يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : 73643
منبع : خبرگزاری ايرنا

قم در سالروز شهادت حضرت زهرا(س) به سوگ نشست

قم نيوز : شهر مقدس قم همزمان با آغاز ایام فاطمیه و سالروز شهادت دخت گرامی نبی مکرم اسلام، حضرت فاطمه زهرا(س) سیاهپوش شده و آیین های مختلف عزاداری در جای جای این شهر به خصوص در حرم مطهر حضرت معصومه(س) با حضور عزادارن در حال برگزاری است.
قم در سالروز شهادت حضرت زهرا(س) به سوگ نشست
قم در سالروز شهادت حضرت زهرا(س) به سوگ نشست
به گزارش قم نیوز همزمان با آغاز ایام فاطمیه، زائران و عزاداران شهر کریمه اهل بیت(ع) با شرکت در آیین های عزاداری، عشق و ارادت خود را به اهل بیت عصمت و طهارت ابراز می کنند و با سوگواری در غم شهادت بی بی دو عالم اشک ماتم می ریزند.

با سیاه پوش شدن همه صحن های بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) عطر معنویت در این فضای قدسی بیش از پیش شده و نوای نوحه خوانی و مرثیه سرایی در سوگ شهادت حضرت صدیقه کبری(س) از ماذنه های این مکان مقدس به گوش می رسد.

آیین های عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) از شب گذشته در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، دفتر رهبر معظم انقلاب در قم، بیوت مراجع تقلید، بقاع متبرک امامزادگان، مساجد، تکایا و دیگر اماکن مذهبی قم با حضور خیل عظیم مجاوران و زائران حرم کریمه اهل بیت(ع) آغاز شده و این آیین های عزاداری ها تا پایان ایام فاطمیه در این شهر ادامه خواهد داشت.

از صبح امروز نیز حرم مطهر حضرت معصومه و مسجد مقدس جمکران مملو از شیفتگان اهل بیت(ع) است که خود را از نقاط مختلف استان و کشور به این مکان های مقدس رسانده اند تا سالروز شهادت دردانه نبی اسلام را به حضرت ولیعصر(عج) و کریمه اهل بیت(ع) تسلیت بگویند.

مراجع عظام تقلید به ویژه آیت الله حسین وحید خراسانی نسب به برگزاری هر چه باشکوه تر عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) در قم و سراسر کشور تاکید کرده اند.

حضرت فاطمه(س) در سال پنجم پس از بعثت و در روز 20 جمادی الثانی در مکه و در خانه حضرت محمد(ص) پیامبر اسلام و حضرت خدیجه(س) به دنیا آمد. نام مبارک آن حضرت، فاطمه است و از برای ایشان القاب و صفات متعددی همچون زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه و مرضیه نیز ذکر شده است. ام الحسین، ام الحسن، ام الائمه و ام ابیها از جمله کنیه های این بانوی مطهر اسلام است. 

سراسر زندگانی صدیقه طاهره(س)، مملو از مکارم اخلاق و رفتارهای نمونه و انسانی است، ایشان با امام علی(ع) پیشوای اول شیعیان ازدواج کرد و در تمام برهه های حساس زندگی در کنار امام اول شیعیان بود و از ایشان حمایت می کرد، حضرت زهرا(س) در همسرداری و مهر مادری الگوی جهانیان است. 

در دامن پاک فاطمه زهرا(س)، 2 امام بزرگوار و 2 شخصیت ممتاز عالم بشری، حضرت امام حسن(ع) مظهر حلم و وقار و حضرت امام حسین(ع) سرور شهیدان تربیت یافتند و سلسله امامت و ولایت را استمرار بخشیدند و نیز زینب کبری(س) حماسه ساز روز عاشورا که پیام حسینی و حماسه عاشورا را در جهان اعلام کرد. 

سرانجام حضرت فاطمه(س) بر اثر شدت ضربات و لطماتی که به او بر اثر هجوم به خانه اش و وقایع پس از آن وارد گشته بود، بیمار گشت و در بستر بیماری افتاد. 

در ایام بیماری، حضرت فاطمه(س) روزی امام علی (ع) را فراخواند و آن حضرت را وصی خویش قرار داد و به آن حضرت وصیت نمود که پس از وفاتش، فاطمه را شبانه غسل دهد و شبانه کفن نماید و شبانه دفن کند و احدی از کسانی که در حق او ستم روا داشته اند، در مراسم تدفین و نماز خواندن بر پیکر او حاضر نباشند.

حضرت فاطمه زهرا(س) در حالی که از عمر مبارکش 18 سال بیشتر نمی گذشت، به روایتی در 13 جمادی الاول سال 11 هجری قمری و بنابر روایتی دیگر در سوم جمادی الثانی سال 11 هجری قمری به شهادت رسید.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcc1eqm.2bq108laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما