کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

339 رسانه چاپی و برخط دارای مجوز در قم فعالیت دارد

خبرگزاری ايرنا , 21 بهمن 1397 ساعت 11:15

معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، گفت: پیش از پیروزی انقلاب به صورت رسمی در قم مجوزی برای چاپ و نشر مطبوعات وجود نداشت، این در حالی است که اکنون 339 رسانه چاپی و برخط دارای مجوز در این استان فعال است.


به گزارش قم نیوز محمد جواد محرابی با بیان اینکه حوزه رسانه در سال های اخیر با تغییرات چشمگیر و اقتضائات جدیدی مواجه بوده که متفاوت از دهه ها و سال های گذشته است ، افزود: قم با این تعداد مجوز ، 4 درصد از کل رسانه های دارای مجوز کشور را به خود اختصاص داده است.
وی سابقه مطبوعات قم را حدود یکصد سال عنوان کرد و گفت: برخی مطبوعات فعلی استان مانند نشریه مکتب اسلام بیش از 55 سال سابقه انتشار دارند.

** رشد چشمگیر رسانه های دارای مجوز قم
وی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب به ویژه در سال های اخیر رسانه های استان رشد کمی و کیفی چشمگیری داشته اند، گفت: از پیروزی انقلاب تا سال 1370 تنها هفت رسانه دارای مجوز از جمله یک 2 هفته نامه، چهار ماهنامه و دو 2ماهنامه در استان وجود داشت.
وی ادامه داد: آمار رسانه های دارای مجوز استان از هفت مطبوعات تا سال 1370 به 25 مطبوعات تا پایان سال 1379 افزایش یافت ضمن اینکه تا پایان سال 1390 با گسترش مراکز رسانه ای، علمی، تخصصی، فرهنگی و آموزشی در این استان تعداد رسانه های دارای مجوز قم به 75 رسانه رسید.
محرابی با اشاره به رشد چشمگیر مطبوعات دارای مجوز استان از ابتدای سال 1391 تاکنون ادامه داد: در این مدت بیش از 3 برابر سه دهه اول انقلاب مجوز برای رسانه های چاپی و برخط استان صادر شده است.
وی ادامه داد: هم اکنون 6 روزنامه، 17 هفته نامه، 5 دوهفته نامه، 25 ماهنامه، 10 دوماهنامه، 85 فصلنامه، 112 دوفصلنامه، 3 سالنامه از استان دارای مجوز فعالیت هستند.

** 3 خبرگزاری و 3 روزنامه سراسری نشان دهنده جایگاه ممتاز قم
وی با بیان اینکه 3 خبرگزاری و 52 پایگاه خبری از قم مجوز فعالیت گرفته اند گفت: از 42 مجوز فعالیت خبرگزاری در کشور، دفتر مرکزی 3 خبرگزاری درقم است ضمن اینکه 15 خبرگزاری و 10 روزنامه سراسری نیز در قم دارای دفتر نمایندگی هستند.
محرابی با بیان اینکه هم اکنون 6 روزنامه در این استان فعالیت می کند ادامه داد: از 6 روزنامه دارای مجوز ، 3 روزنامه به صورت سراسری و 3 روزنامه به صورت محلی به چاپ می رسد.
معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، با اشاره به وجود 42 خبرگزاری دارای مجوز در کشور گفت: پس از تهران که دفتر مرکزی اکثر خبرگزاری ها در این استان واقع است، این استان با دارا بودن سه خبرگزاری حوزه، رسا و اهل بیت(ع) دومین استان کشور از نظر دارا بودن دفتر مرکزی خبرگزاری است.

** بسیاری از اخبار قم ملی و بین المللی هستند
وی ادامه داد: جایگاه ویژه قم به عنوان خاستگاه انقلاب و ام القرای جهان تشیع، وجود مراجع عظام تقلید، حوزه علمیه، ظرفیت های مهم فرهنگی همچون حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران و همچنین رفت و آمد گسترده مقامات کشوری به این استان باعث شده تا اخبار قم همواره دارای اهمیت بسیار زیادی باشد.
معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، با تاکید بر اینکه با توجه به جایگاه قم، بسیاری از اخبار این استان ملی و بین المللی است تصریح کرد: 87 کانون رسانه در قم، به زبان‌های انگلیسی، عربی، فرانسوی،روسی، استانبولی، اردو، اسپانیایی و آلمانی به تولید محتوا مشغول هستند ضمن اینکه برخی پایگاه های خبری از جمله خبرگزاری اهل بیت(ع) در حال انتشار اخبار پیرامون اهل بیت(ع) به 25 زبان است.
وی همچنین با اشاره به نقش فعالان رسانه ای قم در پوشش اخبار و رویدادهای استان تاکید کرد: تردد زیاد مسئولان کشور به این استان و تراکم رویدادهای مهم سیاسی، فرهنگی، علمی، ورزشی و اجتماعی باعث شده تا اخبار تولیدی قم از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد.


انتهای پیام / 110


کد مطلب: 74389

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/74389/339-رسانه-چاپی-برخط-دارای-مجوز-قم-فعالیت

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir