چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب : 74980
منبع : خبرگزاری فارس
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره):

نزدیکی به حضرت فاطمه(س) با ساده‌زیستی و پرهیز از تجمل حاصل می‌شود

قم نيوز : عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: یکی از ویژگی‌های حضرت فاطمه سلام‌الله علیها که زنان جامعه باید همواره به آن توجه داشته باشند ساده‌ زیستی و پرهیز از اشرافیت است.
نزدیکی به حضرت فاطمه(س) با ساده‌زیستی و پرهیز از تجمل حاصل می‌شود
نزدیکی به حضرت فاطمه(س) با ساده‌زیستی و پرهیز از تجمل حاصل می‌شود
حجت الاسلام ناصر سقای بی‌ریا ضمن عرض تبریک به مناسبت سالروز ولادت باسعادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها اظهار کرد: در سیره و هر بعد از ابعاد مختلف وجودی حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها به عنوان یک معصوم الگویی برای بشر موجود است که ضروری است شرح داده شود تا مورد توجه همگان قرار گیرد.

وی یکی از بارزترین شاخصه‌های رفتاری حضرت فاطمه سلام‌الله علیها را فرزندپروری در بهترین حالت ممکن دانست و گفت: در حدیث مبارک کسا می‌خوانیم که حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها همواره فرزندان خود را با القاب زیبایی چون «میوه دلم»، «نور چشمم» و ... صدا می‌کردند که این بیانگر احترام و ابراز محبت از سوی والدین به فرزندان است؛ اگر والدین در رفتار با فرزندان خود همواره آنان را تکریم کرده و با زبان محبت با آنان سخن گویند دل فرزندان برای تربیت والدین مهیا می‌شود و شخصیت آنان زیبا شکل می‌گیرد.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان کرد: یکی از شاخصه‌های خوب دین مبین اسلام این است که هم الگوی اختصاصی برای زنان دارد و هم برای مردان. البته حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها الگوی همه زنان و مردان است ولی به صورت ویژه به عنوان یک زن الگوی زنان به حساب می‌آیند. همانطور که امام علی علیه‌السلام امیرالمؤمنین یعنی امام برای تمام زنان و مردان نامیده شده‌اند ولی به عنوان یک مرد الگوی ویژه برای مردان به شمار می‌آیند.

حجت‌الاسلام سقای بی‌ریا افزود:  روایت است که فاطمه سلام‌الله علیها، فاطمه (با ریشه فَطَمَ به معنای بریده شده) نامیده شده است چون شیعیان او از آتش جهنم بریده شده‌اند».

وی با اشاره به اعتقادات محکم و اعمال خدامحورانه حضرت فاطمه سلام‌الله علیها بیان کرد: آنچه حضرت زهرا سلام‌الله علیها بالاتر از همه چیز می‌دانست محبت خداوند متعال، ایمان به او، حمد خداوند، راضی بودن از پروردگار، تسبیح کردن خداوند و منزه دانستن او در عقیده و عمل بوده است که این الگوی مبنایی برای همه جامعه مسلمانان به ویژه زنان است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) رفتار حضرت زهرا سلام‌(س) در زمینه همسرداری، فرزند پروری، سلوک و ... را الگویی روشن برای زنان دانست و گفت: مهم‌ترین شاخصه زندگانی حضرت زهرا سلام‌الله علیها توجه به مقامات آخرت و بی‌اعتنایی به دنیا بوده است، یعنی دنیا را فدای آخرت می‌کردند.

حجت‌الاسلام سقای بی‌ریا با اشاره به آخرت‌محور بودن زندگانی حضرت فاطمه سلام‌الله علیها عنوان کرد: حضرت فاطمه سلام‌الله علیها پرورش یافته دست پیغمبر اکرم صلوات‌الله علیه و آله بوده‌اند که پیامبر  نیز فرزند خود را دنیاطلب تربیت نکرده‌است و هر چه به فرزند خود آموخته در راستای کسب رضایت الهی و مقامات معنوی اخروی بوده است.

وی اضافه کرد: مسئله حجاب، حیا و عفاف، حسن خلق و ... فرع بر قرب الی الله و آخرت‌طلبی که در وجود حضرت فاطمه سلام‌الله علیها موج می‎زد بوده است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های حضرت فاطمه سلام‌الله علیها که زنان جامعه باید همواره به آن توجه داشته باشند ساده‌ زیستی و پرهیز از اشرافیت بوده است؛ آمده است یک زمانی جناب سلمان فارسی متوجه می‌‌شود چادر حضرت فاطمه سلام‌الله علیها وصله‌دار است، در آن زمان اشک در چشمان سلمان حلقه می‌زند، از او علت اشک‌هایش را جویا می‌شوند و او در پاسخ می‌گوید:« من دختران شاهان ایران زمین را دیده‌ام که با چه لباس‌های مجللی ظاهر می‌شوند، این هم از چادر دختر پیامبر اکرم(ص)  که وصله‌دار است.»؛ حتی روایاتی وجود دارد که وصله‌دار بودن لباس‌های حضرت فاطمه سلام‌الله علیها موجب مسلمان شدن تعدادی از یهودیان مکه شد.

حجت‌الاسلام سقای بی‌ریا ادامه داد: زهد در دنیا و آخرت‌طلبی وجه برجسته زندگانی حضرت فاطمه‌ سلام‌الله علیها بود که همین امر سبب شد ایشان خود را برای یاری دین خدا فدا کنند.

وی با بیان اینکه حضرت فاطمه سلام‌الله علیها دورنگری وسیعی داشته و به شیعیان همواره توجه خاصی داشته‌اند گفت: حضرت فاطمه سلام‌الله علیها قبل از رفتن از دنیا سفارش کردند که سلام من را به فرزندانم تا روز قیامت برسانید، واژه «فرزندان» در این عبارت تفسیر خاصی دارد، خیلی از افراد گرچه سید هم نباشند ولی به سبب شیعه بودن فرزند حضرت فاطمه سلام‌الله علیها محسوب می‌شوند گرچه خیلی‌ها حداقل یک سید در اجداد پدری یا مادری خود دارند و به این صورت از فرزندان حضرت به شمار می‌آیند.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ فاطمی در جامعه اسلامی در راستای تعالی جمعی اذعان کرد: مطالعه کردن زندگانی حضرت فاطمه سلام‌الله علیها به منظور شناخت هر چه بهتر، بیشتر و عمیق‌تر ابعاد زندگانی ایشان و تلاش در راستای نزدیکی به آن می‌تواند به توسعه فرهنگ فاطمی در جامعه کمک کند.

حجت‌الاسلام سقای بی‌ریا بیان کرد: نزدیکی به سیره حضرت فاطمه سلام‌الله علیها چیز غریب و بعیدی نیست، خداوند می‌‌فرماید:« انبیا را با یک چیز خالص کردیم و آن یاد آخرت است»، اگر آخرت محوری زندگانی حضرت زهرا سلام‌الله علیها، رفتار خدامحورانه ایشان و ... مورد توجه قرار داده شود نزدیکی به ایشان و در نتیجه توسعه فرهنگ فاطمی در جامعه حاصل خواهد شد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchvwnq.23nk6dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما