سه شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب : 745
معاون اول قوه قضائیه:

ولایت فقیه فقه را در تمام زوایای جامعه حاکم می‌کند‌

قم نيوز : قم نیوز: معاون اول قوه قضائیه با تأکید بر اینکه فقه باید بر تمام زوایای جامعه حاکم باشد، گفت: ولایت فقیه جایگاهی است که می‌خواهد فقه را در تمام زوایا و لایه‌های جامعه و نظام حاکم کند.
ولایت فقیه فقه را در تمام زوایای جامعه حاکم می‌کند‌
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سید‌ابراهیم رئیسی در مراسم پانزدهمین سال تأسیس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم که دوشنبه شب برگزار شد، با بیان اینکه امروز با حجم زیادی از سؤالات فقهی قضایی از طرف قضات دادگاه‌ها در خصوص پرونده‌هایی با مسائل جدید روبه‌رو هستیم، اظهار کرد: این سؤالات در زمینه‌های بورس، اقتصاد، تجارت و... است و اینها همه به واسطه حکومتی شدن فقه است.

وی با بیان اینکه امروز در کشور ما فقه حکومت می‌کند، بیان کرد: در جامعه‌ای که قرار است تمام زوایای آن فقهی باشد طبیعتاً باید بر همین اساس کار شود و یکی از شئون ممتاز، قضای اسلامی است.

معاون اول قوه قضائیه افزود: به برکت زحمات علمای گذشته، امام راحل و خون شهدا، فقه حکومتی بر این کشور حاکم شده و امروز نیز حوزه‌های علمیه می‌توانند سهم سزایی در اجرای شاخص‌ترین رکن فقه حکومتی که همان قضای اسلامی است، داشته باشند.

رئیسی افزود: فقه حکومتی باید نسبت به تمام سئوالات و مسائل مستحدثه پاسخ‌ دهد و به لطف خدا، علمای گذشته با تحمل زحمات بسیار، میراث فقهی غنی را برای ما به میراث گذاشته‌اند و امروز برای تمام سئوالات پاسخ داشته و در این زمینه بن‌بستی نداریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح جایگاه روحانیون در قوه قضائیه پرداخت و عنوان کرد: امروز ما در دستگاه قضائی نیازمند حضور طلابی مؤمن و متعهد هستیم و اگر مراکزی مانند مرکز تخصصی قضای اسلامی از لحاظ امکانات، ویژگی‌های علمی، کمیت و کیفیت تقویت شوند بدون شک به کارآمدی دستگاه قضائی و دیگر بخش‌های حقوقی کشور کمک می‌کند.

رئیسی افزود: قوه قضائیه در این مورد بنای همکاری دارد، زیرا ثمره زحمات این مراکز نصیب دستگاه قضایی کشور خواهد شد.

معاون اول قوه قضائیه در ادامه با اشاره به تأسیس مرکز پژوهش‌های فقهی قوه قضائیه در قم، اظهار کرد: برای تقویت این پژوهشگاه در صدد جذب طلاب و فضلای حوزوی هستیم، چرا که این افراد می‌توانند قوه قضائیه را در رسیدن به اهداف خود یاری کرده و این مورد از وصایای امام راحل نیز هست که باید به آن جامه عمل پوشانده شود.

رئیسی با بیان اینکه امروز با حجم بالای سؤالات فقهی، قضایی روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: با وجود فقه پویای شیعه باید احکام جدید استخراج و به سؤالات موجود پاسخ داده شود و جواب سؤالات جدید در دست حوزه‌های علمیه است و در این میان طلاب می‌توانند نقش بسزایی داشته باشند.

وی ضمن تقدیر از ریاست مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم اظهار کرد: این مرکز سهم زیادی را در تربیت نیروهای دستگاه قضایی کشور داشته است و امیدواریم بتوانیم در حد توان و بضاعت قوه قضائیه، کمبود امکانات را تا حدی جبران کنیم تا این مرکز بتواند با خاطری آسوده به تربیت قضات مومن و متعهد بپردازد.

‌رئیسی در پایان خاطرنشان کرد: طلاب و فضلایی که از این مرکز فارغ‌التحصیل می‌شوند از دانش فقهی حقوقی و تهذیب نفس برخوردار باشند که این تهذیب و تدین موجب می‌شود که از هرگونه کجی و لغزش و خطا در امان باشند و به لطف الهی بتوانند با فرهیختگی و علم بالا برای قوه قضائیه موثر واقع شوند.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdcjfieazuqex.sfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما