چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۵
کد مطلب : 74781
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
رئیس انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم:

نقد محتوای کتب حوزه به تنهایی کافی نیست/ محتوای جایگزین ارائه کنید

قم نيوز : نشست علمی «کاربرد استصحاب تعلیقی در فقه» به همت انجمن اصول فقه در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد.
نقد محتوای کتب حوزه به تنهایی کافی نیست/ محتوای جایگزین ارائه کنید
نقد محتوای کتب حوزه به تنهایی کافی نیست/ محتوای جایگزین ارائه کنید
 به گزارش قم نیوز حجت الاسلام سید محمد صادق محمدی پیش از ظهر امروز در نشست علمی «کاربرد استصحاب تعلیقی در فقه» که در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد گفت:  امروز توهم می شود که دروس حوزه های علمیه مانند اصول ثمره و کاربردی برای جامعه ندارد.

رئیس انجمن فقه واصول حوزه علمیه افزود: در این رابطه باید گفت، اگر این چنین توهم هایی در رابطه با دروس حوزه و علم اصول مطرح می شود به دلیل ضعف برنامه های آموزشی حوزه است.

وی عنوان کرد: اساتید درس خارج اصول و فقه حوزه باید توجه داشته باشند کلاسی که برگزار می کنند، در همان کلاس درس، ثمره اصولی بحث هم بیان شود تا جلوی این نوع توهم ها که به حوزه و علم اصول نسبت داده می شود، گرفته شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت: باید گفت در همین حوزه بعضی اساتید می باشند که در کرسی تدریس اصول، زمانی که در رابطه با موضوعی بحثی را عنوان می کنند، ثمرات آن بحث را هم بیان می کنند.

رئیس انجمن فقه و اصول حوزه علمیه با بیان این که برای کاربردی کردن بهتر و بیشتر و ارائه ثمرات اصولی، باید به مسائلی توجه داشت افزود: از جمله آن این است، اساتید خود را موظف و مکلف به بیان ثمرات موضوعی اصولی مطرح شده در کلاس بدانند .

وی عنوان کرد: در کنار آن معاونت آموزش حوزه هم به این بحث توجه داشته و در همین رابطه اهمیت کاربردی کردن علم اصول را برای اساتید بیان کند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت: معتقدیم کاربردی نکردن و بیان نکردن ثمرات علم اصول در حوزه ، برای اساتید نقص است و با توجه به این مسئله می توان این توهم را رفع کرد.

رئیس انجمن فقه و اصول حوزه علمیه افزود: این سخن بدان معنا نیست که علم اصول کاربردی نیست، اما موارد کاربردی کردن آن بیان نشده است. چطور در علم صرف و نحو کتابهای متعدد کاربردی نوشته شده است، در اصول هم باید این کارها صورت گیرد. باید ثمرات مباحث اصولی تدوین نشود، به صورت کتابی ارائه شود، تا همگان بدانند مبانی شیعه غنی و علم اصول پر از ثمرات اصولی و مفید است.

وی عنوان کرد: ضعف این است این ثمرات اصولی از سوی نظریه پردازان و اساتید اصولی حوزه علمیه قم بیان نشده است این بیان نکردن، دلیل برکاربردی نبودن علم اصول نیست.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی اضافه کرد: سخن این است وقتی مسلکی از مسالک هر علمی مورد نقد واقع می شود، از نظر علمی، فنی و استانداردهای جهان علم، روش عقلایی این است ناقد در کنار ارائه دهنده، قرار گیرد، بعد از جسله آنچه که معیار و ملاک قرار می گیرد، کلام داوران است. باید کلام داوران بیان شود.

رئیس انجمن فقه واصول حوزه علمیه افزود: بعد از پایان جلسه ، کلام داورها ارائه شود و خود حوزویان این جلسه ارائه شده را تحلیل کنند و همین را هم نشر دهند.

وی عنوان کرد: این انجمن براساس تفاهم نامه ای به دنبال برگزار کردن کرس های نظریه پرادزی در ارتباط با موضوعات اصولی و فقهی است و تاکنون این انجمن موفق شده دوبار کرسی نظریه پردازی را در حوزه که اعتبار جهانی دارد در رابطه با علم اصول فقه را با حضور اساتید ونظریه پردازان  برگزار کند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت: تا کنون این انجمن 25 نشست علمی در مورد کاربردی کردن علم اصول فقه در علم مدنی و... برگزار در حوزه برگزار کرده است.

رئیس انجمن فقه واصول حوزه علمیه افزود: امروز حوزویان، طلاب و فضلاء و اساتید حوزه نقش مهمی در کاربردی کردن علم اصول می توانند داشته باشند. در همین رابطه معتقدیم که علم اصول مهمترین علم پایه ایی در حوزه است. دلیل این حرف این است، یکی از علمای دانشگاه الازهر مصر وقتی به مناسبتی به قم و بعد به انجمن اصول فقه آمده بود، اذعان داشت و معتقد بود که اصول شیعه، قوی تر از اصول اهل سنت است، ولی مشکل اصول شیعه این است که علمای شیعه در نشر دادن آن ضعیف عمل می کنند.

وی عنوان کرد: این عالم معتقد بود که علمای اهل سنت آشنایی چندانی با علم اصول اهل سنت ندارند ولی علمای شیعه با علم اصول اهل سنت آشنا هستند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی  گفت: در حال حاضر هزار سال از زمان شیخ مفید، طوسی و ... می گذرد و این علما کتابهای اصولی مفیدی تدوین کردند، نکته ای که باید دقت کرد این است به جای تضعیف این کتابهای ارزشمند، باید کتابهای اصولی و مباحث مفید، کم کاربرد و پر کاربرد آن را تفکیک کرد و مباحث مفید و پر کاربرد جدید، مناسب  را  ارائه داد. اگر بی دلیل فردی، کتابهای اصول علما گذشته را نقد کند و بگوید آنها به روز نیست و کاربردی نیست، این باعث ضعف و بی انگیز گی در حوزه می شود.

رئیس انجمن فقه واصول حوزه علمیه افزود: کسی با نقد کردن کتاب میراث گذشته مخالف نیست چون با روح آزاد اندیشی مخالفت دارد، ولی مهم این است وقتی کسی نقد کرد، راه چاره ای هم برای جای‌گزین کردن میراث گذشته مانند کفایة الاصول ارائه کند. اگر معتقد هستید که فلان موضوع اصولی در فلان کتاب گذشته گان کاربردی ندارد و یا کم کاربرد است، باید محتوای قابل جایگزین ارائه داد و اگر کسی از علما کتاب قابل استفاده دارد، انجمن علمی اصول فقه حاضر است برای معرفی آن به عنوان کتاب درسی حوزه تلاش کند.

خاطرنشان می شود: در این نشست علمی، علاوه بر حجت الاسلام والمسلمین محمدی، حجج اسلام محمد تعظیمی فر و قدیرعلی شمس نیز سخنرانی کرده و نظرات خود را بیان نمودند.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcgqu9u.ak9t74prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما