شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۵
کد مطلب : 74113
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی؛

هم اندیشی هیئت تونسی با مسئولان پژوهشکده اخلاق و معنویت در قم

قم نيوز : هیئتی از پژوهشگران و اساتید دانشگاه های تونس و مالی با رئیس و مسئولان پژوهشکده اخلاق و معنویت دیدار و گفت و گو کردند.
هم اندیشی هیئت تونسی با مسئولان پژوهشکده اخلاق و معنویت در قم
هم اندیشی هیئت تونسی با مسئولان پژوهشکده اخلاق و معنویت در قم
به گزارش قم نیوز نشست هم اندیشی و آشنایی هیئتی هشت نفره از اساتید دانشگاه های دو کشور تونس و مالی و اعضای مؤسسه المسارات با مسئولان پژوهشکده اخلاق و معنویت، در مرکز همایش های غدیر قم برگزار شد.

در این جلسه ابتدا اساتید و پژوهشگران هیئت اعزامی تونس معرفی شدند و سپس حجت الاسلام مهدی علیزاده، رئیس پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت ضمن خوش آمدگویی، به تبیین نقش وحدت امت اسلامی در پیشبرد آرمان های اسلام عزیز بین شیعه و سنی و مذاهب گوناگون پرداخت.

 وی علم اخلاق را ضرورت جامعۀ جهانی امروز و شاخه ها و کاربردهای آن را بستری سهل الوصول برای نیل به آرمان های اسلام ناب بر شمرد.
 حجت الاسلام علیزاده همچنین هوشیاری مسلمانان جهان را در مواجهه با توطئه های غرب و خصوصاً صهیونیسم که در پی ایجاد شکاف و اختلاف بین امت اسلام است امری لازم و اجتناب ناپذیر دانست و ضمن بیان کلامی گهربار از امیر مؤمنان علی (ع) ضرورت اغتنام فرصت ها را در تقریب مذاهب و همگرایی افق های دید مسلمین یادآور شد.
رئیس پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت در ادامه تصریح کرد: وحدت عملی و همکاری جدی میان امت اسلامی برای آزادسازی ظرفیت ها و انرژی های امت نیازمند برداشتن سه گام ضروری مقدماتی است؛ گام اول: اخلاق التعارف (اخلاق شناخت متقابل). گام دوم: اخلاق التعایش (اخلاق همزیستی). گام سوم: اخلاق التعاون (اخلاق همیاری).
در ادامۀ این جلسه، میهمانان تونسی هر یک سخنانی در زمینۀ مباحث مبتلابهِ اخلاق در جامعۀ جهانی، اخلاقیات مورد نیاز مردم جهان و ضرورت عزم عمومی برای رسیدن به نقطۀ مشترک ایراد کردند.
دکتر احمد شاکرنژاد، مدیر گروه اسلام و مطالعات معنویت، فعالیت های این گروه را نقد و بررسی معنویت گرایی جدید که خاستگاه غربی داشته و در راستای اهداف غرب ترویج می شود دانست و اظهار امیدواری کرد که با سعی و تلاش وافر پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت و مؤسسات و مراکز آموزش اخلاق، معنویات اسلامی بیش از پیش شناسانده شود و با تحقیق و پژوهش،  معنویتهای نوظهور آسیب شناسی شده و ریشه های آن خشکانده گردد.
در ادامه نیز حجت الاسلام حسن بوسلیکی، مدیر گروه تربیت، اهداف و فعالیت های این گروه و گروه اخلاق پژوهشکده را تشریح کرد که در یک نگاه کلی، شناسایی و بازخوانی آخرین یافته های علوم تربیتی در جهان اسلام و غرب و بازتولید تربیت اسلامی متناسب با نیازهای امروزی است.
وی همچنین تصریح کرد: در مبحث اخلاق نیز دو مقولۀ الهیات اخلاقی و اخلاق کاربردی مطرح است که گروه اخلاق از میان مباحث گسترده اخلاق کاربردی، به دو زیرمجموعۀ اخلاق زیست پزشکی و اخلاق مدیریت پرداخته است.
بوسلیکی افزود: روش شناسی اخلاق کاربردی از مواردی است که این پژوهشکده اهتمام جدی به آن دارد و در این زمینه تحقیقات گسترده ای شده که حاصل آن به زودی در قالب کتاب منتشر خواهد شد.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcfmyde.w6djyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما