سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 74692
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی تبیین کرد :

نقش علمای حوزه علمیه نجف و قم در شکل گیری مقاومت لبنان

قم نيوز : پیداش جریان مقاومت لبنان حاصل حضور علمای نجف و قم در این سرزمین بود که با اقبال عموم مردم روبرو شد؛ حضور فعال امام موسی صدر و دکتر مصطفی چمران در جنوب لبنان حائز اهمیت بوده، تاثیرات زیادی داشته است.
نقش علمای حوزه علمیه نجف و قم در شکل گیری مقاومت لبنان
نقش علمای حوزه علمیه نجف و قم در شکل گیری مقاومت لبنان
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام محمد مهدی بهداروند در نشست علمی «گفتمان مقاومت در انقلاب اسلامی و جریان های مقاومت لبنان» که به همت پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) برگزار شد، چهل سالگی را به مثابه عبور از میدان های مینی که در مقابل پیشرفت انقلاب اسلامی قرار داده بودند، دانست و اظهار داشت: شعارها، رهبری، مردم و قوام و دوام خاستگاه های انقلاب اسلامی بی همتا هستند .

پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) افزود: حضور اجتماعی دین از هم آوردطلبی هایی است که انقلاب اسلامی در قالب نظام سیاسی به دنیا ارائه نموده است.

وی به تأثیرات فرهنگی پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بر سطوح مختلف اجتماعی اشاره نمود و اذعان داشت: متأسفانه در برخی از موارد، عدم توجه به تبدیل فرهنگ انقلاب به ادبیات کاربردی اجتماعی، نظام را مجبور به اقتباس و وام گیری از الگوهای دیگر اجتماعی نموده است.

حجت الاسلام والمسلمین بهداروند در ادامه به جریان شناسی جریان های مقاومت لبنان پرداخت و ابراز داشت: در کشور لبنان، چهار نوع اندیشه سیاسی و مذهبی؛ مسیحی، شیعی، سنی و گروه های سیاسی دروزی فعالیت می کنند.

 سخنران این نشست علمی با بیان این که کشور لبنان بیش از دیگر کشورهای اسلامی نسبت به انقلاب اسلامی واکنش نشان داد و با اقتباس از آن توانست در برابر رژیم غاصب صهیونیستی مقاومت کند، تصریح کرد: پیداش جریان مقاومت حاصل حضور علمای نجف و قم در این سرزمین بود که با اقبال عموم مردم روبرو شد؛ حضور فعال امام موسی صدر و دکتر مصطفی چمران در جنوب لبنان حائز اهمیت بوده، تاثیرات زیادی داشته است.

وی در ادامه به برخی از شخصیت های مؤثر جبهه مقاومت لبنان اشاره نمود و خاطرنشان کرد: پس از شکست جریان های کوچک مقاومت و اشغال نیمی از این کشور توسط رژیم صهیونیستی ضرورت تشکیل گروهی منسجم تحت عنوان حزب الله لبنان بیش از پیش احساس شد و تمام گروهای سیاسی و نظامی فعال در عرصه مقابله با رژیم غاصب صهیونیستی به صورت متحد، جریان مقاومت حزب الله لبنان را تشکیل دادند.

پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) تشکیل شورای دبیر کلی حزب الله لبنان و محوریت فعالیت گفتمانی آن با شعار سرطانی بودن غده ای با نام رژیم صهیونیستی را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: تغییر مواضع حزب الله لبنان از نظامی گری صرف به رویکردهای سیاسی از دیگر عرصه های تحولی حزب الله به شمار می رود.

حجت الاسلام والمسلمین بهداروند در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به تحولات بزرگ تشکیلات لبنان و حرکت به سمت رویکردهای عملگرایی سیاسی آن به محورهای بازتاب انقلاب اسلامی و صدور انقلاب اسلامی اشاره نمود.

انتهای پیام /137
https://qomnews.ir/vdchi-nq.23nkwdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما