کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت‌الله علوی بروجردی: اسلام احیاگر ایران بود/ میراث فرهنگی در کشور مغفول است

خبرگزاری فارس , 18 بهمن 1397 ساعت 15:45

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: اسلام احیاگر ایران بود، ولی نباید به میراث پیش از اسلام در کشورمان بی توجهی کرد.


به گزارش قم نیوز آیت‌الله محمد جواد علوی بروجردی ظهر امروز در دیدار رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به سابقه منزل آیت‌الله بروجردی اظهار کرد: این منزل در طول نیم قرن میزبان همه شخصیت‌های سیاسی و مذهبی بود، با وجود گذشت 57 سال از ارتحال آیت‌الله بروجردی هنوز بیت این مرجع تقلید مورد استقبال مردم است.

وی ادامه داد: میراث فرهنگی در کشورمان مغفول مانده است، البته طی سال‌های اخیر شاهد توجه به خانه‌های میراثی هستیم، این خانه‌ها باید محفوظ بمانند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم افزود: میراث تاریخی در کشورمان تنها منحصر به دوره اسلامی نیست و آثار تاریخی بسیاری از پیش از اسلام در ایران وجود دارد، در هر جایی از کشور که حفاری صورت بگیرد، آثار تاریخی کشف می‌شود و شاهد قاچاق آثار تاریخی در کشور هستیم که این مساله جای تاسف دارد.

آیت‌الله علوی بروجردی اسلام را احیاگر ایران دانست و تصریح کرد: نباید به میراث پیش از اسلام در کشورمان بی توجهی کرد، ایران تمدن قوی پیش از اسلام داشت و منشور کوروش سند حقوق بشر است که نمونه ای از اهمیت دادن به حقوق انسان‌ها در ایران پیش از اسلام دارد.

وی ادامه داد: در عربستان شاهد تخریب آثار تاریخی همچون منزل حضرت زهرا(س) بودیم و این مساله اعتراض بسیاری از مسلمانان را در پی داشت.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم افزود: کتاب‌های خطی جزو میراث فرهنگی در کشورمان است و بسیاری از این کتاب‌ها در کتابخانه‌های مختلف ایران نگهداری می‌شوند.

آیت‌الله علوی بروجردی فرهنگ سازی در زمینه میراث فرهنگی را ضروری دانست و تصریح کرد: گردشگری با میراث دارای رابطه زیادی است و ورود گردشگران به کشورمان منافع مادی و معنوی در پی دارد.

وی ادامه داد: مسجد اعظم یک مجموعه میراثی به شمار می‌رود، این مسجد مرکز حوزه علمیه قم است و امام خمینی(ره) سخنرانی‌های خود را در مسجد اعظم انجام می‌دادند و این مسجد تریبون نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌رود.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مناطق آزاد می‌توانند نقش درخشانی را در شرایط کنونی داشته باشند، ولی در عمل آن طوری که باید و شاید جذب سرمایه گذاری خارجی در این مناطق صورت نگرفت، حداقل باید به دنبال ایجاد زمینه برای حضور سرمایه گذاران داخلی در مناطق آزاد باشیم.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 74360

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/74360/آیت-الله-علوی-بروجردی-اسلام-احیاگر-ایران-میراث-فرهنگی-کشور-مغفول

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir