کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت الله اعرافی در دیدار با علمای اهل سنت لاهور مطرح کرد:

امکانات و چالش های جهان اسلام/ هفت پیشنهاد برای حل مشکلات مسلمانان

خبرگزاری حوزه نیوز , 23 بهمن 1397 ساعت 17:30

آیت الله اعرافی در دیدار با علمای اهل سنت لاهور ضمن برشمردن امکانات و چالش های جهان اسلام، هفت پیشنهاد برای حل مشکلات جهان اسلام مطرح کرد.


به گزارش قم نیوز آخرین برنامه آیت الله اعرافی در شب دوشنبه دیدار با علمای اهل سنت و شخصیت های مطرح اهل سنت لاهور از دو طیف بریلوی و دیوبندی بود که جلسه ای باشکوه و وزین بود و با استقبال قابل توجه علمای اهل سنت تشکیل شد.

آیت الله اعرافی در سخنان خود در این نشست گفت: من از دوران جوانی با پاکستان آشنا بودم و کتاب های علمای پاکستان را مطالعه می کردم و با شخصیت علامه اقبال لاهور آشنا بودم اما در این سفر جلوه هایی از پاکستان را مشاهده کردم که باعث شد بر ارادت من نسبت به پاکستان افزوده شود، زیرا این مردم از ویژگی هایی مانند فرهنگ دوستی، میهمان نوازی، افکار بلند، صمیمیت و رویکرد تقریبی برخوردارند و مشاهده رویکرد تقریبی علمای پاکستان برای من جالب توجه بود و امیدوارم این سفر بتواند نقطه عطفی در تعاملات میان حوزه‌های علمیه شیعه و اهل سنت باشد.

ایشان در ادامه این پرسش را مطرح کرد که دغدغه امروز شخصیت ها و نخبگان دنیای اسلام این است که جهان اسلام با این همه امکاناتی که در اختیار دارد، چرا از آن جایگاه لازم و شایسته برخوردار نیست؟

امکانات جهان اسلام

آیت الله اعرافی در تبیین امکانات ویژه جهان اسلام گفت: مسلمانان جمعیتی یک و نیم میلیاردی دارند و در جهان بیش از 150 کشور با اکثریت مسلمان وجود دارد و اقلیت مسلمان هم در تمام کشورهای جهان حضور دارند و ویژگی دیگر مسلمانان، برخورداری آنها از سرزمین های پهناور و زمین های حاصل خیز و در اختیار داشتن بخش زیادی از مناطق استراتژیک و سوق الجیشی جهان است و مسلمانان علاوه بر این ذخایر عظیمی از انرژی و معادن به ویژه نفت و گاز را در اختیار دارند و از جامعه ای بزرگ و جوان و نیروهای عظیم انسانی و تحصیل کرده برخوردارند و بازار مصرف بسیار بزرگی دارند و از ضریب هوشی بالا و منابعی مانند قرآن و سنت و تاریخ با شکوه برخوردارند.

چالش های جهان اسلام

مدیر حوزه های علمیه ایران در کنار این ظرفیت ها به برخی چالش های جهان اسلام نیز اشاره کرد و گفت: برخی سرزمین های اسلامی توسط رژیم های ظالم مانند رژیم اشغالگر صهیونیستی اشغال شده و بسیاری از ذخایر و منابع جهان اسلام توسط دشمنان مورد سوء استفاده واقع شده و با به بهای ناچیز از آنها خریداری می شود و آسیب دیگر پیش روی مسلمانان تحمیل جنگ ها به آنان است و به طور کلی در دنیای سیاسیت، مسلمانان نقشی تعیین کننده و تصمیم گیر ندارند و مرعوب سیاست های دیگران هستند.

ایشان افزود: دنیای اسلام از سطح پایین توسعه و عمران برخوردار است و تولید علمی و فناوری آنها پایین تر از حد انتظار است و اختلافات درون دنیای اسلام به ویژه اختلافات میان نخبگان و کمبود تبادل اطلاعات میان نخبگان از آسیب های جهان اسلام است.

آیت الله اعرافی ادامه داد: در مقایسه میان ظرفیت ها و چالش های جهان اسلام به این نتیجه می رسیم که حتما وظیفه علما و نخبگان بیش از سایر اقشار جامعه است تا چاره ای برای این مشکلات بیندیشیند و پیش از سیاستمدران این وظیفه علما و مراز علمی و فکری است که برای این مشکلات چاره ای بیندیشند.

پیشنهادهایی برای حل مشکلات جهان اسلام

ایشان در ادامه چند پیشنهاد برای حل بنیادین مشکلات جهان اسلام مطرح کرد و گفت:

مذاهب اسلامی بدون اینکه دیگران را نفی کنند باید همدیگر را به رسمیت بشناسند و فضایی برای تعامل و تفاهم میان خود باز کنند و از تندروی و افراط گرایی مذهبی دست بردارند، زیرا علمای اسلامی با تحقیقاتی که صورت می‌گیرد و مطالعاتی که در مبانی اسلام انجام می دهیم اکر این اختلافات را از دنیای اسلام برچینیم، زمینه برای تعامل و تفاهم بهتر و حل مشکلات ایجاد خواهد شد و خوشبختانه منابع اسلامی اعم از قرآن و سنت و تاریخ اسلامی، سرشار از محورهایی است که می تواند این گونه تندروی ها را به حداقل برساند.

پیشنهاد دوم ایشان این بود که نظام های آموزشی و تعلیمی حوزوی بر اساس گفتگو و وحدت و مطالعات تطبیقی و ارتقای همکاری ها بازسازی کرد و زمینه‌هایی را فراهم کرد تا پیروان مذاهب مختلف به راحتی در مراکز علمی و دینی و حوزوی آموزش های لازم را ببینند و در این زمینه به تجربه "المصطفی" اشاره کرد که پیروان مذاهب اسلامی طبق مذهب خودشان در این دانشگاه آموزش می بینند.

پیشنهاد سوم آیت الله اعرافی این بود که ما علاوه بر تمرکز بر دوستی، باید بر دشمن شناسی نیز تاکید کنیم؛ زیرا علمای اسلام لازم است مخالفت با اشغالگران سرزمین های اسلامی و دشمنان مسلمانان را به صورت هماهنگ در دستور کار قرار دهند.

پیشنهاد چهارم آیت الله اعرافی ارتقای اجتهاد در اسلام و درک صحیح از اسلام و توسعه مطالعات عقلانی و فلسفی و منطقی بود و پنجمین پیشنهاد ایشان این بود که بر نقاط مشترک مانند فرهنگ و زبان وهویت اسلامی مشترک خود باید تاکید کنیم و در این زمینه چهار زبان اصلی دنیای اسلام یعنی زبان عربی، فارسی، اردو و ترگی که زبان تاریخ دنیای اسلام هستند باید این زبان ها توسعه یابد.

پیشنهاد ششم آیت الله اعرافی تقویت تولید علمی و افزایش نوآوری های علمی و تحقیق و دانش و ارتقای آنها در مراکر علمی بود. ایشان افزود: اگر در دنیای علم عقب بمانیم مشکلات ما هم باقی خواهد ماند و علاوه بر این ما نیازمند بازار مشترک اقتصادی هستیم.

آیت الله اعرافی به عنوان هفتمین پیشنهاد خود گفت: لازم است علمای اسلام برای شکل گیری بازار اقتصادی مشترک و تلاش برای اتحاد هرچه بیشتر سیاستمدران و نخبگان تلاش کنند تا بتوانیم قدرت متناسب با اسلام را  در دنیای امروز فراهم کنیم.

انتهای پیام / 137


کد مطلب: 74436

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/74436/امکانات-چالش-های-جهان-اسلام-هفت-پیشنهاد-حل-مشکلات-مسلمانان

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir