کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سرانه فضای سبز به ازای هر نفر در قم 121 مترمربع است

خبرگزاری تسنیم , 13 اسفند 1397 ساعت 7:00

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: با احتساب طرح‌های بیابان‌زدایی که در استان قم اجراشده سرانه فضای سبز به ازای هر نفر را به ۱۲۱ مترمربع رسانده است.


به گزارش قم نیوز سید محمدتقی سجادی عصر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، با اشاره به اهمیت موضوع درختکاری در اقلیم خشک استان قم اظهار داشت: با توجه به دغدغه رهبری برای تبدیل حفظ منابع طبیعی به فرهنگ و معارف عمومی، باید ما و رسانه با همکاری هم به شرایط مطلوب فرهنگی دست پیدا کنیم.

وی با بیان دغدغه‌های مردمی برای حفظ منابع طبیعی افزود: اعتراضات مردم هنگام مشاهده تخریب منابع طبیعی نشان‌دهنده ارتقاء فرهنگ عمومی مردم در حوزه حفظ منابع طبیعی است و ما برای این افزایش فرهنگ  با شعار " منابع طبیعی بزرگ‌ترین سرمایه ملی " مردم را به مشارکت بیشتری در این حوزه دعوت می‌کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از برنامه‌های این اداره کل در هفته منابع طبیعی خبر دارد و تصریح کرد: این برنامه‌ها قبل از شروع هفته منابع طبیعی  و با تبلیغات عمومی در مسیر اتوبان و سطح شهر و همچنین  حضور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در استان قم آغازشده است.

وی آغاز برنامه‌های هفته منابع طبیعی را با جشن درختکاری در  دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد و گفت: برنامه‌های هفته منابع طبیعی با برنامه میثاق با شهدا در روز14اسفندماه به‌صورت رسمی آغازشده و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاون رئیس‌جمهور نیز در روز شانزدهم اسفندماه به استان قم سفرکرده و در مراسم درختکاری پارک جنگلی ثامن‌الائمه حضور خواهد داشت.

سجادی حضور در مصلی قدس و نماز جمعه را با شعار" منابع طبیعی، مردم، ائمه جمعه و جماعات" برای شرکت در برنامه "رقابت در خدمت" را یکی از برنامه‌های این اداره کل دانست و تصریح کرد: سخنران پیش از خطبه‌ها حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مصطفی طباطبایی نژاد مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بوده و برنامه غرس نهال نیز با حضور آیت‌الله اعرافی در همان روز برگزار خواهد شد.

وی از تقدیر افراد فعال در حوزه انتظامی و حفاظتی در روز شنبه 18 اسفندماه در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال و در حضور مدیران اجرایی استان خبر داد و گفت: ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر با همکاری منابع طبیعی  برنامه بوته کاری در محدوده بیابانی استان با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا آشتیانی روز 20 اسفند با شعار" منابع طبیعی، مردم، بسیج و همیاران طبیعت" برگزار می‌کند.

مدیرکل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم روز 21 اسفندماه را روز ارائه دستاوردهای تحقیقاتی اعلام کرد و ادامه داد: هرسال در حدود 700 هزار اصله نهال در قم غرس شده که با احتساب طرح‌های بیابان‌زدایی که در استان قم اجراشده  سرانه فضای سبز به ازای هر نفر را به 121 مترمربع رسانده است.

وی کمبود نیروهای حفاظتی را در استان قم موردبررسی قرارداد و تأکید کرد: به ازای هر 10 هکتار یک نیروی حفاظتی نیاز است که این عدد در استان قم به ازای هر 100 هکتار یک نفر در حال خدمت‌رسانی است که این عدد بسیار کم  بوده که خوشبختانه نیروهای مردمی به کمک نیروهای حفاظتی آمده‌اند.

سجادی مشارکت‌های مردمی بانام همیار طبیعت را یکی از نشانه‌های ارتقاء فرهنگ عمومی در حفاظت از منابع طبیعی خواند و بیان کرد: در حال حاضر دو هزار نفر بانام محافظ افتخاری و همیار طبیعت در استان قم در حال فعالیت هستند و سرمایه‌های حقیقی اداره منابع طبیعی به شمار می‌رود.

وی اصطلاح زمین‌خواری را برای بیش از 90 درصد پرونده‌ها نادرست دانست و تأکید کرد: نمی‌توانیم نام زمین‌خواری را بر روی بیش از 90 درصد پرونده‌ها از تعداد 435 پرونده مفتوحه بگذاریم، همچنین در سال 97 بیش از 750 هکتار اراضی ملی تثبیت و رفع تصرف‌شده است.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 75153

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/75153/سرانه-فضای-سبز-ازای-نفر-قم-121-مترمربع

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir