يکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۴
کد مطلب : 75143
منبع : خبرگزاری فارس
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم:

50 هزار اصله نهال بین شهروندان قمی توزیع می‌شود

قم نيوز : مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از جذب ۱۲ میلیارد تومان اعتبارات صندوق توسعه ارضی کشور توسط قم و پیشرفت ۷۵ درصدی امور در این حوزه خبر داد.
50 هزار اصله نهال بین شهروندان قمی توزیع می‌شود/اختصاص 12 میلیارد تومان اعتبارات توسعه ارضی به قم
50 هزار اصله نهال بین شهروندان قمی توزیع می‌شود/اختصاص 12 میلیارد تومان اعتبارات توسعه ارضی به قم
به گزارش قم نیوز سید محمدتقی سجادی در نشست خبری که در آستانه روز درختکاری در سالن جلسات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم برگزار شد، اظهار کرد: با عنایت مقام معظم رهبری، در سال ۹۷ از صندوق اعتبارات توسعه ارضی، اعتبارات مناسبی در جهت حفاظت از آب و خاک به عنوان دوعامل اساسی تولید و اشتغال به این مجموعه اختصاص پیدا کرد. قم موفق به جذب ۱۲ میلیارد تومان از این اعتبارات شد و با ۷۵ درصد پیشرفت آماده جذب اعتبارات سال آینده می‌شویم.

سجادی از برنامه‌های کنترل سیلاب و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی از طریق اعتبارات سال آینده خبر داد و در خصوص استفاده اعتبارات در سال ۹۷ گفت: در هشت حوزه محمودآباد، علی آباد، نیزار، چاله گنبد، خدیجه خاتون، رودخانه شور، کوار و وشنوه برنامه‌های آبخیزداری را انجام داده‌ایم که اعتبار آن حدود ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است. باقی اعتبارات در بحث‌هایی چون بیابان‌زایی و ترویج و مشارکت مردمی استفاده شد.

وی با اشاره به سیلاب‌های سال ۸۶ و ۸۸ در مورد عمده هدف این مجموعه در این حوزه گفت: بارش باران جای برف را گرفته و همین موجب بروز سیلاب می‌شود. همچنین به دلیل موقعیت جغرافیایی قم از دو دهه گذشته برنامه‌هایمان را برروی کنترل سیل قم، کاهش اثرات خشکسالی و توسعه اراضی کشاورزی متمرکز کرده‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم در خصوص برنامه‌های مرتبط با هفته منابع طبیعی اظهار کرد: بخشی از برنامه‌ها را در آستانه شروع هفته منابع طبیعی و بخشی دیگر را با آغاز هفته اجرا خواهیم کرد. از جمله برنامه‌های پیشواز هفته می‌توان به تبلیغات محیطی و نصب بیلبورد در اتوبان‌ها و سطح شهر اشاره کرد.

وی ادامه داد: همچنین برنامه ملی با حضور رییس سازمان جنگل و مراتع آبخیزداری کشور در پیش داریم. در آستانه هفته منابع طبیعی برنامه میثاق با شهدا را درنظر گرفته‌ایم؛ مرسوم است در روز اول هفته مراسم بزرگداشت شهدا و تکریم آن‌ها اجرا شود. به مناسبت روز درختکاری هم دو برنامه کاشت نهال در دانشگاه آزاد اسلامی قم و دانشگاه علوم پزشکی و برنامه مشترکی با دوستداران طبعیت در حوزه علمیه خواهیم داشت.

سجادی از برنامه رسمی هفته منابع طبیعی با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رییس جمهور در روز ۱۶ اسفند ماه خبر داد و گفت: در ابتدا در جلسه هوای‌پاک و پس از آن در بوستان جنگلی ثامن‌الائمه مراسم رسمی هفته منابع طبیعی را اجرا می‌کنیم. همچنین روز جمعه ۱۷ اسفند، اداره کل منابع طبیعی و معاونین در مصلی با آغاز نماز جمعه پاسخگوی مشکلات مربوط به این حوزه هستند.

وی افزود: جلسه شورای حفظ بیت المال، شنبه ۱۸ اسفند با حضور دادستان و رییس بازرسی برگزار می‌شود. همچنین روز یکشنبه ۱۹ اسفندماه برنامه منابع طبیعی، مردم و ابخیزداری و کنترل سیلاب را در پیش داریم. روز دوشنبه ۲۰ اسفندماه برنامه منابع طبیعی، مردم، بسیج و همیاران طبیعت را با حضور آیت‌الله آشتیانی و کاشت مجدد نهال را خواهیم داشت و روز آخر هفته ارائه دستاوردهای این حوزه را در پیش‌رو داریم.

 سجادی عنوان امسال هفته منابع طبیعی را  "منابع طبیعی بزرگ‌ترین سرمایه ملی" دانست که نشان‌ می‌دهد منابع طبیعی عمومی است و تمام مردم در حفظ آن شریک هستند.

وی اظهار کرد: با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ارضی، موفق به کاشت ۴۲ هکتار گونه‌های گیاهی شدیم.

سجادی در خصوص برنامه‌های سال آینده گفت: ۵ هزار هکتار پیش‌بینی اجرای عملیات بیولوژیکی کرده‌ایم که در شرق و غرب استان هرکدام حدود ۲ هزار هکتار و در حوزه‌های بالای قمرود هزار هکتار است.

وی در خصوص کاشت و توزیع نهال در قم اظهار کرد: هرساله برنامه توزیع نهال بین شهروندان، ارگان‌های دولتی، مجتمع‌های مسکونی، اراضی کشاورزی داشته‌ایم. امسال ۵۳ هزار نهال برای توزیع تهیه دیده‌ایم که امیدواریم توسط رایزنی‌هایی که با استان‌های دیگر داشته‌ایم به ۱۰۰ هزار نهال برسانیم. این نهال‌ها از ۱۵ اسفندماه در چهار گونه کاج تهران، زیتون تلخ، زبان گنجشک و توت تزیینی توزیع می‌شود، چرا که این گونه‌ها سازگاری بیشتری با محیط قم دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم نیز در این باره افزود: چندین برابر نهال‌هایی که به صورت رسمی توزیع می‌شود، بخش‌های خصوصی نیز نسبت به کاشت نهال اقدام می‌کنند. بنابراین حدود ۱۰ برابر نهال توسط مردم کاشته می‌شود که به سرانه فضای سبز استان قم اضافه می‌کند. در این صورت سرانه فضای سبز در ازای هر شهروند بالای ۱۲۱ متر مربع است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjtvea.uqeixzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما