چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 74756
منبع : خبرگزاری ايرنا

اتصال گمرکات قم به راه آهن سراسری راهکاری برای مقابله با تحریم ها

قم نيوز : آسان ساختن روند دریافت و ارسال کالا درگمرکات قم بااستفاده از خطوط راه آهن سراسری و کاهش هزینه های حمل و نقل از این طریق، یکی از مهمترین راهبردهای مسئولان اقتصادی استان برای مقابله با تحریم های دشمنان است.
اتصال گمرکات قم به راه آهن سراسری راهکاری برای مقابله با تحریم ها
اتصال گمرکات قم به راه آهن سراسری راهکاری برای مقابله با تحریم ها
به گزارش قم نیوز افزایش میزان حمل و نقل کالا از گمرکات کشور به معنای حرکت در مسیر رونق اقتصادی و بی اثر کردن تحریم های ظالمانه است که در این رابطه استفاده از خطوط ریلی به دلیل قابلیت های متعدد از جمله ظرفیت بالای حمل بار، امنیت قابل قبول در هنگام انتقال محصول و هزینه کمتر برای صاحبان کالا، دارای جایگاه ویژه ای است.
در سال های گذشته سرمایه گذاری های کلانی برای دسترسی گمرکات مرزی و مهم کشور به راه آهن سراسری صورت گرفته که در همین رابطه اتصال گمرکات و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم به عنوان یکی از مهمترین بنادر خشک کشور به شبکه ریلی سراسری در دستور کار است.
به نظر می رسد با اتصال گمرکات و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم به خط راه آهن سراسری، حجم بالایی از کالای تولید شده در استان و منطقه مرکزی ایران از این طریق صادر و کالاهای مورد نیاز مردم با آسانی و صرف هزینه های کمتر وارد می شود.
در همین رابطه خبرنگار ایرنا، نظر شماری از مسئولان اقتصادی قم را در خصوص لزوم اتصال گمرکات استان به شبکه ریلی سراسری جویا شد.

شتاب روند توسعه قم با اتصال گمرکات استان به شبکه ریلی 
رئیس سازمان برنامه و بودجه قم در این رابطه گفت: اتصال گمرکات استان به شبکه ریلی سراسری به عنوان یکی از محرک های اقتصادی قم در سال آینده مورد توجه قرار گرفته است که می تواند نقش مهمی در شتاب بخشی به روند توسعه استان داشته باشد.
محمود نوربخش افزود: تکمیل شبکه ریلی استان با اتصال گمرکات قم، شهرک صنعتی شکوهیه و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به راه آهن سراسری به عنوان یک اولویت اقتصادی دنبال می شود.
وی ادامه داد: برای تحقق این طرح که تاثیر مهمی در توسعه اقتصادی قم خواهد داشت، دستگاه های اجرایی استان و بخش خصوصی باید مشارکت و مسئولیت پذیری لازم را داشته باشد.

کاهش هزینه های تولید با اتصال گمرکات قم به راه آهن سراسری 
مدیرکل گمرکات قم نیز در این رابطه گفت: گمرکات استان و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان از جمله ظرفیت های بزرگ اقتصادی استان و کشور هستند که با اتصال به راه آهن سراسری می توانند نقش موثر تری در این زمینه ایفا کنند.
محمد خلیلی ادامه داد: گمرک به عنوان سومین منبع درآمدی کشور وظیفه حمایت از کالای داخلی و حمایت از مصرف کنندگان را به عهده دارد که در این زمینه اجرای طرح اتصال گمرکات استان به شبکه ریلی سراسری با کاهش دادن هزینه های حمل و نقل و نرخ تمام شده محصول، کمک قابل توجهی به فعالان اقتصادی و مصرف کنندگان خواهد بود.
وی قرار گرفتن در کریدور شمال و جنوب و همچنین قرار گفتن در شاهراه مواصلاتی 17 استان کشور را از جمله مزیت های قم دانست و گفت: 140 میلیارد ریال برای اتصال راه آهن سراسری به گمرک این استان تخصیص یافته است که این طرح تا هفته دولت سال 98 تکمیل خواهد شد.
وی با بیان اینکه استفاده از حمل و نقل ریلی موجب کاهش هزینه واحدهای تولیدی به یک چهارم می شود افزود: درصورت اتصال گمرکات قم به راه آهن سراسری، ترخیص 10 درصد کالا از گمرکات تهران به استان های همجوار همچون قم منتقل می شود که درآمد زایی خوبی برای استان درپی دارد.

اتصال گمرکات استان به شبکه ریلی مصداق حمایت از تولید داخلی است
مدیرکل راه آهن قم نیز گفت: اتصال چشمه های مهم بار استان از جمله منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، شهرک شکوهیه و اداره کل گمرک به شبکه ریلی ، حمایت از کالای ایرانی است. 
محسن اعتماد افزود: اتصال مناطقی از استان که دارای کارخانه ها و کارگاه های تولیدی هستند به شبکه ریلی، از نظر هزینه جابه جایی بار مقرون به صرفه خواهد بود و نوعی حمایت عملی از تولید داخل می باشد.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس تعهد این سه منطقه باری مهم قم، قرار است سالانه هشت میلیون تن بار شامل سه میلیون از شهرک شکوهیه، سه میلیون از منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و 2 میلیون نیز از اداره کل گمرک توسط شبکه ریلی کشور جابه جا شود.
وی اضافه کرد: جابه جایی این میزان بار توسط شبکه ریلی، در کاهش مصرف سوخت و هزینه تمام شده کالا موثر می باشد.
اعتماد گفت: برای خرید ریل راه آهن، ساخت لوکوموتیو و واگن های باری این طرح ها نیز از ظرفیت شرکت های داخلی استفاده شده است.
وی همچنین با بیان اینکه صنعت حمل و نقل ریلی در قم مغفول مانده است، گفت: راه آهن این استان ظرفیت جابه جایی سالانه 17 میلیون تن بار به تمام نقاط کشور را دارد، ولی هم اکنون کمتر از 10 درصد آن مورد استفاده قرار می گیرد. 
وی ادامه داد: شبکه ریلی قم با توجه به موقعیت جغرافیایی، ظرفیت های بالقوه بسیاری در زمینه حمل بار دارد، ولی در حال حاضر سالانه کمتر از 2 میلیون تن بار از طریق ریل راه آهن قم جا به جا می شود.

اتصال شاهراه های اقتصادی به راه آهن، راهی برای خنثی ساختن تحریم
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم نیز در این رابطه گفت: اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به عنوان یکی از شاهراه های اقتصادی کشور به راه آهن سراسری یکی از راهکارهای مهم خنثی ساختن تحریم های دشمنان است.
سید مهدی علیزاده طباطبایی افزود: اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به راه آهن سراسری، موجب رونق بیشتر کسب و کار در این منطقه می شود که راهکار مناسبی برای مقابله با تحریم های ظالمانه است.
وی بیان کرد: بیش از 70 درصد زیرسازی این طرح اجرا شده است و با تامین اعتبار لازم، عملیات زیرسازی آن به زودی تمام می شود و ادامه فرآیند آن برای اجرای عملیات روسازی در اختیار اداره کل راه آهن استان قم قرار می گیرد.
وی ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در نزدیکی مراکز مهم صنعتی و مصرفی کشور قرار دارد و اتصال شبکه ریلی به آن می تواند نقش مهمی در آسان شدن و کاهش هزینه های حمل و نقل کالاهای مورد نیاز مردم داشته باشد.
اتصال منطقه اقتصادی سلفچگان قم به شبکه سراسری راه آهن از سال 93 به طول 13 کیلومتر آغاز شده که قرار است به زودی به پایان برسد.
منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در 50 کیلومتری قم در زمینی به مساحت 2000 هکتار در سال 1376 به تصویب هیات وزیران رسید.
این منطقه به عنوان مهمترین و نزدیک ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی – اقتصادی کشور، واقع در مسیر جاده ابریشم، راه آهن سراسری و بزرگراه های اصلی شمال – جنوب و شرق – غرب ایران بوده و جهت برقراری ارتباط با اروپا، کشورهای آسیای میانه و خلیج فارس به منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز داشته و قادر است نقش تعیین کننده ای در اقتصاد کلان منطقه و کشور ایفا نماید.
هم اکنون 120 واحد صنعتی و تجاری در این منطقه مشغول فعالیت می باشد که این رقم نمایان گر فعالیت 87 درصد واحدهای دارای پروانه بهره برداری منطقه است.
گفتنی است درآمد گمرکات استان از ابتدای سالجاری تا پایان دی ماه به 355 میلیارد تومان رسید که از مجموع کل درآمد، 94 میلیارد تومان مالیات برارزش افزوده و سایر عوارض و مبلغ 2 میلیارد و 455 میلیون تومان درآمد استانی بوده است.

انتهای پیام / 110
https://qomnews.ir/vdciqyay.t1a5w2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما