شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : 74853
منبع : خبرگزاری تسنیم

توسعه نماهای رومی به معماری استان قم آسیب زده است

قم نيوز : رییس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان قم گفت: نماهای رومی یکی از آسیب‌های معماری قم بوده که علاوه بر مشکلات فرهنگی ازنظر معماری نیز بسیار آسیب‌پذیر و آسیب‌زا است.
توسعه نماهای رومی به معماری استان قم آسیب زده است
توسعه نماهای رومی به معماری استان قم آسیب زده است
به گزارش قم نیوز امین مقومی در نشست خبری که در سالن جلسات نظام‌مهندسی برگزار شد، اظهار داشت: ازنظر تعداد فارغ‌التحصیلان مهندسی، ایران رتبه دوم دنیا را در اختیار داشته که می‌تواند به یک آسیب یا فرصت تبدیل شود.

وی افزود: در مبحث ماده 19 و حوزه انرژی خلأهای زیادی در نظام‌مهندسی احساس می‌شود، همچنین در مبحث نگهداری نیز در نظام‌مهندسی مشکلاتی جدی وجود دارد، سبک زندگی مدنظر مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب ارتباط مستقیمی با نظام‌مهندسی دارد. حقیقت این است که هنوز جایگزینی برای حذف نماهای رومی وجود ندارد.

رییس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان قم گفت: زلزله‌های رخ‌داده از نقاط عطف کشور در تصویب و اجرای قوانین و مقررات ملی شده است، مهم‌ترین عامل در تخریب و افزایش خسارت‌های مالی و جانی در زلزله به دلیل نقص اجرای مقررات ملی در مبحث ساخت‌وساز بوده است. اصلاح قانون نظام‌مهندسی از سه سال قبل در دستور کار دولت و مجلس قرارگرفته است.

مقومی ابراز کرد: نماهای رومی یکی از آسیب‌های معماری قم بوده که علاوه بر مشکلات فرهنگی ازنظر معماری نیز بسیار آسیب‌پذیر و آسیب‌زا است، اخیراً مصوباتی از جانب دولت برای مقابله جدی با تخلفات ساختمانی ابلاغ‌شده که باید به‌صورت جدی در استان قم به آن پرداخته می‌شود. امضا فروشی یکی از آسیب‌های ورود شرکت‌های غیربومی در حوزه ساخت‌وساز است.

وی با تأکید برافزایش حجم ساخت‌وساز در شهر قم از ابتدای امسال عنوان کرد: محوطه‌سازی و فضای سبز از مهم‌ترین مسائلی بوده که در باید در ساخت‌وسازهای شهری مورد توجه قرار دارد، حدود آمار در 10 ماه گذشته نشان می‌دهد که امسال در مسئله بلندمرتبه‌سازی و ساختمان سه تا چهار طبقه برخلاف ادعای شهرداری قم رشد ساخت‌وساز بیشتر از سال گذشته بوده است.

رییس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان قم گفت: باید فرهنگی در شهر پیاده شود که تمام افرادی که اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند دارای پروانه اشتغال باشند، مقاوم‌سازی در سطح بافت‌های فرسوده یکی از فعالیت‌های قابل‌توجهی بوده که از سه سال قبل در قم عملیاتی شده است، مقاوم‌سازی برای افرادی که تمایلی برای نوسازی ندارند مبحث قابل‌اعتنایی است.

مقومی تصریح کرد: در حوزه حمل‌ونقل ترافیک و گودبرداری همکاری‌های خوبی با شهرداری قم صورت گرفته است، توسعه خدمات الکترونیک یکی از اهداف بلند سازمان است، تعامل بین دستگاهی نظام‌مهندسی و شهرداری کاملاً به‌صورت الکترونیکی انجام می‌گیرد. استعلام برخط سازمان نظام‌مهندسی از 8 ماه قبل کاملاً الکترونیکی شده و از دریافت هرگونه کپی فیزیکی خودداری به عمل می‌آید.

وی با تأکید بر جلوگیری از فعالیت شرکت‌های فاقد صلاحیت، تأکید کرد: شرکت‌های مهندسی غیربومی که در استان مشغول مشاوره‌های حقوقی هستند اصل دلال‌بازی را به‌عنوان یک جزء لاینفک خود قرار داده‌اند، امضای تفاهم‌نامه‌ای با انجمن صنفی کارگران یکی از اقدامات جدیدی بوده که از امسال در استان آغازشده است. از سال 98 عمده خدمات نظام‌مهندسی برای حذف واسطه‌ها به‌صورت الکترونیکی انجام خواهد گرفت.

رییس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان قم اضافه کرد: نظام‌مهندسی قم تلاش می‌شود از فعالیت شرکت‌های مشاوره‌ای و حقوقی غیربومی و فاقد صلاحیت‌های لازم جلوگیری به عمل آورد، بهینه‌سازی مبحث انرژی و تعمیر و نگهداری به‌صورت جدی در دستور کار نظام‌مهندسی قم قرارگرفته است. ایجاد دفاتر مشاوره و راهنمایی برای حذف پدیده دلالی و واسطه‌گری از سال 98 در قم راه‌اندازی می‌شود.

مقومی به بخشی از فعالیت‌های نظام‌مهندسی قم در 10 ماه نخست امسال گفت: 5 هزار و 88 نفر در نظام‌مهندسی قم عضویت رسمی دارند، 17 درصد رشد در طراحی و 114 درصد رشد در مبحث نظارت در 10 ماهه نخست امسال نسبت به 10 ماهه نخست سال 96 اتفاق افتاده است. قم ازنظر کیفیت ساخت‌وساز همواره جزء 5 استان برتر کشور بوده اما ازنظر تخلفات ساختمانی هنوز در شهر قم مانند سایر شهرهای کشور وضعیت قابل قبولی را شاهد نیستیم.

انتهای پیام/  110
https://qomnews.ir/vdcgw79u.ak9tn4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما