشده بود.

محمد اسدی  از شهروندان جوان قمی می‌گوید: زمانی که نوجوان بودم برای رفتن به مدرسه از دوچرخه استفاده می‌کردم و دوچرخه‌سواری یکی از تفریحات دوران کودکی و نوجوانی‌ام بود، اما در حال حاضر به خاطر مشغله بالا و اینکه می‌خواهم زودتر به محل کارم برسم ترجیح می‌دهم از وسیله شخصی استفاده کنم.

این شهروند قمی مهم‌ترین هدف استفاده از دوچرخه و حمل‌ونقل عمومی را کاهش آلودگی هوا بیان و تصریح می‌کند: استفاده از دوچرخه نقش بسیار مهمی در سلامتی مردم داشته و جایگزین خوبی به‌جای استفاده از ماشین و خودروهای شخصی است، اما متأسفانه، به دلایلی که گفتم نمی‌توانم از این وسیله استفاده کنم.

اسدی با تأکید بر اینکه اجرایی شدن پویش مردمی سه‌شنبه‌های بدون خودرو در قم می‌تواند نقش مهمی در افزایش سلامت مردم داشته باشد، خاطرنشان کرد: ورود این طرح در ورزش همگانی استان ضروری به نظر می‌رسد چراکه در حال حاضر درست است که استان قم مثل سایر کلان‌شهر دچار آلودگی هوا نیست اما اگر همین‌طوری پیش برویم تا چند سال آینده احتمالاً جزو استان‌هایی شویم که مدارس استان به دلیل آلودگی تعطیل می‌شوند.


حالِ هوای شهر با برگزاری یک روز یا یک هفته خوب نمی‌شود

امیرعلی پهلوان یکی دیگر از شهروندان قمی استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی را مورد تأکید قرار داده و خاطرنشان می‌کند: برای آنکه حال هوای شهر خوب شود باید خودروهای شخصی کمتر در سطح شهر تردد داشته باشند.

وی با انتقاد از افزایش بیش‌ازحد خودروهای سواری در سطح شهر می‌افزاید: در کنار این موضوع امکان لازم برای توسعه حمل‌ونقل عمومی را نداریم و از مردم انتظار داریم که از حمل‌ونقل سواری شخصی استفاده نکنند.

این شهروند قمی خاطرنشان می‌کند: حالِ هوای شهر با برگزاری یک روز یا یک هفته خوب نمی‌شود بلکه برای داشتن یک آسمان آبی یک عزم جدی داشت.

مسئله‌ای که عباس ذاکریان معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم نیز درباره جدی گرفتن خطر افزایش آلودگی هوا در قم هشدار داده و می‌گوید: استان قم مثل بقیه کلان‌شهرها دچار آلودگی هوا نشده است، اما آمارهایی که در آمارگیری‌های بازنگری طرح حمل‌ونقل شهری دیده‌شده ملاحظه می‌شود که اگر با همین روند پیش برویم منجر به تعطیلی‌هایی که به دلیل آلودگی هوا پیش می‌آید بشویم.


توسعه حمل‌و نقل پاک در قم ضروری است

طبق آمار پلیس راهور، در استان قم بیش از 300 هزار موتور سیلکت تردد داشته و بر اساس آمار سال‌های اخیر یک‌میلیون و دویست هزار موتورسیکلت شماره شده‌اند، همچنین ازآنجایی‌که میزان آلایندگی ناشی از موتورسیکلت در شهر بسیار زیاد بوده و هر موتورسیکلت 5 برابر خودرو آلودگی ایجاد می‌کنند بنابراین توسعه حمل‌ونقل پاک در شهر مثل دوچرخه در قم ضروری به نظر می‌رسد و باید جزو سیاست‌های شورای شهر و شهرداری قرار بگیرد.

حمل‌ونقل عمومی در شهر قم مثل مترو تکمیل‌نشده  و به گفته مسئولان به این زودی‌ها هم این کار به دلایل اقتصادی انجام نخواهد شد، از سوی دیگر ناوگان حمل‌ونقل عمومی قم به‌شدت فرسوده بوده و عمر آن به 8 سال افزایش‌یافته است؛ بنابراین به نظر می‌رسد افزایش استفاده از دوچرخه علاوه  بر فرهنگ‌سازی نیازمند آن است که با انجام مطالعات لازم، مسیرهای جذاب برای دوچرخه‌سواری در شهر تدارک دیده شود تا مسیرهای کوتاه که جذابیت و ایمنی لازم برای دوچرخه‌سواری را دارا هستند مشخص شوند.

البته به گفته ذاکریان معاون شهردار قم امید داریم تا پایان امسال، بحث مطالعات طرح استفاده از دوچرخه را نهایی  و مسیرهای ویژه دوچرخه برای  بالا بردن ضریب ایمنی تردد با دوچرخه، خانه‌های دوچرخه و مجموعه اقدامات مربوط به دوچرخه را عملیاتی کنیم.

وی خاطر نشان می‌کند:َ پویش مردمی سه‌شنبه‌های بدون خودرو در حال برنامه‌ریزی است که امیدواریم تا پایان سال این کار عملیاتی شود، از سازمان‌های مردم‌نهاد و کارمندان ادارات نیز  خواستار همکاری بیشتر در عملیاتی شدن این طرح هستیم.


تعلل شهرداری در عملیاتی نشدن پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو

شاید اینکه چرا تاکنون این پویش به مرحله عملیاتی شدن نرسیده به تعلل شهرداری قم در این زمینه برمی‌گردد، همچنین واقعیت این است که هیچ زیرساختی برای دوچرخه‌سواری در شهر قم وجود ندارد و معابر شهری برای این کار بسیار پرمخاطره است.

لازمه اجرای درست قانون هوای پاک و کاهش استفاده از خودروهای تک‌سرنشین ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز مانند اختصاص یک لاین ویژه برای دوچرخه‌سواران بوده که متأسفانه چنین امکانی در هیچ‌یک از معابر شهری قم فراهم نشده است.

از سوی دیگر، امروز مشکل ترافیک و پارکینگ مهم‌ترین معضل هسته مرکزی شهر است که در کنار ایجاد پیاده راه‌های انسان‌محور توسعه حمل‌ونقل پاک نیز به‌شدت در مدیریت و کنترل مشکلات موجود مؤثر است.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcfevde.w6dmmagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما