شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۴۷
کد مطلب : 74601
منبع : خبرگزاری فارس
حسن‌نژاد در مخالفت با بودجه 98:

کل بودجه یارانه به اندازه‌ رانت واردکننده گوشت و سلطان سکه نیست

قم نيوز : نماينده مردم مرند و جلفا در مجلس گفت: آنچه ما نوشتیم بودجه نیست ما به مردم یارانه ۴۵ هزار تومانی می‌دهیم و به آنها سرکوفت می‌زنیم در حالی که کل یارانه به اندازه‌ رانت وارد کننده گوشت و سلطان سکه نیست.
کل بودجه یارانه به اندازه‌ رانت واردکننده گوشت و سلطان سکه نیست
کل بودجه یارانه به اندازه‌ رانت واردکننده گوشت و سلطان سکه نیست
به گزارش قم نیوز محمد حسن نژاد نماینده مردم مرند و جلف در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه) پارلمان در جریان بررسی لایحه بودجه سال 98 کل کشور و در مخالفت با آن طی سخنانی، اظهار داشت: در کدام قسمت این لایحه چشم انداز ۲۰ ساله بر احکام شما توسعه اقتصاد مقاومتی، قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، کوچک کردن دولت و اصل ۴۴ دیده شده است؟

وی با بیان اینکه بودجه باید دخل و خرج شفاف داشته باشد، تصریح کرد: یک میلیون و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه داریم، کلا یک میلیون ۲۶۰ هزار میلیارد تومان مختص شرکت‌ها است و ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان وجود دارد که در اصل ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه کشور است که تنها مجلس ۴۴۰ هزار میلیارد تومان آن را بررسی می‌کند.

حسن‌نژاد ادامه داد: یعنی مجلس تنها ۲۵ درصد لایحه بودجه را بررسی می‌کند و اصلا ۷۵ درصد مابقی آن را نمی‌بینیم که چه هست از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان ۴۴۰ هزار میلیارد تومان بررسی می‌شود که اصلا نمی‌دانیم ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان مابقی آن  چه شده و تنها مجلس عددی را به عنوان درآمد شرکت‌های دولتی و عدد دیگری را به عنوان هزینه شرکت‌های دولتی در نظر می‌گیرد، آیا این نحوه بودجه بستن درست است؟ آیا این بودجه شفافی است؟

نماینده مردم جلفا و مرند تأکید کرد: ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان چه چیزی است؟ کل بودجه کشور را روی فروش روزانه یک میلیون و ۵۰۰ بشکه می‌بندیم یعنی بحث‌های مناطق محروم، عمرانی، دستمزد، صندوق توسعه ملی، سهم شرکت نفت و... روی این مقدار  بسته می‌شود، اما بعد دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت را به پالایشگاه‌ها می‌دهیم و حتی خبر نداریم چه میزان از آن به فروش می‌رود یا خرج می‌شود یعنی یک و نیم برابر بودجه این مقدار نفت گم می‌شود.

وی گفت: مردم ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان به ما پول می‌دهند که ما تنها برای آن‌ها ۶۲ هزار میلیارد تومان کار‌های عمرانی انجام دهیم؟ یعنی تنها ۳ درصد کل بودجه کشور که آیا این انصاف است؟ ۹۷ درصد بودجه را می‌خوریم که تنها ۳ درصد برای مردم کار انجام دهیمف یک روش غلطی از قدیم به راه افتاد که به آن هم دست نمی‌زنیم به بهانه آن که نارضایتی پیش نیاید آیا اکنون مردم از ما راضی هستند؟

حسن‌نژاد با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره تغییر و اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور اظهار کرد: باید کلیات این بودجه را رد کنیم و تنها یک لایحه دو دوازدهم تصویب می‌کنیم تا بعد دولت برود و بودجه‌ای شفاف بنویسد و به مجلس بیاورد.

نماینده مردم جلفا و مرند ادامه داد: سال آینده روزانه صد میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود که با قیمت هزار تومان در صورتی که برای دولت بنزین لیتری ۵ هزار تومان تومان می‌شود پس صد میلیون لیتر برای سال آینده روزانه ۵۰۰ میلیارد تومان می‌شود که سالی ۱۸۰ هزار میلیارد تومان این مقدار مصرف بنزین تمام می‌شود.

وی بیان کرد: حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران ۹۵ هزار میلیارد تومان است یعنی با واقعی سازی قیمت بنزین می‌توان حقوق این افراد را ۳ برابر کرد. بودجه عمرانی کشور ۶۰ هزار میلیارد تومان است که اگر این قیمت بنزین را تنها واقعی سازی کنیم می‌توان بودجه عمرانی کشور را ۴ برابر کرد و آیا این درست است برای آن که صدای ملت درنیاید پول آن‌ها را بدهیم برای بنزین و سرطان بشود برای خودمان؟

حسن‌نژاد تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان دارم  یعنی گاز، برق، آب و ... که اگر این رقم را میان جمعیت تقسیم کنیم حدود ۱۱ میلیون به هر نفر می‌رسد پس اگر ماهی یک میلیون تومان به هر نفر پرداخت شود یک خانواده ۴ نفره ماهی ۴ میلیون درآمد خواهد داشت پس شما ۴۵ میلیون تومان به مردم بدهید آن‌ها بسیار بهتر از ما می‌توانند آن را حساب و کتاب کنند.

نماینده مردم جلفا و مرند بیان کرد: ۱۴ میلیارد دلار به کالا‌های اساسی اختصاص می‌یابد آیا تاکنون این رقم که به کالا‌های اساسی به دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی اختصاص داده اید چه اتفاقی افتاده است؟ تورم کالا با قیمت ارز آزاد ۴۰ درصد است، اما این کالا‌های با ارز یارانه‌ای ۴۸ درصد تورم داشته‌اند یعنی تنها این ارز یارانه‌ای به جیب دلال‌ها رفته است پس آیا ما کارگذار مردم هستیم یا کارگزار دلالان؟ صد هزار میلیارد تومان مابه تفاوت ارزی این یارانه است که به هر خانواده ایرانی حداقل یک میلیون می‌رسد.

وی گفت: همه این اقدامات موجب رانت و فساد است و ما در برنامه ششم توسعه اعلام کردیم که ارز باید در کشور باید به صورت شناور باشد پس با چه حقی آمدید این سیستم جدید را اعمال کردید؟ طبق قانون شما (دولت) کارفرما هستید و باید قدرت خرید مردم را حفظ کنید، اما اکنون با وجود تورم ۵۰ درصدی تنها ۲۰ درصد به حقوق‌ها اضافه کرده‌اید، اما باز هم شما ۳۰ درصد سفره مردم را کوچک کرد‌ه‌اید.

حسن‌نژاد افزود: سرمایه گذار سود خود را در این میان برده و تاوان را تنها کارمند و کارگر می‌پردازد، دوستان ما می‌گویند اگر این میزان درصد افزایش حقوق‌ها را بیشتر از این مقدار قرار دهیم موجب تورم بیشتر می‌شود و اکنون یک میلیون ۷۵۰ هزار میلیارد تومان است و کل حجم حقوق و دستمزد صد میلیارد تومان هم نمی‌شود اگر این موضوع یک رابطه معنی دار داشت سال گذشته که حقوق و دستمزد کمتر از این افزایش داشت، اما تورم ۵۰ درصد افزایش داشته است لذا هیچ رابطه‌ای میان تورم و میزان حقوق و دستمزد وجود ندارد.

نماینده مردم جلفا و مرند تأکید کرد: زمانی که من به عنوان نماینده و شما به عنوان دولت نمی‌توانید تورم را مهار کنیم پس چرا باید کارمند یا کارگر هزینه آن را بپردازد؟ بر اساس قانون همسانسازی حقوق و دستمزد چگونه من به عنوان حسن‌نژاد و شما به عنوان نوبخت می‌توانیم ۱۵ میلیون حقوق بگیریم، اما برای فلان معلم در یک روستا پول نداریم بپردازیم؟ اگر نیست پس هیچکداممان نخوریم و اگر هست دور هم بخوریم و همه مردم باید بخورند چرا برای عده‌ای پول هست و برای عده‌ای دیگر نیست و این مسائل با هیچ منطقی سازگار نیست و این بودجه تنها یک خیانت است که انجام می‌دهیم.

وی گفت: قیمت‌ها سه برابر شده، اما ما تنها یک یارانه ۴۵ هزار تومانی به هر ایرانی می‌دهیم و آن هم مادام به ملت برای این یارانه سرکوفت می‌زنیم کل یارانه که دولت می‌پردازد پول رانت یک واردکننده سویا و یا گوشت نمی‌شوددر حالی که یک شخص ماهی ۲۰۰ لیتر بنزین می‌سوزاند و در قبالش یک میلیون یارانه بنزین دریافت می‌کند و یک شخص فقیر که خودرو ندارد هیچ رایانه‌ای درباره بنزین نمی‌گیرد آیا یارانه هدفمند کردن یارانه‌ها این بود بر اساس این بودجه هیچ اتفاق خاصی در کشور نخواهد افتاد.

وی با بیان اینکه قیمت‌ها سه برابر شده است، اضافه کرد: آنچه ما نوشتیم بودجه نیست ما به مردم یارانه ۴۵ هزار تومانی می‌دهیم و به آنها سرکوفت می‌زنیم در حالی که کل یارانه به اندازه‌ رانت وارد کننده گوشت و سلطان سکه نیست.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchz-nq.23nkvdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما