دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۵
کد مطلب : 74658
منبع : خبرگزاری ايرنا
سرپرست حوزه هنری:

تئاتر قم درکشور جریان ساز است

قم نيوز : سرپرست حوزه هنری قم با بیان اینکه تئاتر این استان درکشور جریان ساز است گفت: اساتید بسیار برجسته ای درحوزه هنر نمایشی قم فعالیت می کنند که این هنرمندان در قالب گروه های تئاتر و تعزیه در سطح کشور شناخته شده و جریان ساز هستند.
سرپرست حوزه هنری: تئاتر قم درکشور جریان ساز است
سرپرست حوزه هنری: تئاتر قم درکشور جریان ساز است
به گزارش قم نیوز سید مهدی سیدین نیا افزود: برخی تئاترهای قم در استانهای مختلف و حتی در جشنواره های خارج از کشور به روی صحنه رفته و برای هنرمندان و علاقه مندان هنرهای نمایشی در کشور نام آشنا هستند که این موضوع نشان از ظرفیت های هنرهای نمایشی در این استان است.
وی برگزاری دوره‌های کارگاه تئاتر، برگزاری کلاس‌های نمایشنامه‌نویسی، مربی‌گری، بازیگری و کارگردانی، برگزاری 6 دوره جشنواره کارگاه اولین تجربه، را از جمله فعالیت های حوزه هنری در زمینه هنرهای نمایشی در قم دانست و ادامه داد: تولید و چاپ نمایشنامه‌های قرآنی درقالب 5 جلد، تولید و چاپ 8 مجموعه نمایشنامه بزرگسال و همچنین اصلاح و چاپ 4 جلد متن تعزیه از جمله مهمترین برنامه های هنری شاخص قم در سال های پس از پیروزی انقلاب بوده است.
سیدین نیا با اشاره به مراودات بین المللی حوزه هنری قم درزمینه نمایشی گفت: اجرای نمایش در خارج از کشور و دعوت از گروه‌های نمایش کشورهای دیگر (گروه‌های نمایشی مورگان از کشور کانادا– گروه‌های نمایشی سورن از کشور دانمارک) و برگزاری کارگاه آموزشی درقم با حضور هنرمندان بین المللی از جمله تعاملات و فعالیت های بین المللی حوزه هنری در این استان است.
وی تشکیل دفتر تئاتر بچه های مسجد به ابتکار حوزه هنری قم را از جمله فعالیت های جریان ساز هنری در کشور دانست و گفت: ایجاد این تئاتر از جمله فعالیتهای هنری است که دهه اول انقلاب به ابتکار هنرمندان قم آغاز و در کل کشور گسترش یافت که این جریان فرهنگی هنری موجب تربیت و معرفی بخش زیادی از هنرمندان عرصه هنرهای نمایش از جمله تئاتر و تلویزیون وسینما شد.
وجود 500 هنرمند ، 20 استاد هنر تئاتر و 70 لیسانس تئاتر در حوزه های مختلف کارگردانی، نمایشنامه نویسی، طراحی لباس، طراحی صحنه و گریم از جمله ظرفیت های تئاتر استان است.
تئاتر قم در زمینه های مذهبی- آئینی، کودک و نوجوان و دفاع مقدس ید طولایی داشته و اساتید و پیشکسوتان زیادی در این شهر تلاش فراوان برای تئاتر استان و کشور را متحمل شده اند.
قم دارای بیش از هشت گروه تئاتر فعال از جمله گروه تئاتر آئین، امروز، ایده، عرشیان، طراوت، سایه روشن، خانه پرواز و گروه تئاتر گاراژ تیاتر می باشد.

تولید 70 فیلم کوتاه داستانی، مستند و پویانمایی در قم
سرپرست حوزه هنری قم در ادامه با اشاره به فعالیت هنرمندان حوزه هنری در زمینه هنرهای تصویری گفت: تولید 70فیلم کوتاه داستانی، مستند و پویانمایی، برگزاری کارگاه فیلمنامه نویسی، ایجاد باشگاه فیلم حوزه هنری و تربیت نیروی متخصص، برگزاری اردوهای ایده‌پردازی، نشست‌های تخصصی ایده‌پردازی برای فیلم‌نامه نویسی بخشی از فعالیت های حوزه هنری قم است.
وی برگزاری کارگاه‌های آموزش تخصص‌های مختلف سینمایی؛ کارگردانی، منشی صحنه، تدوین، صداگذاری را از جمله فعالیت های حوزه هنری قم برای شناسایی و تربیت نیروهای متعهد و متخصص در زمینه هنرهای تصویری برشمرد و گفت: برگزاری کارگاه کارگردانی، نمایش فیلم کوتاه و انیمیشن، برگزاری جلسات متعدد نقد فیلم را می توان مهمترین فعالیت در این زمینه دانست.
سیدین نیا، درادامه با اشاره به فعالیتهای حوزه هنری درزمینه هنرهای تجسمی ادامه داد: به دلیل کمبود زیرساخت های فرهنگی و هنری از جمله کمبود شدید نگارخانه ها در قم، فعالیت هنرمندان جوان در این استان را حوزه هنرهای تجسمی با محدودیت هایی مواجه بوده ولی با این وجود تلاش شده است تا این کمبودها حداقل تاثیر را در این زمینه داشته باشد.

برگزاری 40 محور آموزشی در حوزه هنری قم
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری 40 محور آموزشی درحوزه هنری قم در زمینه های مختلف هنری گفت: با توجه به وجود اساتید و هنرمندان برجسته در استان، سرمایه گذاری در حوزه آموزش از جمله اولویت های حوزه هنری قم است تا با بهره گیری از ظرفیت های فرهنگی و اساتید برجسته بتوان در حوزه هنری استان تحول ایجاد کرد.
سیدین نیا، با اشاره به ماموریت های حوزه هنری در زمینه آموزش و پژوهش درزمینه هنر گفت: اجرای طرح پژوهشی کتاب تاریخ جامع تئاتر استان قم، اجرای طرح پژوهشی همایش ملی شبیه پژوهی و همچنین برگزاری نشست های تخصصی در زمینه عفاف و حجاب، کار و تعاون از منظر هنر دینی، منبع شناسی و معرفی تحلیل متون دینی در تولید آثار هنری از جمله فعالیت های آموزشی و پژوهشی این حوزه هنری بوده است.
وی افزود: حوزه هنری قم در زمینه برگزاری کارگاه های تخصصی در زمینه نقد و نظر، کارگاه تخصصی نمایش، نثر طنز، کارگاه رمان، فیلم نامه نویسی، عکاسی طبیعت، فیلمسازی شامل فیلمنامه، تدوین، صدا، تصویربرداری و کارگردانی فعالیت های چشمگیری در طی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه در سال های اخیر داشته است.
وی ادامه داد: برگزاری کلاس های آموزشی در زمینه تئاتر مقدماتی، تئاتر تکمیلی کودک و نوجوان، بزرگسال، تئاتر پیشرفته، نمایش خلاق، تربیت مربی، نمایشنامه نویسی،فیلمنامه نویسی، عکاسی دیجیتال، مبانی شعر و داستان نویسی از دیگر فعالیت های حوزه هنری قم است.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcjomea.uqexizsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما