يکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 73874
منبع : خبرگزاری ايرنا

روستاها نقطه هدف انقلاب اسلامی برای محرومیت زدایی از قم

قم نيوز : نگاهی به دستاوردهای انقلاب اسلامی برای سازندگی و پیشرفت هرچه بیشتر قم در طول چهل سال گذشته نشان می دهد، تلاش برای محرومیت زدایی از روستاها به عنوان یکی از اهداف مهم نهضت، همواره توسط مسئولان این استان دنبال شده است.
روستاها نقطه هدف انقلاب اسلامی برای محرومیت زدایی از قم
روستاها نقطه هدف انقلاب اسلامی برای محرومیت زدایی از قم
به گزارش قم نیوز طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن درسال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است، همچنین جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.
بر اساس آمار بیان شده جمعیت ساکن در مناطق روستایی قم حدود پنج درصد جمعیت کل استان است، اما انقلاب اسلامی برای رفاه و آسایش ساکنان این مناطق تمام همت خود را به کار گرفت و امروز روستاهای قم هم از نظر امکانات زیر ساختی نظیر جاده، آب، برق، گاز، تلفن و اینترنت و هم از نظر خدمات مورد نیاز همچون وجود مسجد و مدرسه، خانه های بهداشت، پاسگاه پلیس، آتش نشانی و سایر امکانات زندگی، وضعیت مطلوبی دارد.
همچنین در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، موضوع ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی قم به عنوان یک موضوع مهم و راهبردی در دستور کار مدیران استان قرار گرفته است و آنان تلاش می کنند با توسعه کسب و کارهای مبتنی بر کشاورزی و دامداری، ایجاد کارگاه های کوچک صنایع دستی و نیز رونق گردشگری وبوم گردی دراین مناطق، معیشت روستائیان را بهبود بخشند.
در همین رابطه خبرنگار درگفت و گو با شماری از مسئولان استان، اقدامات و پیشرفت های حاصل شده برای روستاهای قم در طول 40 سال گذشته را مورد توجه قرار داد.

* تامین آب شرب، حیاتی ترین عنصر محرومیت زدایی در قم 
رضا سیار فرماندار قم در این رابطه گفت: انقلاب اسلامی علاوه بر تلاش هایی که در طول سالیان اخیر برای تامین آب شرب مورد نیاز مردم شهر قم انجام داد تا ادامه زندگی در این شهر ممکن باشد، طرح های گسترده ای را نیز برای آبرسانی به مناطق روستایی و محروم استان به اجرا گذاشت که حتی روستاهای دوردست و مستقر در مناطق کوهستانی نیز از آب آشامیدنی سالم برخوردار شدند که نمونه آن در طرح آب رسانی به روستاهای بالادست شهر کهک قم، قابل مشاهده است.
طرح آبرسانی به 10 روستای بالادست شهر کهک استان قم با اعتبار 137 میلیارد ریال و تامین آب مورد نیاز بیش از 20هزارتن در شهریور ماه سال گذشته به بهره برداری رسید.
بخش کهک یکی از بخشهای پنجگانه قم است که در فاصله 35 کیلومتری شهر قم قرار دارد، استان قم دارای یک شهرستان قم و پنج بخش مرکزی، خلجستان، کهک، جعفریه و سلفچگان است.

** گازرسانی به مناطق روستایی قم نماد کار جهادی بود
سیار گفت: گازرسانی به روستاهای قم در سالهای گذشته در اولویت برنامه های توسعه استان بود و بسیار از خانه های روستایی هم اکنون با گاز طبیعی گرم می شود، در عین حال عملیات گازرسانی به مناطق روستایی دور دست نیز با حمایت مسئولان و مشارکت مردم بومی ادامه یافت که از جمله آن می توان به عملیات گازرسانی به 17 روستای دهستان قاهان که فاصله زیادی با مرکز استان دارد، اشاره کرد.
برای اجرای طرح گازرسانی به دهستان قاهان 260 میلیارد ریال از محل اعتبارهای ملی و استانی درنظر گرفته شده است.

** افزایش اعتبارات روستایی از محل مالیات بر ارزش افزوده 
سیار گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه کشور، از محل درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده، اعتبارات قابل توجهی در اختیار دهیاری ها و مسئولان روستاها قرار گرفت که این مساله نقش مهمی در تعادل بخشی میان امکانات موجود در شهر و روستاهای استان داشت.
وی ادامه داد:این اعتبارات را می توان در زمینه های مختلف برای توسعه روستاها استفاده کرد و به همین دلیل دست مسئولان محلی برای عملیاتی کردن برنامه های مورد نظر خود با این اعتبار، باز است.
فرماندار قم گفت: هزینه کردن این حجم از اعتبار برای توسعه و محرومیت زدایی از روستاهای استان قم، رضایت مردم و افزایش مشارکت آنان در فعالیت های اجتماعی را در پی داشته است.
وی افزود:برخلاف سایر اعتبارات قانونی همچون اعتبارات تحت اختیار بنیاد مسکن که نمی توان از آن برای تملک بناهای معارض توسعه روستا استفاده کرد، از این اعتبار می توان در شرایط مختلف بهره برد و علاوه بر خرید بناهای معارض در طرح توسعه راه های روستایی، از آن برای بازسازی شبکه های فرسوده آب رسانی، ایجاد خطوط جدید انشعاب آب، برق و همچنین گازکشی به مناطق روستایی استفاده کرد.

** اشتغال، مهمترین رکن توسعه روستایی 
مدیرکل امور روستایی وشوراهای استانداری قم نیز بیان کرد: انقلاب اسلامی برای محرومیت زدایی از روستاها 2 کار بنیادین انجام داد،نظام درابتدا با اجرای طرح های عمرانی گسترده، خدمات زیربنایی مورد نیاز روستاییان را ارائه و لوازم آسایش مردم ساکن در مناطق روستایی را فراهم کرد و در مرحله بعد با ایجاد فرصت های اشتغال و درآمد زایی به عنوان مهمترین رکن توسعه روستایی، برای محرومیت زدایی و آبادانی هرچه بیشتر روستاها گام برداشت.
سجاد چهرگانی افزود: نظام جمهوری اسلامی محرومیت زدایی در روستاها را با سیاست ایجاد اشتغال و افزایش درآمد دنبال کرد، چرا که این راهبرد موجب رونق اقتصادی و در نهایت رونق اجتماعی مناطق روستایی می شود.
وی بیان کرد: این راهبرد درقم نیز به عنوان یک برنامه کارآمد دنبال می شود و مسئولان استان با شناخت ظرفیت های هر منطقه روستایی به فکر ایجاد مشاغل مرتبط با آن هستند تا علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار، از مهاجرت ساکنان روستاها به مناطق شهری جلوگیری شود.
وی ادامه داد: حمایت از روستاها امروز به عنوان یکی از مهمترین برنامه های نظام جمهوری اسلامی و دولت، دنبال می شود و در همین رابطه تسهیلات بسیار مناسبی در قالب طرح خود اشتغالی روستاییان درنظر گرفته شده است که سهمیه قم از این اعتبارات در سال جاری بیش از 202 میلیارد تومان است.

** تامین بازار بزرگترین دغدغه اقتصادی روستاییان 
وی بیان کرد: ایجاد بازار برای عرضه محصولات تولید شده در روستاها بهترین راهکار برای رونق اقتصادی در این مناطق است و در همین رابطه نمایشگاه های دائمی عرضه محصولات روستایی در قم ایجاد خواهد شد و تولیدکنندگان روستایی برای معرفی محصولات خود در جشنواره های ملی و بین المللی حضور می یابند.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قم گفت: مسئولان استان برای حل مشکل تامین بازار محصولات روستاییان به عنوان بزرگترین دغدغه ایشان برای ادامه فعالیت، تمام تلاش خود را به کار بسته اند و با تعریف هشت مدل اقتصادی به دنبال محرومیت زدایی از چهره روستاها هستند.
چهرگانی گفت: اجرای الگوی توسعه و تکمیل سبد کالای تولید بر اساس نیاز بازار، تکمیل حلقه تولید تا مصرف، ایجاد بازارچه های عرضه مستقیم محصول، برون سپاری در فرآیند تولید، تشکیل کانون های تولید، تغییر در بسته بندی برای ارائه محصول، ایجاد تقاضای جدید در بازار و افزایش بهره وری از جمله راهکارهایی است که برای رونق اقتصادی هرچه بیشتر مناطق روستایی استان قم و محرومیت زدایی از این مناطق، دنبال می شود.
وی بیان کرد: ایجاد کارگاه های ساخت صنایع دستی، استقرار صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی و همچنین توسعه گردشگری مبتنی بر ویژگی های بوم مناطق روستایی قم نیز از جمله راهبردهای توسعه کسب و کار در این مناطق است.

** رشد 50 درصدی باسوادی در روستاهای قم
در همین رابطه معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پروش قم، رشد 50 درصدی باسوادی در روستاهای این استان در طول چهل سال گذشته را از افتخارات نظام اسلامی برشمرد و گفت: گستردگی فعالیت های آموزش و پرورش و نهضت سواد آموزی در روستاها به توسعه و رشد فرهنگی، آموزشی، اقتصادی، کشاورزی وشکوفایی استعدادها وکارآفرینی و اشتغال زایی کمک کرده است.
حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا قاسمی نیا، افزود: کاهش فاصله میزان باسوادی بین شهر و روستا به حدود10 درصد نشان از توجه و اهتمام نظام اسلامی به ایجاد برابری در خدمات آموزشی است. 
وی ادامه داد: توجه به باسوادی افراد محروم از نعمت سواد در روستاها و خدمات رسانی آموزشی و دسترسی روستاییان به مدرسه و آموزش های رسمی وغیررسمی از برکات پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می باشد. 
وی بیان کرد: طبق آمار در استان قم، پیش از انقلاب اسلامی در سال 1357 حدود30 درصد از روستائیان باسواد بودند که درچهل سال انقلاب اسلامی این رقم به حدود 80 درصد رسیده است، رشد حدود 50 درصدی باسوادی درروستاهای استان قم به طور یقین در پیشرفت و آبادانی روستاها وموفقیت های روستاییان نقش شایسته وتاثیرگذاری داشته است.

** 33 هزار مشترک آب در روستاهای استان قم 
معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی قم نیز گفت: هم اکنون بخش عمده ای از روستاهای بخش های پنجگانه استان قم از آب پایدار سرشاخه های دز برخوردار هستند که امیدواریم با اتمام طرح های عمرانی تمام روستاها از آب بهداشتی بهره مند شوند.
وحید بذر افشان افزود: همچنین عملیات ایجاد و اصلاح شبکه های آبرسانی روستاهای استان قم، ایستگاه پمپاژ آب، مخازن ذخیره آب و انشعاب های جدید مشترکان در حال اجراست.
وی با بیان این که آبرسانی سیار به 36 روستای استان نیز به صورت سیار می گیرد، ادامه داد: 21 روستا زیرپوشش این شرکت و حدود 15 روستا غیرپوشش (زیر 20 خانوار) است که به صورت میانگین هفته ای 70 سرویس آبرسانی سیار به این تعداد روستاها انجام می شود.
قم با مساحت حدود 11 هزار کیلومتر مربع در حاشیه کویر، در فاصله 140 کیلومتری جنوب شهر تهران قرار دارد؛ این استان دارای پنج بخش مرکزی، کهک، خلجستان، سلفچگان و جعفرآباد و پنج شهر قم، قنوات ، کهک، دستجرد و جعفریه ، 10 دهستان و 363 آبادی است.

** 88 درصد خانوارهای روستایی قم از نعمت گاز بهره مند هستند
مدیرعامل شرکت گاز قم با اشاره به این که استان از نظر برخورداری از نعمت گاز در سطح کشور، در رتبه های نخست قرار دارد، گفت:تعداد روستاهای بالای 20 خانوار استان، 155 روستا می باشد که 115 روستا از نعمت گاز بهره مند هستند و عملیات گازرسانی در 31 روستا نیز در حال انجام است.
علیرضا نصیری اضافه کرد: در حال حاضر خطوط انتقال گاز موجود در استان قم، 63 کیلومتر می باشد و تعداد 169 هزار و 699 علمک گاز نیز نصب شده است.
وی ادامه داد: تعداد مصرف کنندگان گاز قم در بخش خانگی 360 هزار و 842 مشترک است که سهم روستاها در این بخش 7.5 درصد می باشد.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdci5vay.t1apy2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما