پنجشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 74790
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
استاد دانشگاه ادیان و مذاهب؛

امروز بعضی از دیدگاه ها خاستگاه تصوف را در مسیحیت مطرح می‌کنند

قم نيوز : استاد دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: مکتب تصوف در جهان اسلام و در ایران اسلامی نه تنها در حالت اغما بلکه مرده است؛ به دلیل این که مشایخ صوفیه از ارکان و اصول طریقت و مکتب اصیل تصوف و عرفان فاصله گرفته‌اند و لذا نیاز به آسیب‌شناسی و پالایش جدی دارد.
امروز بعضی از دیدگاه ها خاستگاه تصوف را در مسیحیت مطرح می‌کنند
امروز بعضی از دیدگاه ها خاستگاه تصوف را در مسیحیت مطرح می‌کنند
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام مرتضی کربلایی امروز در نشست علمی « بسترها، ریشه‌ها و علل شکل‌گیری تصوف در ایران» که در ساختمان خبرگزاری تسنیم در قم برگزار شد، اظهارکرد: تصوف و عرفان با مشایخ، کتاب و آثار فراوانی که داشتند و هم چنین تعالیم و آموزه‌هایی هم چون عشق، کشف و شهود معنوی، فنا و بقاءبالله و وحدت وجود در قرن سوم هجری قمری در عالم اسلام ظهور کرد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که وقتی پژوهش‌هایی که در زمینه خاستگاه تصوف و عرفان انجام شده است بررسی می‌کنیم، به وجود دو نگاه برون دینی ودرون دینی پی می‌بریم، افزود: برخی پژوهشگران غربی خاستگاه برون اسلامی و دینی برای تصوف بیان می کردند و قد و قامت آن را بالاتر از اسلام می‌دانند و لذا ریشه تصوف را برخی در عرفان ایرانی، برخی در مکتب عرفانی هندی، برخی در مسیحیت و برخی در فلسفه نوافلاطونی بیان کردند.

این محقق و استاد عرفان اسلامی با اشاره به تعبیر علامه طباطبایی مبنی بر این‌که دلیلی ندارد که اصل انتساب تصوف و عرفان را به اهل‌بیت و قرآن تکذیب کنیم، گفت: تصوف و عرفان دچار آسیب و انحرافات جدی شده‌است، اما قابلیت اصلاح و پالایش دارد.

حجت الاسلام کربلایی با اشاره به این‌که مراد بنده  از تصوف و عرفان یک نوع رویکرد باطنی به دین است، بیان کرد: در آغاز اسلام شاهد شکل‌گیری جریان‌های فرهنگی مانند محدثین، متکلمین، فلاسفه و صوفیه بودیم و البته تصوف مانند جریان‌های فرهنگی دیگر در اسلام نقاط قوت، نقاط  ضعف و انحرافات  نیز دارد.

وی افزود: شخصیت هایی مانند شهید مطهری، استادجلال الدین همایی ، دکتر زرین کوب و برخی عالمان ربانی مانند علامه طباطبایی اعتقاد دارند که تصوف و عرفان ریشه درون دینی دارد و برگرفته از کتاب و سنت است؛ در چند دهه اخیر برخی از عالمان دینی که مخالف با حکمت و تصوف هستند منشا و خاستگاه تصوف را برون دینی و گاهی نتیجه تدابیر خلفای عباسی در مقابل مکتب اهل بیت(ع) تعریف می‌ دانند.

این استاد حوزه اظهار کرد: بعضی از دیدگاه ها خاستگاه تصوف را مسیحیت مطرح می‌کنند و مستند ‌آنها را برخی آموزه‌های تصوف مانند زهد، محبت، توکل، پشمینه‌پوشی و سکوت می‌دانند که در گذشته در مسیحیت وجود داشته‌است؛ برخی دیدگاه‌ها ریشه تصوف را  به استناد مساله وحدت وجود، به آیین هندو و بخاطر آموزه فنا در تصوف و تاثیرپذیری از اندیشه نیروانا به  بودیسم نسبت می‌دهند.

وی با بیان این‌که برخی دیدگاه‌ها خاستگاه تصوف را به فلسفه نو افلاطونی نسبت می‌دهند، ادامه داد: عده‌ای دیگر خاستگاه عرفان و تصوف را جریان های دینی ایرانی‌ها همچون آیین مانویت می‌دانند و اعتقاد دارند که برخی از تعالیم و سنت تصوف ریشه در آداب و رسوم ایران دارد.

حجت الاسلام کربلایی بیان کرد: مشایخ تصوف خاستگاه و ریشه خود را قرآن و سنت معرفی می‌کنند؛ مشایخ صوفیه در بیان حالات معنوی و تعالیم  خود از کلمات قرآنی همچون تجلی، فنا، صعقه و... استفاده می‌کردند و لذا بیان مشایخ صوفیه صراحت دارد مبنی بر این که هر آنچه از معارف و حقایق عرفانی بیان می‌کنند در اثر پیروی از کتاب قرآن و سنت است.

وی افزود: در قرآن و روایات نکات فراوانی مانند توحید، ولایت ، جهان شناسی و معادشناسی به لحاظ عرفانی داریم و زمانی که اندیشه‌ها و اصطلاحات صوفیه را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که برگرفته از کتاب و  سنت است.

حجت الاسلام کربلایی افزود: هم‌چنین در قرآن کریم سخن از تسبیح موجودات است؛ مولوی می‌گوید «ما سمیعیم و بصیریم و هشیم با شما نامحرمان ما خامشیم»؛ عارفان می‌گویند در جهان هستی تسبیح موجودات را می‌شنویم و می‌بینیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به مسئله خلوت و چله‌نشینی که در عرفان و تصوف وجود دارد، اظهار کرد: پیامبراکرم(ص) پیش از این که معبوث به رسالت شوند در غار حراء عبادت می کردند و بعد از بعثت نیز ده روز آخر ماه رمضان در مسجد معتکف می‌شدند؛ طعام امام علی(ع) نان و نمک یا نان و سرکه  بوده‌است و لذا جزء آداب ریاضت اهل عرفان گوشت نخوردن و ترک حیوانی است البته اینگونه مسایل در حوزه تصوف باید با میزان شریعت و عقل سنجیده شود.

وی با تاکید بر این‌که تصوف و عرفان نیاز به ارزیابی و آسیب‌شناسی جدی دارد، یادآوری کرد: وقتی به سیره پیامبر و اهل بیت(ع) و متون دینی نگاه می‌کنیم متوجه می شویم که بسیاری از این تعالیم که در مکتب عرفان و تصوف است در اسلام وسیره پیامبراکرم (ص) ریشه دارد.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcgzu9u.ak9ty4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما