کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استفاده از پساب فاضلاب در فضای سبز قم در گرو احداث تصفیه خانه

خبرگزاری فارس , 13 اسفند 1397 ساعت 8:00

در حالی که مردم قم از چند سال پیش در انتظار شروع استفاده از پساب فاضلاب در آبیاری فضای سبز این شهر هستند، مدیران قم این مساله را به احداث تصفیه خانه موکول کردند.


به گزارش قم نیوز طی سال‌های اخیر گسترش شهر قم، از بین رفتن باغ‌های داخل این شهر و نیز مساله تغییر اقلیم، بحث گسترش فضای سبز در شهر قم را به یک مساله ضروری برای فراهم کردن آب و هوای مطبوع در این شهر برای مردم تبدیل کرد، اما این مساله با چالش بزرگی به نام کمبود آب در قم مواجه است.
تامین منابع آبی جدید برای شهر قم امکان پذیر نیست و به همین دلیل از چند سال پیش سیاست سازگاری با کم آبی در دستور کار مدیران این شهر قرار گرفت تا علاوه بر تامین تمام نیازهای آبی قم در بخش‌های مختلف، مصرف آب در این شهر افزایش پیدا نکند، در این راستا بحث استفاده از پساب فاضلاب قم پس از تصفیه برای آبیاری فضای سبز به خصوص فضای جنگلی مطرح شد، مساله ای که هنوز با وجود وعده‌های مدیران در عمل تحقق پیدا نکرد.
هم اکنون میلیون‌ها مترمکعب پساب فاضلاب تصفیه شده در شهر قم در سال تولید می‌شود، اما محل مصرفی برای این پساب وجود ندارد، در مقابل هم سالیانه میلیون مترمکعب آب از منابع آب زیرزمینی شهر قم و گاه حتی شبکه آب شرب این شهر برای آبیاری فضای سبز قم برداشت می‌شود که این مساله هنوز ادامه دارد.



ادامه استفاده از شبکه آب شهری برای آبیاری فضای سبز قم
حسن بختیاری با اشاره به وضعیت جغرافیایی شهر قم اظهار کرد: این شهر در یک اقلیم گرم و خشک قرار دارد و منابع آبی قم در طول سال‌های گذشته به دلیل برداشت‌های بی رویه تحت فشار قرار گرفتند و سیاست‌گذاری‌ها در بخش‌های کشاورزی و فضای سبز باید به گونه ای باشد که کمترین استفاده از این منابع برای بیشترین سطح ممکن صورت بگیرد.
وی ادامه داد: قرار است که بخشی از نیاز آبی فضای سبز شهر قم به خصوص فضای جنگلی از پساب فاضلاب تصفیه شده تصفیه خانه شهر قم تامین شود، براین اساس تفاهم نامه ای بین شهرداری و شرکت آب و فاضلاب برای تخصیص 4.5 میلیون مترمکعب پساب برای فضای سبز شهر به امضا رسید.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم افزود: هنوز در مناطقی از شهر قم  از جمله پردیسان از شبکه آب شهری برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود که باید با به کارگیری از آب خاکستری در این مناطق به خصوص در مجتمع‌های مسکونی، این روند به پایان برسد؛ همچنین در شهر قم رویکرد استفاده از چاه‌های آب غیرشرب برای آبیاری فضای سبز را در دستور کار داریم.
بختیاری تغییر رویکرد کاشت در بخش فضای سبز شهر قم را ضروری دانست و تصریح کرد: در چند سال اخیر کاشت چمن که مصرف آب بالا و اثربخشی زیست محیطی کمی دارد، در شهر کاهش پیدا کرد.
وی خاطرنشان کرد: پیگیری استفاده از پساب فاضلاب شهر قم در آبیاری فضای سبز این شهر جزو اولویت‌های شورای اسلامی شهر قم است و شورا جلسات زیادی در این خصوص برگزار کرده است تا این مساله در شهر قم محقق شود.



استفاده از پساب فاضلاب در فضای سبز قم در گروی احداث تصفیه خانه
سید مرتضی سقائیان نژاد نیز با اشاره به برنامه شهرداری قم برای استفاده از پساب فاضلاب اظهار کرد: تفاهم نامه ای بین شهرداری و شرکت آب و فاضلاب در حضور استاندار قم برای تخصیص 4.5 میلیون مترمکعب پساب فاضلاب به امضا رسید، قیمت این پساب کمی بالاتر از قیمت پساب اختصاص یافته به منابع طبیعی بود.
وی ادامه داد: شهرداری قم در حال فراهم آوردن امکانات برای تصفیه پساب فاضلاب تخصیص پیدا کرده است تا بتواند از این پساب بعد از تصفیه در فضای سبز شهر قم به خصوص فضای جنگلی استفاده کند.
شهردار قم افزود: پساب فاضلاب برای استفاده در فضای سبز نیاز به تصفیه دارد تا به لحاظ بهداشتی به حدی برسد که قابلیت استفاده در فضای سبز به خصوص فضای جنگلی را داشته باشد، شهرداری قم در حال احداث تصفیه‌خانه‌ها برای این کار است که این مساله زمان بر است.
سقائیان نژاد با اشاره به منابع آب برای آبیاری فضای سبز شهر قم اظهار کرد: شهرداری در حال افزایش مساحت فضای سبز در شهر قم است، ولی برداشت آب از سرشاخه‌های دز برای آبیاری این فضا رو به کاهش است و شهرداری مجوز حفر 13 حلقه چاه جدید برای آبیاری فضای سبز را دریافت کرده که تعدادی از این چاه‌ها به بهره برداری رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: انگیزه شهرداری قم برای گسترش فضای سبز در این شهر و استفاده از پساب فاضلاب برای آبیاری آن بالا است.



استفاده از پساب فاضلاب تنها راه برای گسترش فضای سبز
تسریع در استفاده از پساب فاضلاب تصفیه شده در آبیاری فضای سبز شهر قم باید در اولویت کار مدیران این شهر قرار بگیرد و بودجه لازم برای این کار اختصاص پیدا کند، هیچ بهانه ای برای تاخیر در این کار پذیرفتنی نیست.
هیچ توجیهی وجود ندارد که از آبی که با میلیاردها تومان هزینه‌ از صدها کیلومتر آن طرف تر به شهر قم منتقل می‌شود، در آبیاری فضای سبز در این شهر مورد استفاده قرار بگیرد.
استفاده از پساب فاضلاب تصفیه شده در آبیاری فضای سبز شهر قم هم علاوه بر اینکه میزان مصرف آب در این شهر را کاهش می‌دهد، موجب افزایش روز افزودن فضای سبز در این شهر با اقلیم گرم و خشک می‌شود و می‌تواند که جایگاه گردشگری شهر قم را ارتقا ببخشد.

انتهای پیام/ 113


کد مطلب: 75161

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/75161/استفاده-پساب-فاضلاب-فضای-سبز-قم-گرو-احداث-تصفیه-خانه

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir