پنجشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۳۳
کد مطلب : 73792
منبع : خبرگزاری فارس
در جلسه شورای آموزش و پرورش استان قم مطرح شد

پیش دبستانی‌های بدون مجوز به اماکن معرفی می‌شوند

قم نيوز : در جلسه شورای آموزش و پرورش استان قم از برخورد با پیش دبستانی های غیرمجاز و معرفی آنان به اماکن خبر داده شد.
پیش دبستانی‌های بدون مجوز به اماکن معرفی می‌شوند/میزبانی از مسابقات ورزشی دانش آموزان پسر
پیش دبستانی‌های بدون مجوز به اماکن معرفی می‌شوند/میزبانی از مسابقات ورزشی دانش آموزان پسر
به گزارش قم نیوز جلسه‌ شورای آموزش و پرورش استان قم با حضور بهرام سرمست استاندار و مدیران استان در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد.

حمید رضا شیخ الاسلام، مدیر کل آموزش و  پرورش استان قم در این جلسه در خصوص پیگیری مصوبات بیان شده در جلسات قبل گفت: حدود ۳ سال قبل دغدغه فعالیت پیش دبستانی‌های غیرمجاز مطرح شد و مسئولین برای رفع مشکل وارد قضیه شدند.

وی افزود : چند روز قبل هم فرماندار در جلسه ای در بهزیستی، چهار ناحیه استان را تفکیک و به دست مسئولان سپرده و از شنبه تمامیِ پیش دبستانی‌های استان بازبینی می‌شوند. پیش دبستانی‌های بدون مجوز به اداره اماکن معرفی می‌شوند و البته به آن‌ها فرصت برای اخذ مجوز داده می‌شود.

شیخ الاسلام در خصوص بحران آب استان قم گفت: ۲۵۵ هزار دانش آموز در قم مشغول به تحصیل هستند که همراه خانواده‌هایشان حدود ۷۵۰ هزار نفر ورود مستقیم در این مسئله دارند. امیدواریم با آموزش‌های مختلف به دانش آموزان در آینده شاهد 10 درصد صرفه جویی در مصرف آب باشیم.

شیخ الاسلام خاطرنشان کرد: به علت عدم هماهنگی میان برخی از دستگاه‌ها شاهد قطع شدن برق و آب مدارس استان بوده‌ایم که قرار بر این است فعلاً آب و برق هیچ مدرسه ای قطع نشود.

 

کاهش 2 لیتری مصرف آب به کمک دانش آموزان

مریم سادات پناهنده، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان قم در خصوص بحران آب گفت: طرح حامیان آب چندی است در حال اجرا است؛ از دو سال قبل این طرح فعال شد و همچنین تفاهم نامه ای با آبفا امضا شد که طی آن صرفه جویی در مصرف آب برای دانش آموزان فرهنگ سازی شود.

وی خاطر نشان کرد: آموزش دانش آموزان و خانواده‌های آنان و حضور کارشناسان در مدارس و انتخاب دانش آموزان به عنوان حامی آب، موجب فرهنگ سازی بیشتر برای صرفه جویی شده است.

وی افزود : اکنون حدود 4 هزار و 500 دانش آموز حامی مصرف آب داریم که مبلغ مصرف بهینه‌ آب هستند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش افزود: اجرای نمایش‌های متنوع در خصوص صرفه جویی، باعث شد با زبان خود کودکان از آن‌ها بخواهیم در مصرف آب صرفه جویی کنند.

پناهنده در ادامه گفت: با آگاهی‌بخشی در ۸ ماه گذشته شاهد کاهش دو لیتر مصرف آب در استان قم هستیم و از آموزش و پرورش برای این آگاهی سازی متشکریم.

 

قم برای دومین سال میزبان مسابقات ورزشی دانش‌آموزان پسر است

مجتبی رمضان بیگی، معاون تربیت بدنی استان قم هم در این جلسه گفت: برای اولین بار زمان مسابقات ورزشی دانش آموزان سراسر کشور از تابستان به دهه فجر تغییر کرده است.

وی افزود: دانش آموزان پسر از مقطع پنجم دبستان در چهار رشته‌ ورزشی برای شرکت در این مسابقات به قم و دانش آموزان دختر به خراسان رضوی وارد می‌شوند.

رمضان بیگی گفت: چهار رشته‌ ورزشی دانش آموزان پسر شامل بسکتبال، کشتی پهلوانی و کبدی و... است.

وی در ادامه گفت: امیدواریم تمامی شرکت کننده‌ها در کنار مسائل فنی خاطرات خوشی را از جوار حضرت معصومه(س) داشته باشند.

شیخ الاسلام، در این بخش جلسه لازمه میزبانی استان در این مسابقات را تکمیل زیرساخت‌هایی چون اسکان و... دانست و گفت: در سال ۹۵ که میزبان مسابقات شدیم این زیرساخت‌ها تکمیل شد و اکنون دومین سال میزبانی استان قم از مسابقات ورزشی است.

شیخ الاسلام گفت: بر مبنای سند بنیادین تحول آموزش و پرورش که ابلاغیه‌ مقام معظم رهبری بوده و هست، نظام ۶.۳.۳ در آموزش و پرورش به اتمام رسید.

وی افزود: با این تغییر شاهد مشکلاتی از جمله کمبود نیروی آموزشی و فضای آموزشی بوده‌ایم که با درایت مسئولان در استان قم تا این لحظه سعی بر این شد کلاسی بدون معلم نماند.

وی خاطرنشان کرد: امسال آخرین سالی بود که ما تغییرات کتب را داشتیم. همچنین در سال گذشته پیش دانشگاهی حذف شد و چیزی تحت عنوان سال دوازدهم اجرا شد.

شیخ الاسلام در خصوص تغییرات مهم آموزشی در سطح کشور گفت: اولین سال است که ورود ۸۵ درصد داوطلبان به مراکز آموزش عالی بدون آزمون می‌شود البته به روایتی ۸۹ درصد داوطلبان، بدون آزمون به دانشگاه می‌روند.

وی در ادامه گفت: امسال دو دفترچه از طرف سازمان سنجش توزیع می‌شود، یک دفترچه با آزمون و دیگری بدون آزمون.

شیخ الاسلام گفت: شاخص دانشگاه‌هایی که بدون آزمون دانشجو می‌گیرند، معدل کتبی سال دوازدهم است. معدل کتبی همان 10 درسی است که دانش آموز در خرداد ماه، در حوزه امتحان نهایی، رأس ساعت ۸ صبح امتحان می‌دهد.

شیخ الاسلام در خصوص دانش آموزانی که قصد شرکت در کنکور را دارند، شرط معدل را ۳۰ درصد دانست.

مدیرکل آموزش و پرورش استان دغدغه‌ آموزشی را، تحصیل دانش آموزان سال دوازدهم دانست و گفت: استان قم به سرعت در این مسئله ورود پیدا کرد. همچنین نگران دروس تخصصی دانش آموزان بودیم از چند حیث، یکی تغییر کتب، یکی دیر رسیدن کتب به دانش آموزان خصوصاً در مقطع فنی حرفه ای که دوستان در معاونت متوسطه جلسات توجیهی گذاشتند و بنیه علمی دبیران تخصصی را تقویت کردند.

وی در ادامه گفت: هفته گذشته و دیروز جلسات توجیهی داشتیم تا بتوانیم پایگاه‌های تقویت بنیه علمی دانش آموزان توسط دبیران مسلط در سطح استان به صورت رایگان راه اندازی کنیم.

 

ارزش دیپلم تمامی رشته‌های دبیرستانی یکسان است

علیرضا یاری، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان قم هم در این جلسه گفت: یکی از کارهای مهم آموزش و پرورش استقرار پایه دوازدهم بود. ساختار نظام آموزشی تکمیل شد و اولین سال است که پایه دوازدهم اجرا می‌شود.

یاری افزود: خروجی‌های آموزش و پرورش دیپلم خود را در سال دوازدهم اخذ می‌کنند. کل آمار دانش آموزان متوسطه در پایه دوازدهم، دختر و پسر جمعا 9 هزار و 500 نفر در رشته‌های انسانی، تجربی، ریاضی و معارف هستند.

یاری در خصوص اقدامات انجام شده توسط آموزش و پرورش گفت: برای بهبود عملکرد پایه دوازدهم از ابتدای تابستان جلسات توجیهی برای کارشناسان و معاونین آموزش متوسطه گذاشته شد؛ چرا که این پایه، پایه‌ مهمی هم از لحاظ اخذ دیپلم و هم از لحاظ اهمیت معدل و کنکور است.

وی در ادامه گفت: در نظام جدید در سال دوازدهم تعداد کتب بیشتر شده و دانش آموز ۳۵ ساعت در هفته کلاس دارد در صورتی که در نظام گذشته، در پیش دانشگاهی دانش آموز ۲۴ ساعت کلاس داشت لذا ما جلسات توجیهی با موضوع مواد درسی برگذار کردیم.

یاری در ارتباط با امتحانات نهایی پایه دوازدهم گفت: ۱۰ درس امتحان نهایی دارد، تنها پایه ای که امتحانات نهایی سراسری دارند پایه دوازدهم است. همچنین آموزش ضمن خدمت برای دبیران، تعدادی در شهریور ماه و تعدادی در مهرماه برگزار شد.

وی در ادامه گفت: ارزش دیپلم تمامی رشته‌ها یکسان شده است یعنی دانش آموز فنی حرفه ای می‌تواند در زیرگروه ریاضی شرکت کند.

یاری افزود: اکنون برای کلیه دانش اموزان دختر و پسر استان قم  برای بهبود در عملکرد کنکور کلاس بنیه علمی رایگان داریم.

محمد گلفشان ، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم گفت: مجموعه هلال احمر قصد دارد به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص غربالگری صافی کف پا دستگاه اسکن کف پا را اماده کرده و امادگی این را دارد روی تمامی دانش اموزان را غربالگری کف پا انجام دهد.
وی افزود : بسیاری از بیماری های استخوانی ناشی از صافی کف پا است. همچنین حاضریم ٥٠ درصد هزینه کفی طبی کفش ها را بدهیم تا کفی مناسب برای دانش اموزان با کف پای صاف ساخته شود.

 

پیش بینی لازم برای رفع نیازهای فصلی دانش آموزان شود
بهرام سرمست، استاندار قم هم جایگاه شورای آموزش و پرورش را عالی ترین شورا برای سیاست گذاری در زمینه آموزش و پرورش دانست و گفت : نیازمند است تمامی سازمان ها از آموزش و پرورش حمایت کنند. خوشبختانه طبق گزارشات، فعالیت های قابل تقدیری انجام شده است.
وی افزود : به اقتضای نیاز های فصلی که در اموزش و پرورش داریم باید پیش بینی هایی داشته باشیم. بر فرض اگر در فصل سرما قرار گرفتیم نسبت به استاندارد سازی سیستم گرمایش با همکاری سازمان برنامه ریزی اقدام شود.
وی در ادامه گفت: هرخانواده بخشی از وظایف تربیتی فرزندان را به آموزش و پرورش منتقل میکند و باید قدردان زحمات معلمین باشیم. پس سرمایه گذاری در بخش آموزش و پرورش مهمترین سرمایه گذاری است .
سرمست گفت : کشور هایی که بر روی سرمایه گذاری در اموزش پرورش تاکید دارند کشورهایی هستند که همیشه پیشرفت میکنند.
وی در ادامه گفت : ما رسالت داریم تا در آموزش و پرورش تحول آفرین باشیم. نظام اموزش و پرورش یک سازمان یادگیرنده و یاد دهنده است.
وی افزود : اگر اموزش و پرورش یک گام عقب تر از سایر سازمان های دولتی باشد امیدی به رشد فرزندان ما نیست.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchiqnq.23nxwdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما