کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس جهاد کشاورزی: زیرساخت های بخش کشاورزی قم در چهل سال گذشته نوسازی شد

خبرگزاری ايرنا , 6 فروردين 1398 ساعت 17:09

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی تحول بزرگی در کشاورزی قم به وجود آمد و زیر ساخت های این بخش بر اساس استانداردهای تعیین شده، برای حرکت به سمت کشاورزی مدرن، مورد نوسازی و تجهیز قرار گرفت.


به گزارش قم نیوز محمد رضا طلایی بیان کرد: تسطیح و تجهیز اراضی، لوله گذاری در زمین های کشاورزی، احداث کانال های آبیاری عمومی، توسعه روش های نوین آبیاری، ایجاد شبکه های آبیاری و زهکشی و همچنین لایروبی، احیا و مرمت قنات ها از جمله اقداماتی است که در طول 40 سال گذشته به منظور نوسازی زیرساخت های بخش کشاورزی قم در سطح وسیع انجام شد.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب در قم، استفاده از روش های آبیاری تحت فشار مورد توجه نبود، اما اکنون بیش از 23 هزار هکتار از زمین های کشاورزی این استان با بهره گیری از روش های نوین همچون آبیاری تحت فشار زیر کشت می رود.

وی با اشاره به زیرساخت های ایجاد شده در بخش دامپروری استان نیز افزود: احداث مجتمع دامپروری دامشهر با ظرفیت بیش از 173 هزار راس دام، احداث مجتمع گاو شیری لبن با ظرفیت بیش از 15 هزار راس دام و احداث کشتارگاه صنعتی به ظرفیت 2هزار راس دام سبک و 200 راس دام سنگین در قم از جمله اقداماتی بود که در طول سال های گذشته برای تحول آفرینی در حوزه دامپروری استان صورت گرفت.

طلایی در ادامه به راهبرد تغییر الگوی کشت و توسعه کشت های گلخانه ای در قم طی این سال ها اشاره کرد و گفت: احداث مجتمع های گلخانه ای همچون مجتمع کوثر به ظرفیت 60 واحد، زیرساخت های لازم برای تحقق این هدف در استان را فراهم کرد و این هدف در سال های آینده نیز دنبال خواهد شد.

وی با اشاره به این که کشت گلخانه ای، از بهترین روش ها برای بالا بردن سطح کمی و کیفی محصولات کشاورزی در مناطق گرم و کم آبی همچون قم است، افزود: به زودی سطح کشت گلخانه ای استان به 100 هکتار افزایش می یابد.
وی همچنین بیان کرد: براساس راهبرد تغییرالگوی کشت ، 300 هکتار از مزارع این استان نیز به کشت گیاهان دارویی که در برابر تنش های محیطی مقاومت خوبی دارد، اختصاص می یابد.

در بخش کشاورزی کل زمین های قابل کشت قم برابر 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، دو هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی اختصاص یافته است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 746 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.

بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.

انتهای پیام/ 110


کد مطلب: 75965

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/75965/رئیس-جهاد-کشاورزی-زیرساخت-های-بخش-قم-چهل-سال-گذشته-نوسازی

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir