کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خلجستان کانون فعالیت های کشاورزی قم است

خبرگزاری ايرنا , 23 بهمن 1397 ساعت 11:00

بخشدار خلجستان قم گفت: این بخش با دارا بودن آب و هوای مناسب و نیروی انسانی آشنا به زراعت و دامداری، کانون فعالیت های کشاورزی استان است.


به گزارش قم نیوز احمد فرج‌اللهی بیان کرد: وجود هفت هزار هکتار زمین زراعی و باغی محور فعالیت های اقتصادی مردم منطقه خلجستان است و آنان کشاورزی و باغداری را حرفه اصلی خود می دانند.
وی افزود: کشاورزی در بخش خلجستان بیشتر به صورت کاشت درختان سردسیری است که از جمله آن می توان به آلبالو، گیلاس، قیسی، زردآلود، هلو، گردو و بادام اشاره کرد.
وی ادامه داد: کیفیت محصولات کشاورزی تولید شده در این بخش به دلیل آب و هوای مناسب بسیار بالاست و می تواند رضایت مشتریان بازارهای داخلی و خارجی را بدست آورد.
فرج اللهی با اشاره به این که مسئولان بخش خلجستان نهایت تلاش خود را برای توسعه امکانات مورد نیاز مردم و حمایت از اشتغال روستایی به کار گرفته اند، گفت: از دیگر ظرفیت های اقتصادی این بخش، فعالیت در زمینه دامداری سنتی و صنعتی، مرغداری، کشت های نوین و گلخانه ای و همچنین صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی است که هر کدام موجب رونق اقتصادی و افزایش سطح اشتغال منطقه می شود.
وی بیان کرد: وجود 28 هزار راس گوسفند، یک هزار و 500 راس گاو شیری و 150 هزار قطعه مرغ تخمگذار از دیگر قابلیت های بخش خلجستان در بخش کشاورزی است که در صورت سرمایه گذاری های لازم، می تواند به یکی از قطب های مهم تامین کننده محصولات پروتئینی مورد نیاز کشور تبدیل شود.
وی ادامه داد: وجود بسترهای لازم برای توسعه کشاورزی، یکی از مزیت های مهم بخش خلجستان قم است که علاقه مندان به فعالیت های اقتصادی می توانند از تسهیلات درنظر گرفته شده برای سرمایه گذاری در این حوزه استفاده کنند و موجب رونق هرچه بیشتر کسب و کار در این منطقه شوند.
بخش خلجستان با وسعت یک هزار و 100 کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر 10 هزار تن در شرایط عادی و 50 هزار تن در فصول خاص، به مرکزیت شهر دستجرد یکی از بخش های پنج گانه قم است که با مرکز استان حدود 75 کیلومتر فاصله دارد.
بخش خلجستان دارای 2 دهستان دستجرد و قاهان و 52 روستاست، همچنین در این بخش، 33 روستا دارای شورای اسلامی و 27 روستا دارای دهیاری فعال می باشد.
بخش خلجستان دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است و به لحاظ داشتن محیط زیستی سرشار از لطافت و زیبایی و گردشگاه های طبیعی و بکر، منطقه ای ممتاز برای گردشگری به حساب می آید.
در بخش کشاورزی کل زمین های قابل کشت قم برابر 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، دو هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 746 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.
بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند. 

انتهای پیام /110


کد مطلب: 74412

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/74412/خلجستان-کانون-فعالیت-های-کشاورزی-قم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir