پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۴۲
کد مطلب : 75359
منبع : خبرگزاری تسنیم

23 مدرسه جدید سال آینده در قم به بهره‌برداری می‌رسد

قم نيوز : مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: در ۴ سال گذشته ۱۴۷ مدرسه در قم احداث و بازسازی‌شده است و سال آینده ۲۳ مدرسه جدید در استان قم به بهره‌برداری می‌رسد.
۲۳ مدرسه جدید سال آینده در قم به بهره‌برداری می‌رسد
۲۳ مدرسه جدید سال آینده در قم به بهره‌برداری می‌رسد
به گزارش قم نیوز حمیدرضا شیخ‌الاسلام عصر امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: در سال 97 یک میلیارد و 200 میلیون تومان از محل عوارض ساخت سهم آموزش پرورش قم بوده است.

وی با انتقاد از عدم اختصاص اعتبارات بازسازی و نوسازی مدارس قم افزود: در سال 96، فقط یک میلیارد و 850 میلیون تومان برای بازسازی و نوسازی مدارس استان تخصیص پیدا کرد درحالی‌که طبق قانون باید 10 میلیارد تومان هرسال اختصاص پیدا کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: ضریب جذب در رشته‌های فنی قم به 38 درصد رسیده اما از نظر تجهیزات و زیرساخت‌های مورد نیز کمبود واقعی احساس می‌شود، به دلیل کمبود زیرساخت‌های لازم امکان فن آموزی کامل دانش‌آموزان فنی حرفه‌ای با مشکل روبه‌رو شده است.

شیخ‌الاسلام ادامه داد: مجلس بر روی کاغذ مصوبات قابل قبولی در زمینه آموزش و پرورش تصویب می‌کند اما در عرصه عمل همواره مشکلاتی در مسیر اجرا پیش می‌آید که سبب ناامیدی فرهنگیان کشور می‌شود و باید مصوبات مجلس به‌گونه‌ای تنظیم شود که فضا را برای مدیران استانی در عرصه اجرا باز کند.

وی با اشاره وضعیت سرانه‌های آموزشی قم تأکید کرد: سال 93 استان قم از نظر کمبود سرانه‌های آموزشی در رتبه آخر قرار داشت، در 4 سال گذشته 147 مدرسه در قم احداث و بازسازی‌شده است، سال آینده 23 مدرسه جدید در استان قم به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم اضافه کرد: با افتتاح 23 مدرسه جدید در سال 98 امید می‌رود رتبه قم از نظر سرانه‌های آموزشی مقداری بهبود پیدا کند، کمبود اعتبارات و تخصیص اندک بودجه‌های مصوب از مشکلات پیش روی آموزش و پرورش قم است.

شیخ‌الاسلام ابراز کرد: مشکلی از نظر تأمین زمین برای احداث مدرسه در شهرک پردیسان احساس نمی‌شود، امسال 47 قطعه زمین برای احداث مراکز آموزشی در پردیسان اختصاص‌یافته که بخش مهمی از آنها توسط خیرین مدرسه‌ساز احداث خواهد شد، بیش از 50 درصد مدارس استان قم توسط خیرین مدرسه‌ساز احداث‌شده است.

وی با اشاره به وضعیت مدارس فنی و حرفه‌ای قم اضافه کرد: در چهار سال گذشته 42 طرح برای تجهیز و تأمین زیرساخت مدارس فنی حرفه‌ای و کاردانش قم اجرا شده است، ولی مشکل کمبود تجهیزات معضل مهم مدارس فنی حرفه‌ای قم است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم ادامه داد: قرآن محوری یکی از رویکردهای مهم آموزش و پرورش قم است، امسال 72 هزار دانش‌آموز قمی در حفظ جزء 30 قرآن کریم شرکت کرده‌اند، همچنین متأسفانه شهرداری قم عوارض 5درصدی که طبق قانون به آموزش و پرورش اختصاص‌یافته را پرداخت نمی‌کند.

قم با کمبود 80 مدرسه روبه‌رو است

در این جلسه مدیرکل نوسازی مدارس قم اظهار داشت: از 650 مدرسه موجود در قم 50 درصد ایمن، 25 درصد نیازمند مقاوم‌سازی و 25 درصد نیز به نیازمند تخریب و بازسازی مجدد هستند.

محسن پورگلیان اعتبارات تخصیص داده نشده نوسازی مدارس قم را موردتوجه قرار داد و تصریح کرد: اگر هر سال 80 میلیارد تومان به قم اختصاص داده شود در طول 5 سال می‌توان مشکل تمام مدارس فرسوده قم را بهبود بخشید.

وی با اشاره به سرانه اندک نوسازی مدارس قم اضافه کرد: در حال حاضر سالانه به صورت متوسط 5 میلیارد تومان برای بازسازی و نوسازی مدارس به آموزش و پرورش قم اختصاص پیدا می‌کند.

مدیرکل نوسازی مدارس قم گفت: در حال حاضر یک مترمربع  کسری سرانه آموزشی در استان قم نسبت به استان‌های دیگر وجود دارد که برمبنای آن نیاز به احداث 80 مدرسه جدید احساس می‌شود، سرانه آموزشی قم 4.2 بوده درحالی‌که سرانه استاندارد بیش از 8 مترمربع است.

پور گلیان خاطرنشان کرد: در استان قم سالانه 12 هزار نفر به دانش آموزان اضافه می‌شود که برای تفاضل ورودی و خروجی نیاز به 40 مدرسه جدید هر سال احساس می‌شود، این فاصله نیازمند 160 میلیارد تومان از اعتبارات استانی و کشوری برای احداث کلاس‌های درس جدید است.

شهرک پردیسان به 100 مدرسه جدید نیاز دارد

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان قم نیز در این جلسه، ابراز کرد: رشد دانش‌آموزی استان قم همواره بیش از استان‌های دیگر بوده و در بعضی از سال‌ها نیز به دو برابر افزایش داشته است.

سید ناصر علایی طباطبایی با اشاره به اهمیت کار مجمع خیرین مدرسه‌ساز قم عنوان کرد: از ویژگی‌های مدارس استان قم این بوده که بیش از 95 درصد از دانش آموزان قم در داخل شهر تحصیل می‌کنند، بیش از 50 درصد از مدارس استان قم توسط خیرین مدرسه‌ساز احداث‌شده است.

وی عنوان کرد: به جز شهرک پردیسان برای احداث مدرسه در هر نقطه از شهر قم کمبود زمین وجود دارد. 3500  هکتار زمین برای احداث مدارس، توسط خیرین مدرسه‌ساز قم خریداری‌شده و به زودی در برخی از نقاط آن کلاس‌های درس ساخته می‌شود.

علایی با اشاره به برنامه‌های خیرین مدرسه‌ساز قم تأکید کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد در سال‌های آینده مشکلی از نظر کمبود حاد فضای آموزشی در قم مشاهده نشود.

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان قم ادامه داد: در حال حاضر تراکم دانش‌آموزی در قم بسیار بالا بوده و قم از این نظر در رتبه 27 کشور قرار داشته که نشان از کمبود محسوس فضاهای آموزشی است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه وزارت مسکن اراضی مناسبی را برای احداث مدرسه در شهرک پردیسان در نظر گرفته است، در حاضر نیاز به 100 مدرسه در شهرک پردیسان کاملاً احساس می‌شود.

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان قم  گفت: کمبود مدرسه در هسته مرکزی و داخل شهر قم در صورتی در جریان بوده که مشکل جدی در زمینه تأمین زمین برای احداث مدرسه جدید احساس می‌شود.

سبک کنونی مدرسه‌سازی خشن و بی‌عاطفه است

وزیر آموزش و پرورش سبک خشن، بی روح، بی‌عاطفه و برگرفته از غرب مدرسه‌سازی مورد انتقاد قرار داد و تأکید کرد: سبک فعلی مدرسه‌سازی کشور تاب‌آوری و تحمل‌پذیری دانش آموزان به ویژه دختران را کاهش می‌دهد و آنجا در آینده با مشکلاتی جدی در زندگی مشترک و وظیفه مادری روبه‌رو می‌کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 99 درصد اعتبارات آموزش و پرورش صرف حقوق معلمان شده و برای کاهش آسیب‌های اجتماعی فقط یک درصد از اعتبارات باقی می‌ماند، در دو سال اخیر بالاترین رقم پرداخت معوقات رخ داده است، در سال 97 اعتبارات عمرانی سه برابر 96 و در سال 98 سه برابر 97 خواهد بود.

بطحایی تأکید کرد: با بهره‌وری بالا باید هزینه‌های جاری آموزش و پرورش را کاهش بدهیم، برای تأمین زیرساخت‌های گرمایشی قم 57 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که 30 میلیارد تومان از آن را آموزش و پرورش و 27 میلیارد تومان نیز توسط مسئولان استان تأمین خواهد شد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdci3pay.t1aww2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما