يکشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 74884
منبع : خبرگزاری ايرنا
رئیس شورای اسلامی شهر قم:

توسعه فضای سبز شهر قم نیازمند طرح های پژوهشی است

قم نيوز : رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: توسعه فضای سبز این شهر با توجه به اقلیم گرم و خشک آن با محدودیت هایی مواجه است، از این رو طرح های پژوهشی سازمان نظام مهندسی کشاورزی نقش مهمی در شناسایی گیاهان سازگار با شرایط آب و هوایی خاص قم دارد.
رئیس شورای اسلامی شهر قم:
توسعه فضای سبز شهر قم نیازمند طرح های پژوهشی است
رئیس شورای اسلامی شهر قم: توسعه فضای سبز شهر قم نیازمند طرح های پژوهشی است
به گزارش قم نیوز عبدالله جلالی درجلسه تجلیل از مهندسان و تبیین نقش علوم و مهندسی کشاورزی در تالار امام جواد (ع) استانداری اظهار داشت: مدیریت شهری قم از طرحهایی که در این زمینه توسط کارشناسان تهیه و ارائه می شود، استقبال می کند.
وی تعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم با سازمان نظام مهندسی را نیز مورد توجه قرار داد و افزود: شناسایی گونه های کم آب بر جهت استفاده درفضای سبز شهری قم اهمیت زیادی دارد، از این رو اگر نظر تحقیقاتی در این خصوص است، در اختیار شورای شهر و شهرداری قرار داده شود.
سرانه فضای سبز شهر قم 18.5مترمربع به ازای هر شهروند است که سرانه جنگلی 14.26 مترمربع و سرانه شهری 4.23 مترمربع، سرانه بوستانی 2 میلیون و 780 هزار مترمربع و سرانه تفرجگاهی 2.31 مترمربع می باشد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به مسائل زیست محیطی قم گفت:
مشکلاتی از قبیل نفوذ ریز گردها از مکان هایی مانند دریاچه حوض سلطان از دغدغه های زیست محیطی می باشد که علاوه بر قم، استان های همجوار را نیز در معرض خود قرار داده است.
دریاچه حوض‎سلطان در 40 کیلومتری شمال شهرستان قم و 85 کیلومتری جنوب تهران و در حاشیه بزرگراه تهران - قم قرار دارد.
این دریاچه در شمال شرق شهرستان قم واقع شده و رشته کوه‌های البرز در شمال آن قرار دارد. وسعت و شکل دریاچه متناسب با ورود آب و میزان بارندگی آن در فصول مختلف سال متفاوت است.
حسن بختیاری همچنین وجود شهرک های صنعتی و صنایع آلاینده را نیز از مشکلات قابل توجه قم ذکر و تاکید کرد: باید با مشارکت و همفکری دستگاه های مختلف و پشتیبانی استانداری به صورت جدی تری به آن پرداخته شود تا سطح فاجعه ای که ایجاد شده را تعدیل کنیم.
استان قم دارای بیش از 2 هزار و 200 واحد صنعتی و تولیدی، پنج شهرک صنعتی، پنج ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی است. 
عضو هیات رئیسه شورای شهر قم تصریح کرد: مسائل زیست محیطی الزاما به صورت دفعی نیست و آثار ماندگاری دارد که نسل های بعدی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

کارشناس محیط زیست نظام مهندسی کشاورزی قم نیز در این جلسه گفت:
مطابق بررسی های صورت گرفته بیش از یکهزار هکتار از زمین های کشاورزی این استان با پساب غیر استاندارد آبیاری می شود.
کل اراضی قابل کشت قم معادل 105 هزارهکتار می باشد که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور و میانگین تولید محصول های زراعی و باغی در سطح استان 425 هزار تن است. 
حامد تقوی خاطرنشان کرد: قم در مقایسه با استان هایی که وسعت بیشتری دارند، در آبیاری زمین با این نوع از پساب ها دارای رتبه تک رقمی می باشد.
وی با اشاره به چهار منطقه ای که زمین های کشاورزی آن به این شکل غیراستاندارد آبیاری می شود، گفت: دهستان قمرود در بخش مرکزی قم یکی از مهمترین این مناطق است، که زمین های گندم، جو، ذرت و یونجه و بسیاری از زمین های دیگر که غیر مثمر نیز هستند، آبیاری آن با پساب تصفیه خانه های فوری و اضطراری و جامع و همچنین فاضلاب خام سطحی منطقه چهار شهرداری صورت می گیرد.
وی افزود: در این منطقه باغ های اناری نیز وجود دارد که آبیاری آن با این فاضلاب غیراستاندارد در حال انجام است.
این کارشناس کشاورزی همچنین ابتدای جاده جعفریه را نیز دیگر منطقه شناسایی شده دانست و گفت: حدود 400 هکتار از زمین های کشاورزی این منطقه از تجمیع فاضلاب های مناطق 2 و 6 شهرداری و آب چاه شیخ آباد آبیاری می شود. 
تقوی گفت: 100 هکتار زمین که با فاضلاب سطحی شهرداری منطقه 5 آبیاری می شود، نیز شناسایی شده است.
وی گفت: در حالی که رقیق کردن فاضلاب با آب چاه اقدامی غیرقانونی است، ولی آب چهار حلقه چاه به این فاضلاب وارد می شود.
جلسه تجلیل از مهندسان و تبیین نقش علوم و مهندسی کشاورزی با حضور مسئولان، مهندسان و کارشناسان حوزه کشاورزی استان برگزار شد.
همچنین در پایان این جلسه به مناسب پنجم اسفند روز بزرگداشت مقام مهندس هشت تن از کارشناسان کشاورزی قم در رشته های آب و خاک، زراعت و اصلاح نباتات، فروشندگی سموم و دفع آفات، محیط زیست و دام و طیور تجلیل شدند.
پنجم اسفند روز تولید خواجه نصرالدین طوسی روز مهندس نامگذاری شده است.

انتهای پیام / 110
https://qomnews.ir/vdcayan0.49nya15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما