يکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۵
کد مطلب : 73883
منبع : خبرگزاری فارس

از بلاتکلیفی پذیرفته شدگان آزمون مسؤولان فنی تا پیچ و خم‌های قانون هوای پاک

قم نيوز : تبصره یک ماده 16 قانون هوای پاک از جمله مواردی است که زمینه اشتغال برای کارشناسان و متخصصان محیط زیست را فراهم می‌کند ولی هنوز شرایط اجرای آن مهیا نیست با وجود این وضعیت برگزاری آزمون مسؤولان فنی سبب شده امیدی کاذب در دل شرکت‌کنندگان ایجاد شود.
از بلاتکلیفی پذیرفته شدگان آزمون مسؤولان فنی تا پیچ و خم‌های قانون هوای پاک
از بلاتکلیفی پذیرفته شدگان آزمون مسؤولان فنی تا پیچ و خم‌های قانون هوای پاک
به گزارش قم نیوز مطرح شدن جذب متخصص محیط زیست در واحدهای متوسط 50 نفر به بالا که در تبصره یک ماده 16 قانون هوای پاک روزنه امیدی برای اشتغال کارشناسان محیط زیست ایجاد کرد.

پیش از آنکه واحدهای صنعتی ملزم به استفاده از متخصصان محیط زیست شوند شناسایی متخصصان از سوی سازمان نظام مهندسی کشاورزی صورت گرفت ولی هنوز زمان نه چندان زیادی از برگزاری آزمون مسؤولان فنی محیط زیست نگذشته بود که خبر ثبت‌نام مجدد برای برگزاری آزمون مسؤولان فنی نگرانی شرکت‌کنندگان و قبول‌شدگان آزمون پیشین که در تابستان امسال برگزار شده بود را رقم زد.

یکی از فارغ التحصیلان رشته مهندسی منابع طبیعی و محیط زیست که در آزمون مدیر فنی و اجرای قانون هوای پاک پذیرفته شده ضمن ابراز نارضایتی از بلاتکلیفی در زمینه پذیرش در آزمون و اشتغال در این رشته می‌گوید: هنوز مشخص نیست چه زمان مصاحبه انجام می شود یا مصاحبه ای در کار نیست. در صورت سؤال نیز نظام مهندسی به محیط زیست و محیط زیست به نظام مهندسی پاسکاری می‌کند.

وی خاطرنشان می‌کند: از بلاتکلیفی خسته شدیم و بسیاری از موقعیت‌های شغلی موقت خود را از دست دادیم زیرا هر لحظه منتظر پاسخ و جذب هستیم.

 

برگزاری چهار مرحله آزمون فنی

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان قم با اشاره به وظیفه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اظهار کرد: سازمان مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست بر اساس وظیفه خود آموزش، بازآموزی، نوآموزی و دروس فنی و حرفه‌ای کارشناسان کشاورزی برای استقرار در واحدهای تولیدی را پیگیری می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری آزمون کارشناسان و مشاوران فنی در برنامه سالیانه گفت: این سازمان از سال گذشته تا کنون چهار مرحله آزمون فنی و کارشناسان داوطلب برگزار کرده است که در این چهار مرحله آزمون در مجموع 313 نفر کارشناس در رشته‌های مدیریت گلخانه، گیاه پزشکی، دامپروری، دامداری، فضای سبز، محیط زیست، صنایع غذایی، طیور، کارخانجات خوراک دام و پرورش قارچ خوراکی شرکت کردند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان قم ادامه داد: از این تعداد 193 نفر رتبه قبولی کسب کرده و با عنوان مدیران فنی یا مشاوران فنی به صورت تمام یا پاره وقت در فرآیند تولید مشغول به فعالیت هستند.

به گفته خرمی ثبت نام مرحله پنجم آزمون از اول بهمن 97 تا 25 فروردین 98 شروع شده و علاقه‌مندان برای ثبت‌نام می‌توانند به سایت نظام مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران به آدرس www.agrieng.org یا به صورت حضوری به واحد آموزش سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان قم مراجعه کنند.

وی تصریح می‌کند: مرحله پنجم آزمون مسؤولان فنی روز پنجشنبه 29 فروردین 98 برگزار می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان قم با اشاره به مرحله اخیر آزمون مسؤولان فنی می‌گوید: این آزمون تابستان امسال برگزار شد که اکنون رتبه‌بندی آن در حال انجام است.

وی در زمینه اظهار ناراحتی برخی شرکت‌کنندگان مرحله اخیر آزمون در زمینه جذب و قبولی عنوان می‌کند: مشکل خاصی در زمینه آزمون پیشین وجود ندارند و درخواست و تقاضا زیاد شده بنابراین اقدام به برگزاری آزمون در دستور کار قرار گرفته است.

 

نبود همکاری و حمایت در زمینه هوای پاک

خرمی با اشاره به مشکل ماده 16 قانون هوای پاک برای به کارگیری متخصصان فنی تصریح می‌کند: نبود همکاری و حمایت در زمینه قانون هوای پاک یکی از مشکلات است که پیگیری برای اجرای آن در حال انجام است که حمایت مسؤولان استان را می‌طلبد.

وی خاطرنشان می‌کند: برای اجرای قانون هوای پاک پیگیری محیط زیست، همکاری مردم و پشتیبانی استانداری نیاز است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان قم می‌گوید: سازمان نظام مهندسی کشاورزی متولی اجرای قانون هوای پاک نیست. متولی اجرای این قانون، محیط زیست، صنعت معدن و مسؤولان استان هستند.

وی تصریح می‌کند: طی جلسه‌ای که در زمینه پیگیری اجرای قانون هوای پاک و اشتغال فارغ التحصیلان با حضور مسؤولان محیط زیست، صنعت، معدن و تجارت و... برگزار شد سازمان نظام مهندسی کشاورزی تعهد داد که با برگزاری آزمون افراد را رتبه‌بندی کند تا به محض اعلام نتیجه قانون کارشناسان را معرفی کند.

به گفته خرمی با وجود اینکه خارج از مسؤولیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی است ولی پیگیری برای اجرای قانون هوای پاک صورت می‌گیرد.


حتی یک نفر استخدام نشد

سیدرضا موسوی مشکینی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه برخی مواد قانون هوای پاک به هماهنگی بین دستگاهی و پیش زمینه نیاز دارد می‌گوید: در ماده 16 به کارگیری نیروهای متخصص محیط زیست مطرح شده که تعامل بین واحدها، افراد متخصص، سازمان‌های دیگر مانند صنعت معدن و محیط زیست ضروری است.

وی تصریح می‌کند: مکاتبات و جلساتی در زمینه به کارگیری یک نفر متخصص محیط زیست در واحدهای بالای 50 نفر برگزار شده ولی تاکنون توفیقی در این زمینه نداشتیم و شرایط اقتصادی و مقاومت دیگر دستگاه‌ها سبب شده که چندان نتیجه‌ای از این قضیه گرفته نشود.

به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم اکنون متصدیان واحدهای صنعتی برخی از فعالیت‌های زیست محیطی را نمی‌توانند به درستی تشخیص دهند و از اصطلاحات آگاهی ندارند تا خواسته‌های ما را برآورده کنند این امر چالش‌هایی را به همراه دارد.

وی معتقد است: فرد متخصص محیط زیست می‌تواند در مسیر برطرف کردن این مشکل مفید واقع شود بنابراین تلاش می‌کنیم که بتوانیم این ماده قانونی را اجرایی کنیم.

به گفته موسوی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی یکی از مراجعی است که می‌توان به آن برای شناسایی کارشناسان محیط زیست استناد کرد که در این زمینه اعلام آمادگی کردند و حتی نسبت به برگزاری دوره‌های آزمون مسؤولان فنی نیز اقدام شده است.

 

آزمون سازمان نظام مهندسی کشاورزی پیش زمینه است

وی با بیان اینکه آزمون سازمان نظام مهندسی کشاورزی پیش زمینه است می‌گوید: این آزمون تضمین برای جذب نیست بر اساس این آزمون کارشناسان رتبه‌بندی و از نظر بنیه علمی تقویت می‌شوند.

به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم اجرای تبصره یک ماده 16 قانون بیشتر به شرایط و وضعیت اقتصادی بستگی دارد و در برخی لایه‌های تصمیم‌گیر استان نیز اراده‌ای برای اجرای قانون وجود ندارد و زمزمه‌هایی شنیده شده که برخی مقاومت می‌کنند.

وی اعتقاد به اجرای این ماده قانونی دارد تا از همه ظرفیت‌ها در فضای مطلوب و مناسب برای اجرایی کردن استفاده شود.

 

نگاه فانتزی به محیط زیست

موسوی می‌گوید: برخی نگاه‌ها محیط زیست را فعالیت درجه دو و فانتزی می‌دانند یعنی تولید و اقتصاد را از محیط زیست تفکیک می‌کنند و بیشتر به حوزه تولید می‌پردازند و بیشتر مؤلفه‌ها را به گونه‌ای که با محیط زیست در ارتباط باشد کمرنگ‌تر می‌کنند.

وی با اشاره به وجود شرایط اقتصادی خاطرنشان می‌کند: برخی ورود فرد جدید را در واحدهای صنعتی تحمیل هزینه جدیدی برای مجموعه می‌دانند در حالی که اگر فرد جدید به نحو مطلوب انجام وظیفه کند و ارتباط مثبت با حوزه حفاظت محیط زیست داشته باشد بسیاری از مسائل حل می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم می‌گوید: اکنون حوزه محیط زیست تخصصی شده و مشکلات با برخی از واحدها نیز در همین زمینه است که نمی‌دانند چگونه این مباحث را انجام دهند ولی ضرورت انکار ناپذیر محسوب می‌شود.

وی معتقد است: مخالفان اصلی هنوز به جمع‌بندی که نحوه اجرا چگونه باشد نرسیده‌اند. در زمینه ساز و کار اجرایی این بخش لازم است به درستی به اجماع برسیم.

موسوی تصریح می‌کند: برخی از واحدهای صنعتی بخشی به نام  HSEدارند که متخصصان محیط زیست در آن انجام وظیفه می‌کنند. اکنون می‌خواهیم وجود متخصص محیط زیست به عنوان پیش فرض اصلی اولیه در تأسیس واحدها شود تا در هنگام بهره‌برداری کارشناسان محیط زیست را به کار بگیرید.

 

سازمان نظام مهندسی کشاورزی مرجع ساماندهی متخصصان

وی در پاسخ پرسشی مبنی بر تکلیف کسانی که آزمون فنی دادند و نمره لازم را کسب کردند می‌گوید: بحث پیشنهاد فرد خاصی برای جذب در واحدها در حوزه صلاحیت ما نیست و به این موضوعات ورود پیدا نمی‌کنیم. سازمان نظام مهندسی کشاورزی یکی از مراجع برای شناسایی و ساماندهی متخصصان و کارشناسان است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم می‌گوید: شرکت در آزمون‌ها به گونه‌ای نیست که شخص به طور حتمی استخدام شود زیرا آزمون استخدامی نبوده بلکه آزمون تعیین صلاحیت فنی است که در گذشته نظام مهندسی برای برخی رشته‌هایش برگزار می‌کرده و در رتبه‌بندی کارشناسان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی معتقد است: نظام مهندسی در راستای اهداف صنفی سعی کرده زمینه و بستر را فراهم کند و حتی اگر نیاز به دوره‌های آموزشی داشته باشند اعلام آمادگی شده تا تفاهم‌نامه همکاری امضا کنیم تا اگر کارشناسان نیاز به آموزش داشته باشند برای تقویت آموزش‌های لازم را دریافت کنند.

 

نظام مهندسی متولی اجرای آزمون تعیین صلاحیت فنی

موسوی می‌گوید: نظام مهندسی کشاورزی و محیط زیست تکلیفی برای به کارگیری و معرفی افراد متخصص ندارند. آزمون برگزار شده تعیین صلاحیت فنی است و نظام مهندسی متولی اجرای آزمون بوده است. باید همه کمک کنیم که این ظرفیت قانونی عملیاتی شود.

به گفته وی در این ماده قانونی مجازاتی تعیین نشده تا در صورت اجرایی نکردن فرد مجازات شود بلکه تنها بیان شده که واحدها مکلف هستند که متخصصان را به کار بگیرند تا بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم می‌گوید: نامه‌نگاری با استاندار انجام شده و درخواست شده تا برای اجرایی شدن ساز و کار هماهنگی ایجاد کنند و اکنون نمی‌توان زمان خاصی را بیان کرد.

شرکت‌کنندگان آزمون مسؤولان فنی نظام مهندسی کشاورزی در ابهام به سر می‌برند و امید دارند تا زمینه اشتغال آنها فراهم شود ولی از آن طرف هنوز زمینه مساعد و هماهنگی برای اجرایی شدن این ماده قانونی وجود ندارد و پاسخی در زمینه زمان قطعی اجرای آن داده نشده است.

 مشکلاتی در مسیر اجرای این ماده از جمله نبود همکاری وجود دارد ولی پذیرفته شدگان آزمون کماکان در انتظار اجرایی شدن تبصره یک ماده 16 قانون هستند تا پس از اشتغال به ایجاد محیط زیستی پاک کمک کنند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcipvay.t1apv2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما