چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 74735
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما:

مسئولان در بحث فضای مجازی منفعل کار می کنند

قم نيوز : عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما با بیان این که متاسفانه مسئولان کشور در برخورد با فضای مجازی منفعل عمل می کنند گفت:موقعیت و فضای شبکه‌های اجتماعی مغایر با نظام ارزشی ما تعریف شده است،
مسئولان در بحث فضای مجازی منفعل کار می کنند
مسئولان در بحث فضای مجازی منفعل کار می کنند
به گزارش قم نیوز علیرضا پویا پیش از ظهر امروز در نشست شبکه‌های اجتماعی و دینداری کاربران که در سالن همایش‌های پژوهشگاه باقرالعلوم(ع) قم برگزار شد، عنوان کرد: متاسفانه در بسیاری از اوقات کارشناسانمان از ارتباط فضای مجازی و حقیقی غفلت می‌کنند و برخی صاحب نظران غربی اصطلاح فراواقعیت را برای آن به کار می‌برند، مثلا عده ای در فضای واقعی روی حجاب همسرشان تعصب دارند، امان این تعصب در فضای مجازی وجود ندارد، اما باید دانست که تصور اینکه فضای مجازی با واقعیت تفاوت دارد اشتباه بزرگی محسوب می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما گفت: موقعیت و فضای شبکه‌های اجتماعی  مغایر با نظام ارزشی ما تعریف شده است، فرض ما در این پژوهش این بود که شبکه های اجتماعی دینداری را تضعیف می‌کند.

پویا آثاری که در فضای مجازی روی فکر و احساسات و به تبع آن روی رفتار انسان وجود دارد، در برخی مواقع از فضای حقیقی بیشتر است ، افزود: کسانی که با هنرپیشه ها سروکار دارند می‌دانند که در فضای مجازی عکس‌های جذاب‌تری از خودشان می‌گذارند تا شرایط عادی، چرا که مثلا آن خانم هنرمند با استفاده از امکانات بر جذابیت خود در فضای مجازی افزوده است.

وی تاکید کرد: در فضای حقیقی امکان تکرار وجود ندارد، اما در فضای مجازی بعضا شخص به دیدن محتواهای غیراخلاقی اعتیاد پیدا می‌کند.

این عضور هیئت علمی دانشگاه صداوسیما اظهار داشت: واهمه و تخیل در فضای مجازی بیشتر وجود دارد، مثلا در فضای حقیقی اگر انسان نامحرمی ببیند به دلیل واهمه ای که دارد از کنارش رد می‌شود، اما در فضای مجازی گاهی شخص یک صحنه جذاب را بارها می‌بیند و این بر خانواده هم تاثیر منفی گذاشته است.

پویا ادامه داد: از دین تعاریف مختلفی وجود دارد، بعضا از دین برای مفاهیم غیر الهی نیز تعریف به میان می‌آید، اما ما در این پژوهش تعریفمان از دین یک تعریف شیعی است.

وی مطرح کرد: پروفسور استوارت هوور بر نقش اساسی رسانه بر دینداری و رفتار دینی تاکید کرده، اما امروز ما می‌بینیم که کودکانی که هیچ ذهنبتی نسبت به دین ندارند، از همان ابتدا موبایل دارند و متاسفانه ما این بحث‌ها را جدی نگرفته‌ایم.

 

این عضور هیئت علمی دانشگاه صداوسیما ابراز کرد: شورای عالی فضای مجازی حرکت علمی و متقنی برای صیانت از آسیب‌های فضای مجازی انجام نداده، ما در جریان پیام وزیر ارتباطات به مدیر تلگرام در سال گذشته تحقیر شدیم و این تحقیر به دلیل کوتاهی شورای عالی فضای مجازی است.

پویا خاطرنشان کرد: مسئولین و بزرگان منفعلانه وهمچون انسان‌های سحر زده با فضای مجازی برخورد می‌کنند و فضلا هم به آسیب‌های آن توجه خاصی نمی‌کنند

وی ادامه داد: نیل پستمن می‌گوید که وجه بارز این فرهنگ قرار دادن تکنولوژی به جای خدا است و در انتها به نابودی باورها و ارزش‌های سنتی می‌شود، رسانه ها بر هویت زدایی بسیار تاثیر می‌گذارند و هویت دین در این میان بیشترین آسیب را می‌بینند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما یادآور شد: در تحقیق ما روش‌های مصاحبه کتبی با کاربران عادی و متخصص، مصاحبه عمیق با صاحب نظران و تحلیل زمینه ای را مورد استفاده قرار گرفته است.

پویا اضافه کرد: چهارچوب مفهومی ما در این پژوهش از تعریف دین گرفته شده، سه وجه عقاید، اخلاق و رفتار روی هم اثر گذارند و این در بحث شبکه‌های اجتماعی بسیار نکته اساسی است، مثلا ما در شبکه های اجتماعی با دیدن محتواهای غیراخلاقی تاثیرش را در عقاید و به تبع آن در رفتار خود نیز می‌بینیم.

وی عنوان کرد: خرافه و عامل عقب ماندگی جلوه دادن عقاید دینی، القاء تعارض بین اندیشه‌های علمی و عقاید دینی، جابجایی در بخش‌های مثبت و منفی عقاید دینی، تمسخر عقاید دینی، تشدید اختلافات در عقاید مذهبی، ترویج افکار سکولار و متعارض با اندیشه‌ دینی، رواج رفتارهای سست کننده زیربناهای فکری و عقاید دینی، ممانعت از شکل گیری هویت دینی نوجوانان و نسل جدید، ترویج فرقه‌های انحرافی و عرفان‌های کاذب، خوشایند و مطلوب جلوه دادن ارزش‌ها و علایق غیردینی، ناخوشایند و نامطلوب جلوه دادن ارزش های دینی، حساسیت زدایی و عادی سازی خلق و خوهای ناپسند، مسخره کرده عقاید دینی، تلقین احساس ناکامی و ناامیدی ناشی از تقید به اخلاق دینی، نامانوس و غبرعادی نمایاندن اخلاق دینی، تحریک غرایز جنسی و رواج بی بندوباری و روابط نامشروع که آثار فاجعه آمیزی دارد، موفق و شاداب نشان دادن الگوهای غیر دینی، ترویج کارهای خارج از عرف دینداری مانند سگ بازی، مسخره کردن رفتارهای دینی، ترویج مدها و لباس‌های عریان و نیمه عریان و ترویج مصرف مسکرات و مواد مخدر از جمله روش‌های تضعیف ارزش‌های دینی در فضای مجازی به حساب می‌آید.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما اظهار داشت: بیش از ۸۰ درصد پاسخگویان بر تاثیر شبکه‌های اجتماعی در ایجاد شک و شبهه و تنزل در عقاید و باورهای دینی تاکید کرده اند، همین میزان از پاسخگویان درباره پخش اکاذیب و شایعات درباره عقاید دینی نیز نظر مثبتی داشته‌اند.

پویا ادامه داد: بومی و مستقل سازی فناوری ها و بستر سخت افزاری شبکه های اجتماعی به منظور خارج شدن مدیریت فضای مجازی از دست اجانب، هدایت، حمایت و تشویق تولیدات محتواهای دینی، تنظین قوانین و مقررات کارآمد برای نظارت، آموزش روزآمد و مستمر کاربران و کارگزاران شبکه‌های اجتماعی، پاسخگویی تخصصی دینی به مسائل مختلف مرتبط با شبکه‌های اجتماعی، پاسخگویی تخصصی دینی به مسائل مختلف مرتبط با شبکه‌های اجتماعی، هماهنگی و هم افزایی بین نهادهای مختلف کشور درباره فعالیت‌های شبکه های اجتماعی، فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای همکاری و هماهنگی با کشورهای اسلامی در عرصه های مختلف فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، آینده  پژوهی و پیش‌بینی های لازم شبکه های اجتماعی، برنامه ریزی برای تقویه هویت بخشی دینی به جوانان، رصد دقیق این روش ها به صورت مرتب از سوی مسئولان، حضور و فعالیت نخبگان و اندیشمندان دینی در شبکه‌های اجتماعی و استفاده برنامه ریزی شده از ظرفیت های دینی مانند امر به معروف و نهی از منکر از راهکارهای پیش بینی شده برای کاهش آسیب‌های فضای مجازی به حساب می‌آید.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcftede.w6djmagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما