کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اینستکس خلأ خروج آمریکا از برجام را پر نمی‌کند

خبرگزاری فارس , 23 بهمن 1397 ساعت 19:03

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس گفت: کانال ارتباطی «اینستکس» بسیار محدودتر از SPV است و اروپا از این طریق نمی‌تواند خلأ خروج آمریکا از برجام را پر کند.


به گزارش قم نیوز در مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، درباره ثبت کانال ارتباطی  INSTEX اظهار کرد: تمرکز این کانال روی بحث غذا و داروست که معجزه‌ای اتفاق نیفتاده است چرا که در همه تحریم‌های جهانی یک جانبه، خودشان غذا و دارو را از لیست تحریم ها مستثنی می‌کنند.

وی افزود: در حقیقت ثبت این کانال که در حوزه غذا و داروست، منت بیخودی است که اروپایی‌ها می‌خواهند سر ما بگذارند.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با بیان اینکه INSTEX در مقایسه با SPV بسیار محدودتر است، تصریح کرد: این کانال به هیچ وجه قابل قیاس با تعهداتی که اروپایی‌ها داده‌اند نیست چراکه قرار بود آنان خلأ خروج آمریکا از برجام را پر کنند اما با چنین کانالی، چنین امکانی فراهم نیست.

نماینده مردم قم در مجلس تاکید کرد: همچنین برخی از مقامات اروپا به ویژه فرانسه، اجرای این کانال را به تصویب لوایح مرتبط با FATF  در ایران گره زده اند که مداخله در مسائل داخلی ما بوده و ربطی به آن ها ندارد و شروطشان کاملاً بی جاست.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با تأکید بر اینکه به هیچ وجه نظر ما INSTEX تأمین نشده است و آن را اقدام مؤثری از سوی اروپایی‌ها نمی دانیم، اظهار کرد: این اقدام بسیار کوچک و صرفا کاری دلخوش‌کنک است و وزارت خارجه ما باید اقدامات خودش را انجام دهد و همچنین لازم است تصمیم بگیرند که آیا می‌توانند اروپا را  متقاعد کنند یا خیر که در غیر اینصورت باید دست به اقدامات متقابل بزنیم.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 74445

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/74445/اینستکس-خلأ-خروج-آمریکا-برجام-پر-نمی-کند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir