شنبه ۳ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۵۵
کد مطلب : 75862
منبع : خبرگزاری فارس
نگاهی به جاذبه های گردشگری قم؛

ارمغان گردشگری روستاهای بخش کهک

قم نيوز : روستاهای بخش کهک با ویژگی‌های منطقه‌ای و شرایط آب و هوایی زمینه جذب گردشگران را فراهم کرده تا بتوانند از طبیعت زیبای این منطقه استفاده کنند.
ارمغان گردشگری روستاهای بخش کهک
ارمغان گردشگری روستاهای بخش کهک
به گزارش قم نیوز گردشگری روستایی از ظرفیت بهبود توسعه روستاها برخوردار است و یکی از ارکان اصلی ایجاد اقتصاد سالم محسوب می‌شود. وجود دو مکان مقدس حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران سالانه خیل عظیم زائران را به سوی این شهر رهسپار می‌سازد.

روستاهای بخش کهک از جمله جاذبه‌های طبیعی گردشگری است که می‌تواند زمینه جذب بیشتر گردشگران را فراهم کند.

حسن بختیاری، عضو شورای شهر قم معتقد است: هر اندازه شرایط گردشگری فراهم شود. وضعیت معیشت و درآمد ساکنان روستاها بهبود پیدا می‌کند و این امر توسعه پایدار را در روستاها ایجاد می‌کند که برنامه‌ریزی منسجم و درست را رقم می‌زند.

وی تصریح می‌کند: بخش‌هایی به عنوان مناطق ویژه گردشگری استان تعریف شده که به مفهوم این است که در این بخش‌ها اولویت فعالیت‌ها باید در حوزه گردشگری باشد و در این مناطق نباید به دنبال ایجاد زیر ساخت‌ها و توسعه مشاغل صنعتی به ویژه از نوع صنایع آلاینده و آب‌بر باشیم.

بختیاری با بیان اینکه مدت زمان طی مسافت از شهر قم تا روستاهای بخش کهک و خلجستان نیم تا یک ساعت است می‌گوید: اگر اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی صحیح برای گردشگران به ویژه در فصل تابستان صورت گیرد بخش عمده‌ای از مردم و زائران برای استراحت و تفریح به مناطق ییلاقی در فصل گرما هدایت می‌شوند و از این نظر رونق گردشگری، رشد اقتصادی، اشتغالزایی و درآمدزایی ساکنان روستاها را به همراه دارد.

وی تأکید می‌کند: باید به دنبال برطرف کردن موانع باشیم تا زیرساخت‌های گردشگری در بخش‌های روستایی ایجاد شود و به رونق اقتصادی روستاها و مجموعه استان کمک شود.

عضو شورای شهر قم با بیان اینکه در قالب اسناد بالادستی بحث گردشگری در نظر گرفته شده است می‌گوید: بر این اساس مناطق ویژه گردشگری استان تعریف شده و به گونه‌ای است که باید برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد و زیرساخت‌ها ایجاد شود ولی این اتفاق نیفتاده و موانعی در راستای توسعه گردشگری روستایی وجود دارد.

وی خاطرنشان می‌کند: در تابستان اختلاف دمای خوبی بین شهر قم و مناطق خلجستان و کهک وجود دارد و همین طور با معرفی بقاع امامزادگان مناطق خاص مانند مجموعه کهک، خانه ملاصدرا و کوه برف انبار می‌توان شرایط استفاده لازم از این محیط‌ها را داشته باشیم.

تنوع گونه‌ای گیاهی در برخی از مناطق استان مناسب است و در فصل‌هایی از سال می‌تواند سبب ایجاد جذابیت برای مسافران شود. روستاهای بخش کهک نیز از این امر مستثنی نیستند.

 

روستای دستگرد مکان مناسبی برای اقامت گردشگران

روستای دستگرد از توابع بخش کهک یا نوفل شاتو در جنوب شهر قم واقع است که مسافت آن تا قم 42 کیلومتر است. ویژگی‌های آب و هوایی این روستا در بهار، تابستان و پاییز معتدل و در زمستان سرد و خشک است. امامزاده حلیمه خاتون از آثار دوره قاجاریه است که نمایانگر قدمت تاریخی این روستا است.

این روستا به دلیل ویژگی‌های آب و هوایی مناسب در فصول بهار، تابستان و پاییز گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

با توجه به دارا بودن خدمات هتل و رستوران در این روستا مکان مناسبی برای اقامت گردشگران است بنابراین این روستا و روستای میم را می‌توان قطب گردشگری بخش کهک به حساب آورد.

 

استقرار وشنوه در محدوده کوهستانی

وشنوه از دیگر روستاهای بخش کهک است که در 60 کیلومتری جنوب شرقی شهر قم و محدوده کوهستانی واقع شده است و از شمال به کوه قلعه دژ و از شمال غرب به کوه بخاره محدود می‌شود.

ویژگی آب و هوایی این روستا در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان سرد است. جریان رودخانه فصلی وشنوه در میان روستا بر جاذبه و زیبایی این روستا می‌افزاید.

بناهایی مانند امامزاده هادی که از دوره صفویه به یادگار مانده قدمت این روستا را نمایان می‌کند که در یک کیلومتری روستا واقع شده است.

موقعیت طبیعی روستای کوهستانی وشنوه امکان بهره‌مندی از مناظر جذاب این روستا را فراهم می‌کند البته زیبایی‌ باغ‌های میوه آن به ویژه در فصول بهار، تابستان و پاییز چندین برابر می‌شود و هر بیننده را مجذوب می‌کند.

ارتفاعات الوند در 10 کیلومتری روستای وشنوه بر جذابیت این منطقه افزوده است و مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی و زیبا را پدید آورده است.

قله این کوه در زمستان پوشیده از برف است و مکان مناسبی برای دوستداران طبیعت و کوه‌نورودی محسوب می‌شود تا از این طبیعت بکر بهره‌مند شوند.

 

غار وشنوه

غار وشنوه به عنوان یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و زیبای این روستا در 6 کیلومتری روستا و کوهستان اردهال واقع است. در این کوهستان چهار غار وجود دارد که یکی از آنها دارای منبع آب فراوانی است که برخی اوقات از شکاف کوه سرازیر می‌شود و برخی اوقات نیز به صورت چشمه فوران دارد و هر یک جاذبه چشم‌نوازی برای گردشگران دارد.

دره‌های اطراف روستای وشنوه از درختان کهنسال گردو و بادام پوشیده شده است. این دره‌ها در فصل زمستان از برف پوشیده می‌شود و در بهار و تابستان بسیار سرسبز و زیبا جلوه می‌کنند.

آنچه گذران اوقات فراغت را در دره‌ها دلنشین می‌کند چشمه‌ها و رودخانه‌های پرآبی است که مناظر بسیار تماشایی و فضای مناسب و مطبوع را به ارمغان می‌آورند.

 

چشم انداز زیبای کوه برف انبار

فردو از دیگر روستاهای بخش کهک محسوب می‌شود که در 47 کیلومتری جنوب شهر قم واقع است. این روستا در جنوب غربی به کوه چال، از جنوب شرقی به کوه عبدالوهاب و از شرق به کوه سلطان سعد شاه می‌رسد.

روستای فردو در محدوده کوهستانی جنوب  شرقی کهک استقرار پیدا کرده و اقلیمی معتدل و کوهستانی دارد که پذیرایی گردشگران دوستدار طبیعت است تا اوقات فراغت خود را در هوای مطبوع این منطقه بگذرانند و از چشم‌اندازهای منطقه بهره‌مند شوند.

فعالیت‌های زراعی و دامداری درآمد مردم این منطقه را تأمین می‌کند و برخی از مردم روستا به امور خدماتی و تولید صنایع دستی می‌پردازند. در این روستا پرورش زنبور عسل نیز رواج دارد.

کشت در این روستا به صورت آبی و دیم است و آب اراضی مزروعی از رودخانه و قنات تأمین می‌شود. گندم، جو، لوبیا و عدس از جمله مهمترین محصولات زراعی روستا است.

ارتفاعات اطراف، مراتع وسیع، کشتزارهای پیرامونی و باغ‌های روستا ویژگی‌های منحصر به فرد طبیعی را برای روستا رقم می‌زند و چشم‌اندازهای زیبا را خلق می‌کند.

چشمه‌های آب در فاصله یک کیلومتری روستا از زمین می‌جوشند و مزارع و باغات روستا به وسیله آنها مشروب می‌شوند.

جریان چشمه‌ها، مزارع و باغات جاذبه‌ها و مناظر بسیار زیبای اطراف روستا پدید می‌آورد. رودخانه پرآبی در فاصله 10 تا 12 کیلومتری اطراف روستا جریان دارد که  شرایط زیست پرندگان و جانوران در حواشی آن فراهم است. سواحل سرسبز رودخانه در فصول بهار و تابستان محل مناسب برای گشت و گذار و گذران فراغت گردشگران محسوب می‌شود تا از زندگی صنعتی دور شده و ساعاتی را در دل طبیعت بگذرانند.

کوه برف انبار در فاصله 12 کیلومتری روستا واقع است که چشم‌اندازهای بسیار زیبای آن زمینه جذب گردشگران طبیعت دوست را فراهم می‌کند. سفیدپوشی کوه در زمستان نیز برگ دیگری از جذابیت‌های کوه است.

غار سالمستان از دیگر از جاذبه‌های طبیعی این روستا محسوب می‌شود که در فاصله 5.8 کیلومتری این روستا واقع است. غارنوردان و دوستداران طبیعت به این منطقه جذب می‌شوند تا از جاذبه خدادادی این کوه بهره ببرند.

مزرعه وسف از مزارع وسیع این روستا است که با منظره سرسبز و جاذبه‌های طبیعی فضایی تفرجگاهی را اطراف روستا ایجاد کرده است.

امامزاده فردو بقعه در بالای تپه‌ای کوچک واقع است که مورد احترام مردم روستا و روستاهای پیرامونی است.

بنای امامزاده باوره در هشت کیلومتری روستای فردو و در مزرعه باوره است. این بنا شامل دو بقعه است که در هر بقعه دو امامزاده به نام‌های محمد و حسین، حلیمه خاتون و زینب خاتون از نوادگان امام کاظم مدفون شده‌اند.

از دیگر روستاهای مهم این بخش می‌توان به روستای خور آباد اشاره کرد که از سه راهی لنگرود کیلومتر 10 جاده قم ـ کاشان حدود سه کیلومتر فاصله دارد. نخستین روستای بخش کهک است که در این مسیر قرار گرفته است.

روستای صرم در 16 کیلومتری جنوب شرقی قم است و تا کهک 15 کیلومتر فاصله دارد. روستای سیرو نیز در پنج کیلومتری کهک قرار گرفته است.

روستای شاه ابراهیم در دو کیلومتری سیرو قرار گرفته است. فاصله آن تا کهک 7 کیلومتر بوده و شهرت این روستا به امامزاده شاه ابراهیم(ع) مربوط است. روستای ابرجس در دامنه کوه حلیل واقع است و آب و هوای کوهستانی دارد.

هر یک از این روستاها دارای جاذبه منحصر به فردی است که جذابیت و شرایط خاصی را فراهم می‌کند و می‌تواند مقصد مسافران نوروزی باشد و خاطرات دلنشینی برای آنها رقم بزند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchi6nq.23nm-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما