کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در گفت‌وگو با مبارز انقلابی و آزاده دفاع مقدس مطرح شد

بارها با کابل کتک خوردم/برگزاری جشن انقلاب در ایام اسارت

خبرگزاری فارس , 21 بهمن 1397 ساعت 11:45

مبارز انقلابی و آزاده دوران دفاع مقدس می گوید: در مراسم‌های مختلف شرکت داشتم که از جمله آنها چهلم شهدای یزد در قم بود که دستگیر شدم ولی پیش از آنکه به ساواک یا کلانتری منتقل شوم ما را آزاد کردند. بارها پیش آمده بود که با کابل در تهران ما را مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند.


به گزارش قم نیوز ، فرارسیدن 22 بهمن یادآور باغبان لاله‌ها و خون شهدای گلگون کفن است. این روزها کوچه باغ انقلاب پر از عطر نسترن و نیلوفر است و عطر گل محمدی را به شهروندان هدیه می‌کند. صدای گام‌های شهدا در کوچه پس کوچه‌های شهر به گوش می‌رسد تا پیمان‌نامه شهادت را بار دیگر به امضای همگان برسانند.

کسانی در این باغ هستند که صحنه به صحنه این حماسه بزرگ را به خاطر دارند و گنجینه‌ای از خاطرات آن دوران را در سینه خود ذخیره کردند. اگر پای صحبت‌های آنها بنشینیم، خاطرات به یادماندنی را بر  زبان جاری می‌کنند.


ظلم و بی‌عدالتی از عوامل بی‌اعتنایی به مسائل اسلام

حجت‌الاسلام علی علیدوست از آزادگان دفاع مقدس است که با سابقه 120 ماه اسارت به 50 درصد جانبازی نائل شده است. او که در دوران انقلاب در سن 18 سالگی بوده علت اصلی گرایش مردم به انقلاب را ظلم، فساد، بی‌عدالتی، بی‌اعتنایی به مسائل اسلام و قوانین عنوان می‌کند.

وی همکاری و وابستگی به بیگانگان به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی را از جمله عواملی ذکر می‌کند که در قیام و خیزش مردم تأثیر داشت ولی رهبری امام خمینی(ره) سبب شد که مردم یکپارچه و یکدست شوند و به عنوان امت واحده علیه ظلم طغیان کنند و نتیجه آن پیروزی ملت بر رژیم سفاک پهلوی و استقرار جمهوری اسلامی ایران شد.

این آزاده دفاع مقدس از حال و هوای آن دوران و زمانی که جوانان پر شور در راهپیمایی‌ها و  تظاهرات شرکت می‌کردند سخن می گوید و می افزاید: تظاهرات از شهادت شهید مصطفی خمینی ابتدا از قم و سپس سایر شهرستان‌ها شروع شد. اعلامیه‌ها و عکس امام خمینی(ره) به تهران و از آنجا به مکان‌های دیگر منتقل می‌شد.

به گفته وی مراسم چهلم آقا مصطفی در قم در آغاز حرکت‌ها نقش داشت و سپس قدم به قدم پیش رفت تا انقلاب به پیروزی رسید.

حجت‌الاسلام علیدوست از سال‌های 55 و 56 به عنوان بدترین دوران فساد زمان پهلوی یاد می‌کند و می‌گوید: هر چه زمان جلوتر می‌آمد فساد و فحشا زیادتر می‌شد و با پیروزی انقلاب مراکز فساد و فحشا تعطیل شد و جوانان به مساجد روی آوردند و مساجد مملو از نوجوانان و جوانان بود و برنامه‌های انقلابی و مجالس سخنرانی در مساجد برگزار می‌شد.

وی حضور جوانان را در مدیریت و راه‌اندازی راهپیمایی چشمگیر می‌داند و می‌گوید: پیر، جوان، کودک، زن و مرد در راهپیمایی بودند ولی حضور جوانان در صحنه حماسه‌ساز و کار گشا بود. اکثریت جوانان در این حوزه وارد شدند و حضورشان سبب شد انقلاب به پیروزی برسد.


حضور جوانان و بانوان در صحنه‌های انقلاب

به نظر این جانباز دفاع مقدس پیام‌ها و رهبری امام خمینی(ره) از اصلی‌ترین دلایل حضور جوانان بود زیرا امام خمینی(ره) از جنس مردم بودند و بسیار ساده صحبت می‌کردند و زندگی ساده‌ای داشتند و به این دلیل تبعید شده بودند.

وی با بیان اینکه سخنان امام خمینی(ره) بر دل مردم می‌نشست ادامه می دهد: این امر سبب می‌شد جوانان جذب ایشان شوند و به سخنان ایشان سراپا گوش دهند.

بانوان از جمله اقشار تأثیرگذار در تاریخ انقلاب بودند به طوری که به گفته حجت‌الاسلام علیدوست بانوان در همه صحنه‌هایی که مردان شرکت داشتند حضور پیدا می‌کردند و ردیف جلویی صفوف راهپیمایی آقایان شعار می‌دادند و بانوان پشت سر آنها حرکت می‌کردند و حضورشان مانند آقایان یکپارچه بود.

وی با اشاره به شرایط آن دوران تصریح می‌کند: زمانی که جوانان از خانه بیرون می‌آمدند دستگیر، مجروح یا شهید می‌شدند و در برخی از ایام زمانی که افراد از خانه بیرون می‌آمدند خانواده‌ها نگران بودند که آیا سالم به خانه برمی‌گردند یا خیر ولی منعی در زمینه شرکت جوانان در حرکت‌ها نداشتند.


تأخیر ورود امام خمینی(ره) و تحصن به نشانه اعتراض

این شاهد عینی انقلاب از دوران جوانی خود که مصادف با پیروزی انقلاب شده بود اینگونه می‌گوید: صبح‌ها که از خانه خارج می‌شدیم پیگیر بودیم که در مجالس، مراسم‌ها، راهپیمایی‌ها و تظاهرات شرکت کنیم و حتی مدیر ما را از مدرسه به دلیل این مسائل اخراج کرد ولی این مسائل را رها نکردیم.

وی در زمینه فعالیت‌های انقلابی خود تصریح می کند: در مراسم‌های مختلف شرکت داشتم که از جمله آنها چهلم شهدای یزد در قم بود که دستگیر شدم ولی پیش از آنکه به ساواک یا کلانتری منتقل شوم ما را آزاد کردند. بارها پیش آمده بود که با کابل در تهران ما را مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند ولی دستگیر نشدم.

حجت‌الاسلام علیدوست با اشاره وضعیت مدارس در آن دوران تصریح می‌کند: سال 57 چندان فعالیت مدارس طول نکشید و کشتار دانش‌آموزان در 13 آبان روی داد و مدارس تعطیل شد.

وی می‌گوید: زمانی که امام خمینی(ره) می‌خواستند باز گردند بختیار فرودگاه‌ها را بست و گفت اکنون امنیت کشور به گونه‌ای نیست که ایشان وارد کشور شوند و ما صلاح نمی‌دانیم و فرودگاه‌ها را به این بهانه بست.

این آزاده تصریح می‌کند: آمدن امام خمینی(ره) به این وسیله تا 12 بهمن به تأخیر افتاد بنابراین در آن فاصله در بسیاری از مکان‌ها حرکت‌هایی آغاز شد که از جمله آنها حرکت‌های مؤثر علمای تهران و برخی از بزرگان قم به تهران بود که در مسجد دانشگاه تهران تحصن کردند.


نحوه پیروزی انقلاب

وی می‌گوید: ما نیز در مسجد دانشگاه بودیم و روز 12 بهمن جلوی دانشگاه تهران منتظر ماندیم تا خودروی حامل امام خمینی(ره) عبور کرد و سپس خود را به بهشت زهرا رساندیم و در مراسم شرکت کردیم.

حجت‌الاسلام علیدوست نحوه پیروزی انقلاب را اینگونه شرح می‌دهد: روز 21 بهمن حکومت نظامی اعلام کردند تعدادی از طلاب با موتور پیام امام خمینی(ره) را در خیابان‌ها پخش می‌کردند و بر اساس آن حکومت نظامی را غیر قانونی اعلام داشتند. زمانی که پیام امام خمینی(ره) را شنیدم سوار ماشین شدم و به کوی دانشگاه تهران آمدم و در اطراف میدان انقلاب فریاد می‌زدم حکومت نظامی غیرقانونی است و کسی به منزل نرود.

شب 21 بهمن خانه نرفتیم و شب بیرون خوابیدیم. اطراف دانشگاه تهران صدای تیراندازی و رگبار می‌آمد سپس مردم به پادگان‌ها حمله کردند ابتدا پادگان نیروی هوایی و سپس پادگان‌های دیگر فتح شد و عده‌ای ارتشی تسلیم مردم شدند و روز 22 بهمن انقلاب پیروز شد.

 
جوانان کنونی کمتر از جوانان انقلاب نیستند

این آزاده دفاع مقدس ضمن مقایسه جوانان کنونی با آن دوران می‌گوید: جوانان کنونی در صورت احساس نیاز و ضرورت از جوانان آن زمان کمتر نیستند و با توجه به پیشرفت اطلاعات و فضای مجازی آگاه‌تر شده و بهتر می‌توانند کار کنند.

وی معتقد است: نمی‌توان از جوانان قطع امید کرد اگر فراخوان داده شود جوانان کنونی بهتر و با آمادگی بیشتر در برنامه‌ها شرکت می‌کنند.

حجت‌الاسلام علیدوست در بیان خاطرات خود از دوران اسارت تصریح می‌کند: ایام دهه فجر در دوران اسارت با سختی و مشقت جشن می‌گرفتیم و با آنکه دشمن حواسش جمع بود که از کوچکترین عکس العمل جلوگیری کند ولی دهه فجرها به دور از چشم دشمن برنامه برگزار می‌کردیم تا به نحوی ایام دهه فجر را گرامی بداریم.

وی از همه اقشار به ویژه جوانان خواست تا در راهپیمایی 22 بهمن شرکت کنند و حضور همه‌جانبه داشته باشند. دشمنان اعلام کرده بودند که ایرانیان چهلمین سالگرد انقلاب را نمی‌بینند ولی به کوری چشم دشمنان انقلاب چهلمین سالگرد انقلاب را دیدیم و سال‌های بعد را خواهیم دید و انقلاب بالنده و پرشور خواهد بود تا به دست صاحب اصلی برسد.

مهمترین عامل پیروزی انقلاب رهبری امام خمینی(ره)، وحدت کلمه و ایمان مردم به خدا بود. همین عوامل استمرار انقلاب را به همراه دارد.

اکنون با گذشت 40 سال درخت انقلاب تنومند شده و به دوران رشد و بلوغ خود رسیده است و دست دشمنان از این سرزمین کوتاه شده و مکر و حیله آنها به خودشان باز می‌گردد.

باید در نظر داشت این انقلاب راحت به دست ما نرسیده و خون‌ها برای انقلاب ریخته شده و هزاران نفر برای به ثمر رسیدن انقلاب جان خود را هدیه کردند بنابراین باید قدر ایثارگران و زحمتکشان انقلاب را بدانیم و از انقلاب صیانت کنیم.

مردم در صحنه‌های مختلف پای آرمان‌های امام خمینی(ره) و انقلاب ایستاده‌اند و حضور چشمگیری در صحنه‌ها داشته‌اند و دشمنان را با حضور خود ناامید کردند و در 22 بهمن امسال با حضور در صحنه بار دیگر پایبندی خود را به انقلاب به رخ دشمنان می‌کشند.

انتهای پیام/ 110


کد مطلب: 74390

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/74390/بارها-کابل-کتک-خوردم-برگزاری-جشن-انقلاب-ایام-اسارت

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir