کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شهرک نمک و فراورده‌های معدنی در قم احداث می‌شود‌

خبرگزاری تسنیم , 26 اسفند 1397 ساعت 17:45

معاون استاندار قم گفت: سال ۹۸ نقطه عطفی در بهره‌برداری از دریاچه نمک خواهد بود، بهره‌برداری از این دریاچه و سرمایه‌گذاری گردشگری و احداث شهرک صنعتی نمک و فراورده‌های معدنی از شاخص‌های مهم اقتصاد مقاومتی قم خواهد بود.


به گزارش قم نیوز محسن بهشتی عصر امروز در جلسه شورای معادن که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: احداث شهرک‌های کوچک و تخصصی در دل شهرک‌های بزرگ استان از رویکردهای استان در توسعه خوشه‌های صنعتی و تولیدی است.

 وی با تأکید بر وضعیت بلاتکلیف دریاچه نمک در مسئله استخراج منابع معدنی و سرمایه‌گذاری برای توسعه گردشگری افزود: درباره دریاچه نمک، استفاده منابع معدنی، سرمایه‌گذاری درزمینهٔ گردشگری و یا مسکوت نگه‌داشتن ظرفیت‌های هنوز اختلاف‌نظر در بین مسئولان استانی ناتمام مانده و امکانی برای تصمیم‌گیری وجود ندارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم ابراز کرد: پیشنهادات استان در نحوه محاسبه حقوق دولتی به وزارت صمت ارائه‌شده اما هنوز تصمیم‌گیری نهایی درباره آن صورت نگرفته است. وجود برخی معارضین و رکود حاکم بر معدن از مشکلات مهمی بوده که پرداخت حقوق دولتی را با مشکل همراه کرده است.

وی با تأکید بر احداث شهرک سنگ‌های تخصصی در قم تأکید کرد: از ظرفیت شهرک‌های صنعتی موجود می‌توان برای استقرار شهرک صنعتی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی استفاده کرد، تلاش می‌شود چند بلوک از شهرک‌های صنعتی قم به این مبحث اختصاص پیدا کند.

بهشتی با اشاره به مشکلات معادن شن و ماسه استان تأکید کرد: از 37 معدن شن و ماسه فعال قم در سال‌های اخیر 17 معدن به‌صورت کامل تعطیل‌شده و 20 معدن موجود نیز با مشکلات شدید اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به ساماندهی معادن شن و ماسه استان تأکید کرد: معادن شن و ماسه استان به‌زودی ساماندهی می‌شوند، در مسئله ساماندهی معادن استان باید جلوی تنش‌ها و تبعات اجتماعی گرفته شود، جلسه‌ای مجزا در نخستین روزهای هفته آینده برای تعیین تکلیف معادن شن و ماسه به‌ویژه در روستای وناژ برگزار خواهد شد.

وی نبود ساختار مشخص در استخراج و اکتشاف از معادن شن و ماسه را مشکل اصلی این معادن در قم دانست اضافه کرد: اگر یک چهارچوب کلی برای معادن شن و ماسه در استان تعیین شود موارد مصداقی و جزئی درروند راحت‌تری تصمیم‌گیری شده و از ایجاد تبعات اجتماعی تنش‌های قومی جلوگیری کرد، در حال حاضر ساختار خاصی در رابطه با معادن شن و ماسه وجود ندارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم  مشکلات ساماندهی معادن شن و ماسه را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: احصا نیاز واقعی استان به شن و ماسه و توجه به دغدغه‌های به‌جای تشکل‌های مردم‌نهاد در از بین رفتن محیط‌زیست و منابع طبیعی در ساماندهی معادن شن و ماسه استان باید مورد توجه قرار بگیرد.

بهشتی گفت: شورای معادن استان در سریع‌ترین زمان ممکن بعد از ابلاغ از مرکز تشکیل‌شده است، استفاده از ظرفیت‌های معدنی استان نباید به بهای از بین رفتن محیط‌زیست و چالش‌های زیست‌محیطی همراه شود. سال 98 نقطه عطف استان قم در بهره‌برداری از دریاچه نمک خواهد بود، بهره‌برداری از این دریاچه و سرمایه‌گذاری گردشگری و احداث شهرک صنعتی نمک و فراورده‌های معدنی از شاخص‌های مهم اقتصاد مقاومتی قم خواهد بود.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 75693

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/75693/شهرک-نمک-فراورده-های-معدنی-قم-احداث-می-شود

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir