دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۳
کد مطلب : 75181
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم مطرح کرد

تا خط اول مترو تکمیل نشود خط دوم را آغاز نمی کنیم

قم نيوز : معاون فنی و عمرانی شهرداری قم گفت: پیشرفت عملیات ساختمانی فاز نخست خط یک متروی شهر قم به 60 درصد رسیده است و در سال آینده تا شهریورماه شاهد تکمیل دو ایستگاه مترو و تونل آن خواهیم بود.
تکمیل عملیات ساختمانی فاز نخست خط یک متروی قم در سال 98/تا خط اول مترو تکمیل نشود خط دوم را آغاز نمی کنیم
تکمیل عملیات ساختمانی فاز نخست خط یک متروی قم در سال 98/تا خط اول مترو تکمیل نشود خط دوم را آغاز نمی کنیم
به گزارش قم نیوز علیرضا قاری قرآن ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قم با اشاره به وضعیت پروژه متروی شهر قم اظهار کرد: بنا داشتیم که تا پایان سال 97 فاز نخست این پروژه را تکمیل کنیم و عملیات احداث دو ایستگاه مترو و تونل آن به پایان برسد و در سال 98 شاهد راه اندازی فاز نخست آن باشیم، ولی به دلیل مشکلات اقتصادی پیشرفت این فاز به 60 درصد رسیده است و در سال آینده تا شهریورماه شاهد تکمیل دو ایستگاه مترو و تونل آن خواهیم بود.

وی ادامه داد: برای راه اندازی پروژه متروی شهر قم نیاز به تجهیزات فراوانی داریم که این تجهیزات به واردات از خارج کشور وابسته هستند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم افزود: تامین واگن متروی قم در قالب قرارداد وزارت کشور برای خرید واگن برای شهرداری‌های کشور از چین نهایی شده است و این قطارها با هزینه دولت برای متروی قم خریداری می‌شوند، نقش ریاست مجلس شورای اسلامی در تصویب این مصوبه زیاد بود و واردات 7 رام قطار برای متروی قم در قالب این قرارداد قطعی شده است.

قاری قرآن واگن‌های متروی شهر قم را تضمین شده دانست و تصریح کرد: گنجانده شدن شهر قم در قرارداد خرید واگن‌های متروی از کشور چین، حدود هزار و 500 میلیارد تومان آورده مالی مثبت برای شهر قم داشت.

وی ادامه داد: هزار تن ریل راه آهن برای پروژه متروی قم به شهر قم حمل شده است و برای خرید سه هزار تن ریل دیگر قرارداد داریم که این ریل‌ها تا پیش از پایان سال به شهر قم حمل خواهند شد، این حجم از ریل جوابگوی خط یک متروی شهر است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم افزود: استفاده از توان داخلی برای تامین تجهیزات متروی شهر قم را در دستور کار داریم، بیشترین نگرانی برای بهره برداری از این پروژه در خصوص تجهیزات است، چون کارهای ساختمانی فاز نخست خط یک پروژه متروی قم در سال 98 تکمیل خواهد شد.

قاری قرآن برآورد هزینه اجرای خط دو متروی شهر قم را 10 هزار میلیارد تومان دانست و تصریح کرد: به دلیل هزینه بالای این خط هنوز حفاری تونل آن شروع نشده است و پیش از پایان خط یک متروی شهر قم به سراغ خط دوم نمی‌رویم و این کار تا چندین سال دیگر هم صورت نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: تکمیل خط یک متروی شهر قم را به صورت فاز به فاز و ایستگاه به ایستگاه است و شهرداری و دولت باید در آینده پس از بهره برداری از این خط باید یارانه بالایی به ازای هر مسافر بدهند، فاز نخست خط یک متروی شهر قم حدود پنج کیلومتر با دو ایستگاه است، این خط از قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری است و خط به مسجد مقدس جمکران منتهی می‌شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم خاطرنشان کرد: اتفاق خاصی در پروژه منوریل شهر قم نیفتاده است، در ابتدا می‌خواستیم که این پروژه در یک فاز به میزان 4.7 کیلومتر تکمیل شود که تصمیم شورای شهر قبلی بود، ولی شورای شهر جدید قم به دلیل مبهم بودن بهره برداری از پروژه با هزینه کرد از بودجه شهرداری برای آن مخالفت کرد، دولت تاکنون 200 میلیارد تومان برای آن هزینه کرد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcb88bz.rhbswpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما