جمعه ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۴۰
کد مطلب : 74076
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز

آیت الله اعرافی: مشکلات مالی فعلی در ۲۰ سال اخیر حوزه بی سابقه است

قم نيوز : قلمروی ارتباطی بنده و مدیران با طلاب یک بدنه باز است؛ بنده هر روز یک یا دو ساعت به پیام و پیامک ها و نامه ها و سامانه صفیر اختصاص می دهم؛ اعضای شورای معاونین موظف هستند که هر هفته ملاقات های عمومی داشته باشند که همچنین است و ساعت ها این جلسات برگزار می شود.
مشکلات مالی فعلی در ۲۰ سال اخیر حوزه بی سابقه است
مشکلات مالی فعلی در ۲۰ سال اخیر حوزه بی سابقه است
به گزارش قم نیوز دیدار صمیمی طلاب و فضلای حوزه با آیت الله اعرافی با حضور گسترده طلاب در محل اجتماعات مدرسه فیضیه قم برگزار شد و نمایندگان طلاب به طرح مباحث خود پرداختند و پاسخ مطالبات خود را نیز از مدیر حوزه گرفتند.

آیت الله علیرضا اعرافی، در ابتدای بحث با اشاره به فضایل حضرت زهرا(س)، گفت: علم و درجه معرفت و برد معرفتی، پایه شان هر شخصیتی است؛ معرفت و عظمت و علم حضرت زهرا(س) غیبی است و واسطه علم و معرفت به ائمه(ع) بوده است.

وی افزود: طبق روایت امام حسن عسکری(ع) بیان شده؛ ما حجج خدا بر خلق هستیم و حضرت زهرا(س) حجت بر ما است که این مساله نشانگر وساطت ایشان در این عرصه است.

 

مدیر حوزه های علمیه در ادامه گفت: ضمن ارج گذاری به خدمات گذشتگان،  ما مدعی آن نیستیم که در دو سال و نیمی که دور جدید مدیریت حوزه بوده است، آنچه می خواستیم ومی بایست می شد، شده است؛ ولی مدعی هستیم که در پرتوی انتظارات طلاب و مطالبات رهبر گرانقدر اسلامی و مراجع عظام، قدم های نسبتا اساسی برداشته شده است و زمینه هایی برای اقدامات بزرگتر فراهم شده است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: هرگونه تحول در حوزه باید بر پایه های درست و عمیق و صحیح سنت های عمیق حوزه و نظام معرفتی و فلسفی دقیق بنا شود و با حکمت و البته شجاعت پیگیری شود.

مشکلات مالی فعلی در ۲۰ سال اخیر حوزه بی سابقه است

وی تصریح کرد:  درسالهای اخیر با سخت ترین مشکلات مالی و امکاناتی مواجه بودیم به حدی که در بیست سال گذشته، این سختی و تنگنا بی سابقه بوده است که به همراه آن موانع و چالش های دیگری نیز حضور داشته است ولی با همت و حمایت طلاب و عنایت بزرگان و شورای عالی و مراجع، سعی شده که پایه های اساسی برای آینده ریخته شود و وضع معیشتی طلاب و استادان حوزه در شرایط دشواری قرار دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: بنده جلسات پیشین با طلاب را نیز کاملا مکتوب کرده ام و تمام این مسایل را نیز ثبت و ضبط دارم و در این جلسه مطالب سال گذشته را نیز مطالعه کرده ام و متواضعانه از نقدها و پیشنهادات استقبال می کنیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: ما به عنوان طلابی که از درون حوزه از میان شما برخاسته ایم در شنیدن سخن و توجه به ایده ها و طرح ها هیچ بخلی نخواهیم ورزید و حتما از آنها استفاده می کنیم؛ 1000 ایده و طرح مطلب پالایش شده و اساسی در بانک ایده حوزه تنظیم و طبقه بندی شده و در دست بررسی است؛ در چند جلسه ای که در محضر رهبر انقلاب بودیم  طرح ها و برنامه های مهمی خدمت ایشان مطرح کردیم.

 

وی گفت: حوزه برای اولین بار در تاریخ خود از مرحله تدوین اسناد جامع راهبردی بیرون آمده است و اکنون حوزه  از اسناد و برنامه کلی برخوردار است؛ امروزه حوزه های علمیه از چشم انداز، 15 سند نظام جامع در عرصه های راهبردی کلان برخوردار هستند و اولین برنامه 5 ساله هفته گذشته تقدیم شورای عالی شده است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: مدیریت خود را در معرض قضاوت مراجع، شورای عالی و مراجع و طلاب و اساتید قرارداده است؛ در برنامه 5 ساله تعهد کرده ایم که کارهای معین را انجام دهیم؛ بنابراین از این بحث کلان که لازمه هر تحول و پیشرفتی است از جمله برخورداری از اسناد جامع و برنامه کلان و منشور عبور کرده ایم.

وی تصریح کرد: در برنامه 5 ساله، 900 عنوان طرح و برنامه پیش بینی شده است و بر اساس امکانات، درجه پیشرفت نیز مشخص شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه عنوان کرد: چند برنامه کلان دیگر ذیل نظامات جامع پیش برده ایم که شامل 100 طرح بزرگ و اساسی است؛ از جمله آنها کارویژه های روحانیت در عصر حاضر است که در 4 گروه، 250 کارویژه ترسیم شده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: بر اساس این کارویژه یک طرح آمایش تهیه گردید  که 50 رسالت اصلی حوزه تعریف شده است و بر اساس آن چندین تفاهم نامه و طرح در عرصه های مختلف طراحی و تدبیر شده است؛ نکته دیگر درختواره رشته های حوزه است.

وی گفت: اگر چهل سال پیش این کار را کرده بودیم، امروز در زمینه هایی چون بانکداری و ... این همه ضعف در تئوری و متدهای اجرایی و اختلاف نظر نباید داشته می داشتیم؛ مرزهای دانش حوزوی باید بر بستر سنن حوزوی توسعه یابد؛ یک و نیم سال است که 500 استاد با کار جهادی، بیش از 200 رشته و گرایش را در 16 حوزه دانشی را در سطوح مختلف حتی سطح 5 طراحی کرده اند.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcd9z05.yt0o56a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما