سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : 74713
منبع : خبرگزاری تسنیم

مولاوردی‌: شاخص امید و اعتماد عمومی در کشور وضعیت مطلوبی ندارد

قم نيوز : دستیار رئیس‌جمهور با بیان اینکه موازی کاری مهم‌ترین آسیب اجرای حقوق شهروندی است، گفت: شاخص امید و اعتماد عمومی در کشور وضعیت مطلوبی ندارد.
مولاوردی‌: شاخص امید و اعتماد عمومی در کشور وضعیت مطلوبی ندارد
مولاوردی‌: شاخص امید و اعتماد عمومی در کشور وضعیت مطلوبی ندارد
به گزارش قم نیوز مولاوردی ظهر امروز در جلسه ستاد صیانت از حقوق شهروندی که در تالار معصومیه فرمانداری برگزار شد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی با گذر از چهل‌سالگی خود به دوران بلوغ و کمال خود رسیده است، بازخوانی فعالیت‌ها و اقدامات 40 ساله انقلاب می‌تواند برخی اشکالات موجود در کشور را برطرف کند.

وی با اشاره به مهم‌ترین شاخص توجه به حقوق شهروندی افزود: در هزاره سوم نقش دولت‌ها و نقش‌آفرینی شهروندان کاملاً متحول شده است، در جهان امروز حکمرانی خوب از مهم‌ترین شاخص‌های رعایت حقوق شهروندی است.

دستیار رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی تأکید کرد: تضمین و صیانت از حقوق شهروندی از طریق سازوکارهای نظارتی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اجرای صیانت از حقوق شهروندی از شاخص‌های قابل ضمانت برای اجرای صحیح حقوق شهروندی و حکمرانی خوب است.

مولاوردی با اشاره به نقش مؤثر دستگاه‌های اداری در اجرای درست حقوق شهروندی عنوان کرد: نظام اجرایی واداری بازوی اصلی اجرای حقوق شهروندی در سطح جامعه است، متأسفانه شاخص امید و اعتماد عمومی در کشور وضعیت مطلوبی ندارد.

وی ادامه داد: در زمینه حقوق شهروندی حجم موازی‌کاری و فعالیت‌های جزیره‌ای بسیار زیادی انجام‌شده و از این نظر اجرای درست آن را با مشکلاتی همراه کرده است. پیوست اولویت‌های عمومی و خصوصی در احکام وزرا یکی از اقدامات قابل‌قبول دولت در راستای اجرای حقوق شهروندی در کشور است.

بیشتر بخوانید
اراک| ارتقاء امنیت اجتماعی را باید با رعایت حقوق شهروندی دنبال کرد

اراک| شناخت و تحقق حقوق شهروندی به صورت مطلوب در یگان‌های انتظامی نهادینه شود

یزد| بانوان حقوق شهروندی را به فرزندانشان آموزش دهند

دستیار رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی گفت: حق دسترسی آزاد به اطلاعات، حق دسترسی به‌نظام دادخواهی عادلانه، حق دسترسی به فضای مجازی، شغل از مهم‌ترین شاخص‌های حقوق شهروندی است، نباید اجازه دهیم که منشور حقوق شهروندی تبدیل به نمایشی بدون اثر و خروجی شود. مسئولیت خوشه حقوق شهروندی به دانشگاه شهید بهشتی واگذارشده و در آن اهداف ده‌گانه در اتاق فکرهای در نظر گرفته‌شده بررسی می‌شود.

مولارودی اضافه کرد: برای اجرای منشور حقوق شهروندی خانواده دولت باید پیش‌قدم شود، مشروعیت و باز توزیع قدرت از مهم‌ترین محورهای اجرای درست حقوق شهروندی است، قدرتی که در کشور ایجاد می‌شود باید بر مبنای رضایت شکل گرفته‌شده و از اجبار خودداری شود. امید می‌رود در مدت باقی‌مانده از دولت دوازدهم ریل‌گذاری ابتدایی از حقوق شهروندی در سطح کشور انجام بگیرد.

وی تصریح کرد: نظارت و اعتماد متقابل بین دولت و مردم، خدمت گذاری دولت و رابطه خادم و مخدومی، قانون‌گرایی و احترام متقابل از دیگر محورهای اصلی حقوق شهروندی بوده که درنهایت به عدالت اداری مختوم می‌شود. موازی کاری مهم‌ترین آسیب اجرای حقوق شهروندی است، چک‌لیست‌های متعدد، بازرسی‌های متعدد و شاخص‌های متعدد از مهم‌ترین موانع تحقق حقوق شهروندی است.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی بیان کرد: ازنظر بانک جهانی افزایش پاسخگویی سیاسی، تقویت جامعه مدنی و  ایجاد بخش خصوصی برای شفافیت و جلوگیری از فساد از شاخص‌های اصلی حقوق شهروندی است. برای نهادینه شدن حقوق شهروندی تفاهم‌نامه‌ای با آموزش‌وپرورش امضاشده است. برای اجرای درست حقوق شهروندی باید سازوکاری یکپارچه و منسجم از مرکز تدوین‌شده و از فعالیت‌های جزیره‌ای خودداری شود.

وی با تأکید بر فاصله کشور با اجرای کامل حقوق شهروندی ابراز کرد: آن چیزی که امروز در زمینه اجرای حقوق شهروندی احساس می‌شود تبدیل‌شدن آموزش‌های ضمن خدمت کارکنان دستگاه‌های دولتی به عمل و عملیاتی شدن اهداف تعیین‌شده است. برای رسیدن به استانداردهای حقوق شهروندی فاصله زیادی هنوز در سطح کشور وجود دارد.

مولاوردی گفت: بهینه کاوی تجارب موفق حقوق شهروندی یکی از اقداماتی بوده که به‌تازگی برای اجرای صحیح منشور حقوق شهروندی راه‌اندازی شده که می‌تواند از تکرار بسیاری از اشتباهات و آزمون‌وخطاها جلوگیری کند. کشور در حال حاضر در میانه راه حقوق شهروندی و هنوز برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده فاصله زیاد است.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcbfzbz.rhba8piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما