سه شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۲
کد مطلب : 73944
منبع : خبرگزاری فارس
دبیر هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی:

استانی شدن انتخابات مجلس موجب ملی شدن تصمیم‌های نمایندگان می‌شود

قم نيوز : دبیر هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: استانی شدن انتخابات مجلس یک گام به سمت بهبود است و موجب ملی شدن تصمیم‌های نمایندگان می‌شود.
استانی شدن انتخابات مجلس موجب ملی شدن تصمیم‌های نمایندگان می‌شود
استانی شدن انتخابات مجلس موجب ملی شدن تصمیم‌های نمایندگان می‌شود
به گزارش قم نیوز سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی عصر امروز در سی و پنجمین نشست میان دوره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که با شعار «نوسازی مشارکت، کارآمدی جمهوریت» به میزبانی دفتر تحکیم وحدت در مجتمع یاوران مهدی قم برگزار می‌شود، با اشاره به عملکرد هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کار این هیأت کار ریاستی نیست، بلکه کار آن اداری و نظم بخشیدن به امور مجلس است، رئیس مجلس گاهی به عنوان داور عمل می‌کند و او نظر خودش را به رای نمایندگان می‌گذارد و سپس در صورت تصویبش، این نظر به عنوان نظر مجلس اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: زمانی که نمایندگان مجلس فردی را به عنوان رئیس مجلس انتخاب می‌کنند، در واقع او را به عنوان یک شخص مطلوب می‌شناسند، جایگاه ریاست مجلس با جایگاه ریاست جمهور متفاوت است و رئیس مجلس، نواب خود را انتخاب نمی‌کند.

دبیر هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس بر دستگاه‌های مختلف از جمله قوه قضائیه و حتی نهادهای زیرنظر مقام معظم رهبری نظارت دارد، البته برخی از بازرسی‌های مجلس در قالب دیوان محاسبات به صورت مستمر است، اما برخی دیگر از بازرسی‌ها موردی است.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به مجازات‌های هیأت نظارت بر نمایندگان اظهار کرد: مجازات‌های این هیأت همچون مجازات‌های کمیته انضباطی است، اما مجازات اخراج در این مجازات‌ها وجود ندارد، براساس نظر شورای نگهبان امکان اخراج نماینده مجلس پس از تصویب اعتبارنامه وجود ندارد، البته نمایندگان در زمینه جرایم شخصی و کیفری مصونیت قضایی ندارد.

وی ادامه داد: زمانی که انتخابات مجلس شورای اسلامی نباشد، نمایندگان شهرستان‌ها برای جذب بودجه ملی هر کاری می‌کنند تا به مردم بگویند که کاری انجام دادند، اما استانی شدن انتخابات مجلس یک گام به سمت بهبود است و موجب ملی شدن تصمیم‌های نمایندگان می‌شود، منکر ضررهای این طرح نیستیم، ولی منافع آن بیشتر است.

دبیر هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: در طی چهار دهه اخیر نمایندگان مجلس در تمرکزگرایی مقصر بودند، چون نمایندگان مجلس به وزرا برای پاسخگویی فشار می‌آوردند و وزرا هم مجبور شدند که اختیارات استانداران را در توزیع بودجه از آن‌ها بگیرند، هم اکنون بخش کمی از بودجه‌ها توسط استانداران توزیع می‌شود.

قاضی زاده هاشمی نظارت استصوابی را نظارت فعال دانست و تصریح کرد: شورای نگهبان در تائید صلاحیت تنها به مراجع چهارگانه استناد نمی‌کند، بلکه تحقیقات محلی نیز انجام می‌دهد، شورای نگهبان فشارهای زیادی را در زمان تائید صلاحیت برای انتخابات مجلس متحمل می‌شود.

وی ادامه داد: در دوره فعلی مجلس شورای اسلامی لوایح مجلس منتشر می‌شود و این مساله موجب شد که مردم اظهارنظر بیشتری در خصوص مجلس داشته باشند، اما مساله انتشار علنی آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی مساله پرچالشی است و نمایندگان شهرهای کوچک زیر فشار دولت هستند، در این شهرها هیچ کاری بدون کمک دولت صورت نمی‌گیرد، این مشکل برای نمایندگان شهرهای بزرگ وجود ندارد.

قاضی زاده هاشمی دیوان محاسبات را ناظر بر دستگاه‌های دولتی دانست و تصریح کرد: اختلاس‌ها در این دستگاه‌ها رخ نمی‌دهد، بلکه اختلاس‌ها در شرکت‌های دولتی و نهادهای غیرعمومی صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در چهار دهه اخیر مکتب اقتصادی دولت‌ها تغییر نکرد و مکتب اقتصادی نئولیبرال در همه این دولت‌ها حاکم بود، مشاورین اقتصادی روسای جمهور در چهار دهه اخیر ثابت بودند.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcgty9u.ak9wt4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما