کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت‌الله مکارم‌شیرازی: آقای رئیسی ‌‌پیچ‌وخم‌های دستگاه قضا را می‌داند

خبرگزاری تسنیم , 22 اسفند 1397 ساعت 17:15

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه مردم از دستگاه قضایی راضی نیستند، گفت: باید رابطه بین دستگاه قضایی و حوزه علمیه تقویت شود.


به گزارش قم نیوز آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی ‌ظهر امروز در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با نقل روایتی از رسول گرامی اسلام(ص) اظهار داشت: بر‌اساس این روایت، میانه‌روی یک‌نیمه معیشت و خوش‌خلقی یک نیمه دین است.

وی افزود: در کلمات معصومین مبالغه‌ای وجود ندارد و اگر می‌فرمایند میانه‌روی نصف معیشت بوده واقعاً این‌گونه است، مثلاً اگر مردم صرفه‌جویی در مصارف آب، برق و گاز داشته باشند مجموع آن در مملکت صرفه اقتصادی بالایی به‌دنبال خواهد داشت.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به محدود بودن منابع گفت: امکاناتی که خداوند در روی زمین آفریده محدود بوده و باید در مصرف آن دقت کرده  و رعایت کنیم، اگر این کار را نکنیم با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم شد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان دلایل بالا بودن نقش حسن خلق در زندگی انسان از سوی پیامبر اکرم(ص) ابراز کرد: مجموعه بیان، رفتار و عمل خوب حسن خلق را تشکیل می‌دهند، حضرت محمد(ص) طرفداری زیادی از حسن خلق در میان مردم  داشتند و این‌ها همه حاکی از اهمیت حسن خلق است.

وی در ادامه درباره مسئله دادگستری و انتصاب رئیس جدید قوه قضاییه به بیان تذکراتی به‌صورت عام پرداخت و گفت: مردم از دستگاه قضایی راضی نیستند و مشکل‌دارند که باید این مشکلات حل شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به مسئله طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌ها گفت: یکی از دلایل این مسئله را فزونی پرونده‌ها بیان می‌کنند، این مسئله فرهنگی بوده و باید به مردم آموزش داده شود تا بین خود اختلافات را حل‌وفصل کنند تا کار به دادگاه و رسیدگی قضایی نکشد.

آیت‌الله مکارم شیرازی تشریفات رسیدگی به پرونده‌ها را یکی دیگر از دلایل بالا بودن حجم پرونده‌ها بیان و تصریح کرد: وقتی تشریفات زیاد شد سبب طولانی شدن زمان رسیدگی به پرونده‌ها می‌شود، عامل دیگر طولانی کردن زمان رسیدگی به‌صورت عمد از سوی وکلا است که باید جلوی سوءاستفاده این‌ها گرفته شود.

وی ادامه داد: انسان باید موازین شرع را رعایت کرده و دفاع از حق کند، نباید وکلا رسیدگی به پرونده را طولانی کنند، مشکل دیگر ارتباط کم دستگاه قضایی با حوزه علمیه است، خیلی از مسائل راه‌حل شرعی و قانونی دارد اما وقتی این ارتباط کم باشد مشکل ایجاد می‌کند.

مرجع تقلید شیعیان مطرح کرد: در دوره رئیس قوه قضاییه قبل حل مشکل مهریه را مطرح کردیم که نباید این‌همه جوان به‌خاطر نداشتن توان مالی برای پرداخت مهریه در زندان باشند، اما این حرف ما جدی گرفته نشد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه باید رابطه بین دستگاه قضایی و حوزه علمیه تقویت شود، گفت: مسئولان باید کاری کنند که یک تحول در تشکیلات قضایی پیدا شود، خوشبختانه حجت‌الاسلام رئیسی رئیس جدید قوه قضاییه پیچ‌وخم‌های دستگاه قضا را می‌دانند و مشکلات را باید یکی‌یکی فهرست و در حل آن‌ها تلاش کنند.

وی عنوان کرد: افتتاح 242 حساب بانکی برای پسر هشت‌ساله خود جرم کلانی بوده که اخیراً یکی از مجرمان دستگیرشده انجام داده است، چرا وقتی‌که یک جرمی در کشور کلان می‌شود به‌فکر می‌افتند و به‌دنبال اعاده حق مردم می‌روند، این‌ها برای نظام جمهوری اسلامی سزاوار نیست.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امیدواریم این تذکرات خیرخواهانه موردتوجه قرار بگیرند زیرا رضایت مردم سبب امیدواری آن‌ها و ناامید شدن بیگانگان می‌شود.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 75533

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/75533/آیت-الله-مکارم-شیرازی-آقای-رئیسی-پیچ-وخم-های-دستگاه-قضا-می-داند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir