کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عزم مسئولان ارشد قم برای توسعه پایدار گردشگری

خبرگزاری ايرنا , 25 اسفند 1397 ساعت 8:31

گردشگری همواره به عنوان یکی از مهمترین منابع درآمدی مطرح بوده است اما اکنون مسئولان ارشد استان قم با تمرکز ویژه بر این موضوع و توسعه ظرفیت های زائرپذیری درپی افزایش اشتغال و رونق اقتصادی هستند.


به گزارش اقم نیوز حضور گردشگران در قم فرصتی مناسب برای توسعه اقتصادی استان است اما برای توسعه زائر پذیری در این منطقه و تحقق چشم اندازهای درآمدی ناشی از آن، باید ظرفیت های خدماتی ورفاهی مورد نیاز گردشگران بیش از پیش فراهم شود تا مدت زمان ماندگاری آنان در قم به چند روز افزایش یابد.

قم اکنون در طول سال میزبان حدود 25 میلیون زائر است، اما بسیاری از آنان، به صورت ساعتی در این استان توقف و پس از زیارت مکان های مقدسی چون بارگاه کریمه اهل بیت(س) و مسجد مقدس جمکران آن را ترک می کنند که این موضوع نیازمند بازنگری در سیاست های استان و تامین حداکثری امکانات مورد نیاز گردشگران است.

در همین زمینه مسئولان استان در نشست های عمومی و خصوصی بارها بر اهمیت توسعه گردشگری و زائر پذیری قم تاکید و اعلام آمادگی کرده اند از هر گونه سرمایه گذاری در این بخش که سبب افزایش وضعیت اشتغال و درآمدزایی استان شود، حمایت می کنند، به همین منظور نظر شماری از مسئولان ارشد قم در پیوند با جایگاه گردشگری و زائر پذیری استان را مورد بررسی قرار داده است:


اولویت حوزه گردشگری در تدوین اسناد راهبردی قم 
استاندار قم در این مورد گفت: گردشگری در اولویت برنامه های توسعه راهبردی استان قرار دارد و این موضوع باید در تدوین سند اشتغال قم برای سال آینده لحاظ شود.

بهرام سرمست افزود: سند اشتغال استان باید متناسب با بخش های فعال اقتصادی باشد که در این میان باید به اولویت اشتغال در حوزه گردشگری اهتمام لازم صورت گیرد و ظرفیت های این بخش با رویکرد توسعه زائر پذیری مورد توجه باشد.
وی ادامه داد: سرمایه گذاری در بخش گردشگری اقتصاد استان را متحول می کند و موجب افزایش سطح درآمدهای پایدار استان می شود.
او بیان کرد: توسعه گردشگری رویکرد اصلی استان است و قم در این حوزه قابلیت های مناسبی برای جذب گردشگران و زائران داخلی و خارجی دارد که باید بیش از پیش تقویت شود.


جذب زائر مهمترین رویکرد در رشد اقتصادی قم است 
معاون امور زائران استانداری قم نیز در این پیوند گفت: با توجه به این که قم شهری زائر پذیر است، جذب زائر از کشورهای دیگر مهم ترین رویکرد در رشد اقتصادی این استان و حتی تامین بودجه آینده کشور به شمار می رود. 

یونس عالی پور با تاکید بر حرکت به سمت گردشگری مذهبی، افزود: دستگاه های اجرایی برای جذب حداکثری زائر در همه ایام به خصوص تعطیلات عید، نیمه شعبان و تابستان تدبیر و برنامه ریزی لازم داشته باشند تا از این مسیر اقتصاد استان رونق گیرد.

وی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت بالایی که نسبت به جذب زائر در قم وجود دارد، نباید در روند پیشرفت اقتصادی استان خللی وارد شود و توسعه گردشگری می تواند با تحریم های ظالمانه دشمنان مقابله کند.

عالی پور با اشاره به این که ظرفیت های گردشگری مذهبی در قم باید به فرصت تبدیل شود، ادامه داد: قم با وجود حرم کریمه اهل بیت(ع) و سایر اماکن مقدس استان می تواند در حوزه گردشگری مذهبی سرآمد باشد که در این زمینه باید از توان علمی و فکری همه نخبگان استفاده کرد.


 زمان ماندگاری مسافران در قم باید افزایش یابد 
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار قم نیز با تاکید بر توجه به افزایش زمان ماندگاری مسافران در استان گفت: باید قم از «معبر» به «مقصد» مسافران تبدیل شود و زمان توقف زائران در آن، افزایش یابد. 

سید محمدرضا هاشمی با اشاره به حضور حدود 25 میلیون زائر در سال در این استان تاکید کرد: ستاد دایمی سفر باید هر 2 ماه یک بار برگزار شود تا شاهد کاهش مشکل های زائران باشیم. 

وی با اشاره به زیرساخت های قم در پیش و پس از انقلاب اسلامی بیان کرد: در سال 1357 قم تنها 19 واحد اقامتی با یک هزار و 91 تخت داشت که این رقم در سال 1396 به 284 واحد اقامتی با 11 هزار و 607 تخت افزایش یافت. 

اکنون 287 واحد اقامتی شامل 35 واحد هتل، 28 واحد هتل آپارتمان، 58 واحد مهمانپذیر و 166 واحد خانه مسافر و همچنین 100 مجتمع بین راهی و پذیرایی در استان قم پذیرای زائران و مسافران است. 

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار قم با اشاره به ارائه خدمات لازم در ایام تعطیلات نوروزی به زائران حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع)، بر توجه به مساله مبلمان و ایجاد نشاط در فضای شهری نیز تاکید کرد و گفت: امنیت، سلامت و اسکان زائران از اولویت های نخست ما به شمار می آید. 

هاشمی خواستار نظارت دقیق بر رستوران ها و مراکز اقامتی و اطلاع رسانی مناسب به مسافران نوروزی در زمینه معرفی اماکن زیارتی، اقامتی و تفریحی استان شد و گفت: در این ایام می توان روستاهای هدف گردشگری را نیز به مسافران معرفی کرد.


تسهیلات گردشگری قم متناسب با موقعیت استان نیست
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم نیز در این زمینه گفت: با توجه به موقعیت خاص و راهبردی استان و ورود سالانه میلیون ها زائر و گردشگر مذهبی، تسهیلاتی که به حوزه گردشگری قم اختصاص می یابد پاسخگوی نیازهای آنان نیست.

حمید یزدانی اظهار کرد: میراث فرهنگی قم در سال جاری حدود 2 هزار و 300 میلیارد ریال تسهیلات از بانک های عامل این استان درخواست کرده است.
وی با تاکید بر اینکه قم استحقاق دریافت تسهیلاتی به مراتب بیش از این دارد، گفت: متقاضیان سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان به علت نداشتن سند شش دانگ در تامین وثیقه مورد نیاز دچار مشکل هستند و این موضوع سبب به تعویق افتادن دریافت این تسهیلات شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی قم بیان کرد: اکنون به دلیل وجود مسایلی بین بانک ها و دستگاه های اجرایی روند اعطای تسهیلات رونق تولید به واحدهای متقاضی به ویژه در بخش گردشگری با کندی پیش می رود.

یزدانی در عین حال وضعیت جذب تسهیلات رونق تولید در بخش گردشگری قم را در مقایسه با کل کشور بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: اداره کل میراث فرهنگی قم در جذب اعتبارات رونق تولید از بقیه استان های کشور جلوتر است.

وی اضافه کرد: اکنون 910 میلیارد ریال طرح گردشگری برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی شده و تحقق این امر مستلزم کمک بانک ها و آسان گرفتن ضوابط و مقررات از سوی آنها است.


امکان واگذاری آثار تاریخی قم به بخش خصوصی وجود دارد
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم نیز گفت: امکان واگذاری آثار تاریخی این استان در قالب پروژه های گردشگری به سرمایه گذاران بخش خصوصی وجود دارد.

شاهین ایل بیگی با اشاره به وجود ابزار قانونی برای واگذاری بناهای تاریخی به جز نفایس ملی به بخش خصوصی افزود: قانونگذار به منظور رونق گردشگری، حضور سرمایه گذاران، ایجاد درآمد پایدار و همچنین حفاظت و مرمت آثار تاریخی امکان واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: مرمت کاروانسراهای قم و روند قانونی تعیین کاربری بسیاری از این کاروانسراها به منظور زمینه سازی برای واگذاری به بخش خصوصی در حال انجام است.
17 کاروانسرای تاریخی در قم وجود دارد.


توسعه گردشگری کم هزینه ترین شیوه تامین درآمد پایدار 
معاون امور هماهنگی اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم نیز گفت: اگر گردشگری را جدی بگیریم با هزینه اندک درآمد افسانه ای برای استان خواهد داشت، از این رو همه دستگاه ها اجرایی برای پیشبرد هدف های گردشگری همت خواهند کرد.

مهرداد غضنفری اظهار کرد: مشکل اصلی استان تامین درآمد پایدار و ایجاد اشتغال است، ولی تحقق آن را در بخش گردشگری ساده و راحت می بینیم.
وی گفت: خوشبختانه این روند در حال توسعه است، و اولویت نخست استان در موضوع توسعه و اشتغال گردشگری به شمار می آید.

غضنفری، همراهی بانک ها و کمک کارگروه های تخصصی را از جمله الزام های موجود در مسیر توسعه گردشگری استان عنوان کرد.
او همچنین با بیان اینکه قم از لحاظ جاذبه های گردشگری استعداد فراوانی دارد، بیان کرد: یکی از اقدام هایی که در گذشته فراموش شده توجه به مقوله بوم گردی است.

معاون استاندار قم یادآور شد: در بخش «کهک» قم مناطقی وجود دارد، که به لحاظ گردشگری به یقین دارای استعداد بی نظیری است و نظیر آن در بسیاری از استان های کشور نیست.

بخش کهک به عنوان یکی از بخش های پنج گانه قم در جنوب این استان قرار دارد و فاصله آن تا شهر قم 30 کیلومتر است، این بخش دارای 2 دهستان کهک و فردو و 18 روستا است.

بخش کهک بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395، 20 هزار و 588 تن جمعیت ثابت دارد که این رقم در روزهای تعطیل به بیش از 30 هزار تن می رسد.

وی تاکید کرد: بوم گردی را باید در استان توسعه دهیم، چرا که قابلیت جذب گردشگران خارجی را داشته و رفاه و درآمد بالای خانواده ها را در پی دارد.
غضنفری گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم باید برای استفاده از ظرفیت های گردشگری استان برنامه کامل و جامعی هیه و نیازهای موجود را نیز احصا کند تا از مسیرهای گوناگونی که پیش رو داریم، آن را بر طرف کنیم.


انتهای پیام / 113


کد مطلب: 75617

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/75617/عزم-مسئولان-ارشد-قم-توسعه-پایدار-گردشگری

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir